۱۵۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی در عید غدیر توسط رییس جمهوری کلنگ‌زنی می‌شود /

یزدفردا:مازیار حسینی ضمن تشریح برنامه‌های اجرایی وزارتخانه در بخش مسکن در شش محور، در تشریح روند تکمیل واحدهای مسکن مهر گفت: تعیین متولی اجرای ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن، اختصاص حداقل ۲۰ درصد از سرجمع تسهیلات بانکی اعطایی صرفا به حوزه مسکن و تسریع در تصویب آیین‌نامه اجرایی بند ب تبصره ۸ قانون بودجه سال ۹۸ بخشی از درخواست‌های وزارتخانه از ریاست‌جمهوری است.

به گزارش یزدفردا  به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مازیار حسینی معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اهم سیاست‌های وزارتخانه را در حوزه مسکن که در جلسه با ریاست‌جمهوری نیز بر اساس آن گزارشی جامع ارایه شد، تشریح کرد و گفت: سیاست‌های کلان وزارتخانه در حوزه مسکن جریان‌سازی پایدار تولید مسکن، تعادل بخشی بازار مسکن از طریق جبران تقاضای انباشته، تحریک توام عرضه و تقاضا و ورود به موضوع اجاره‌داری حرفه‌ای است.

حسینی برنامه‌های اجرایی بخش مسکن را ۶ محور اعلام کرد و توضیح داد: طرح اقدام ملی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شهری، احداث و بهسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، ایجاد بازار تعهدی مصالح، تکمیل طرح مسکن مهر، جمع‌آوری سرمایه‌های خرد ملی در قالب صندوق‌های تامین مسکن برای گروه‌های متوسط به پایین درآمدی و استفاده از زمین‌های دستگاه‌های دولتی، نظامی و نهادهای عمومی غیر‌دولتی در قالب طرح‌های «تام کاد» و «تام فاز» و «تام اج» و در نهایت ورود عملیاتی به رفع معضل سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده از مهم‌ترین برنامه‌های اجرای وزارتخانه در بخش مسکن است.

به گفته وی، طرح «تام کاد» طرح (طرح تامین مسکن کارکنان دولت) به رویت رییس جمهوری رسیده و اکنون سازمان برنامه و بودجه در حال تهیه شیوه‌نامه اجرای آن جهت تصویب در هیات‌دولت است.

حسینی در تعریف طرح «تام فاز» (تامین مسکن به روش فروش اقساطی) و مراحل آن اعلام کرد: تامین مسکن به روش فروش اقساطی زمین نیز در دست برنامه‌ریزی است و به زودی ساز و کار آن تهیه و اعلام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در تعریف طرح «تام اج» و مراحل آن، توضیح داد: این طرح که طرح تامین مسکن به روش اجاره است، طرحی است که وزارتخانه برای تمامی دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه با برنامه‌ریزی مشخصی پیگیری می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت مسکن مهر افزود: کل واحدهای مسکونی مهر دارای قرارداد دو میلیون و ۲۰۳ هزار و ۷۶ واحد بوده است که کلیه واحدهای تحویل شده از این میزان کل شامل یک میلیون و ۸۳۴ هزار و ۴۳۲ واحد است. به گفته حسینی، کلیه واحدهای مسکونی مهر تحویل شده از آبان ماه ۱۳۹۷، شامل ۱۱۲ هزار و ۳۱۲ واحد است و در مجموع ۳۶۸ هزار و ۶۴۴ واحد مسکن مهر باقیمانده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در بیان خلاصه وضعیت واحدهای باقیمانده مسکن مهر که ۳۶۸ هزار و ۶۴۴ واحد است و به محض تامین خدمات تحویل می شود، گفت: کل واحدهای آماده تحویل فاقد خدمات زیربنایی ۱۶۵ هزار و ۶۲۶ واحد، کل واحدهای دارای مشکلات حقوقی شامل ۹۱ هزار و ۵۶۱ واحد، کل واحدهای فاقد متقاضی ۵۵ هزار و ۹۹ واحد و کل واحدهای باقیمانده در تعهد دولت شامل ۵۶ هزار و ۴۳۸ واحد است.

مازیار حسینی در خصوص آخرین وضعیت طرح اقدام ملی نیز اعلام کرد: طرح‌های مسکونی آغاز شده در قالب طرح اقدام ملی ۵۷ هزار و هشت واحد است. همچنین ۱۵۰ هزار واحد مسکونی طرح‌های مسکنی آماده کلنگ‌زنی توسط ریاست‌جمهوری همزمان با عید غدیر در سراسر کشور است که از این تعداد، ۶۵ هزار واحد مسکونی، ۸۰ هزار واحد آماده‌سازی زمین برای احداث واحدهای مسکونی و ۵هزار واحد آماده‌سازی زمین برای احداث خدمات روبنایی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در عین حال درخواست‌های وزارت راه و شهرسازی از ریاست‌جمهوری را تشریح کرد و گفت: تشکیل جسلات فصلی شورای‌عالی مسکن با حضور ریاست‌جمهور، تعیین متولی اجرای ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن، اختصاص حداقل ۲۰ درصد از سرجمع تسهیلات بانکی اعطایی صرفا به حوزه مسکن و تسریع در تصویب آیین‌نامه اجرایی بند ب تبصره ۸ قانون بودجه سال ۹۸ بخشی از درخواست‌های وزارتخانه از ریاست‌جمهوری است.

به گفته حسینی، حل مشکل پیش آمده توسط دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال مصوبه خاص هیات دولت در خصوص بیمه و مالیات مسکن مهر و دستور ویژه به استانداران برای پیگیری و رفع مشکلات تعاونی‌ها، صدور دفترچه اقساط واحدهای تحویلی نیز از دیگر درخواست‌های وزارتخانه راه و شهرسازی از ریاست جمهوری در جلسه مشترک هفته گذشته بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا