عملیات اجرایی کنترل و پاکسازی موریانه های بقعه سیدون علی نقیا شهرستان ابرکوه زیر نظر گروه تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی یزد انجام شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "علی اصغر صمدیانی" در این خصوص گفت: به علت آسیب  موریانه ها به بنای تاریخی بقعه سیدون علی نقیا، کنترل و پاکسازی موریانه های این بنا در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی یزد قرار گرفت.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: اجزای اصلی ساختمانی این بنا خشت و کاهگل است که بهدلیل شرایط اقلیمی حاکم و همچنین نوع مصالح به کار رفته در آن، محل مناسبی برای تغذیه و آسیب موریانه میباشد.

صمدیانی با توضیح اینکه به علت تغذیه موریانه از لایه های سطح زیرین، اتصال با لایه تزئینات سست شده و بسیاری از آنها ریزش کرده، افزود: در بسیاری از موارد گالری های تغذیه ای بر روی لایه تزئینات پیشروی کرده و آنها را پوشانده که جدا کردن این گالری ها آسیب زیادی به تزئینات وارد میکند.  

این مقام مسئول ادامه داد: در این پروژه که با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه و  پایگاه میراث جهانی بافت تاریخی یزد انجام شد، عملیات ایجاد سد شیمیایی و یک سد یکپارچهی سمی در کف بنا و پیرامون آن برای جلوگیری از آسیب بیشتر موریانه اجرا شده است و از سموم فسفره و نیکوتینوئیدها برای کنترل آسیب موریانه استفاده گردیده است. 

گفتنی است بقعه سیدون علی نقیا بنایی است چهار ضلعی از خشت با گنبدی بلند و آجری که در بالای پنجره این بقعه کتیبه ای از کاشی معرق و با خطوط آبی کار شده و در دایره داخل گنبد کتیبه ای از آیات قرآن با خط کوفی و با رنگ آبی تیره مزین شده است. بالای سردر ورودی از سمت شرق و غرب دو شمسه با نقوش هندسی و آیات قرآنی به خط کوفی و با رنگهای الوان آبی، سبز، خاکستری و قهوه ای به صورت محو شده‌ای دیده می شود.

قدمت این بنا به دوران سلجوقی باز می گردد و در سال ۷۸ با شماره ۲۴۵۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا