معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز بزرگداشت صنعت و معدن و تجلیل از صنعتگران، معدنکاران و پیشکسوتان حوزه تولید استان یزد، گفت: دولت تدبیر و امید درحال تلاش جدی برای رونق تولید در کشور است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، سه شنبه شب ۱۸ تیرماه، مراسم بزرگداشت صنعت و معدن و تجلیل از صنعتگران، معدنکاران و پیشکسوتان حوزه تولید استان با حضور "محمدعلی طالبی" استاندار یزد، "سعید زرندی" معاون طرح و برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت، "سیدمسعود عظیمی" معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، "اکرم فداکار" معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار، "سیدابوالفضل موسوی" نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، "عباس حیدری" مدیرکل حوزه استاندار و جمعی از مدیران و مقامات استان به میزبانی خانه صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد.
معاون طرح و برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، سال ۹۷ را سخت‌ترین سال شرایط اقتصادی در دهه گذشته خواند و گفت: ایران بر سخت ترین شرایط اقتصادی غلبه و از آن عبور کرد.
"‌سعید زرندی" ‌ادامه داد: تحلیل دشمن این بود که پایان سال ۹۷ اقتصاد ایران از بین می رود و ضربات محکمی بر آن وارد می‌کند؛ اما توان کارآفرینان ‌و صنعتگران ما بالاتر از آن بود و توانستیم بر همه مشکلات فائق آییم.
وی این توان و استقامت در مقابل فشار تحریم های آمریکا را هنر ایرانیان دانست و تصریح کرد: سال ۹۷ و دو ماه ابتدای امسال تعداد متقاضیان برای صدور پروانه رشد خوبی داشته است و در دو ماهه اول سال جاری ۸۶۲ فقره پروانه بهره برداری صادر شد که این رقم ۳۴ درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از رشد ۲۰ درصد‌ی اشتغال و افزایش ٣ و هشت دهم درصدی مصرف برق صنعت کشور در دو ماهه امسال خبر داد.
زرندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی مشکلاتی که صنعتگران در حوزه‌های بیمه‌ای، بانکی و مالیاتی اظهار می‌کنند، گفت: همه بخش‌های اداری بر اساس قانون به وظایف عمل می‌کنند اما باید تحولی در این بخش ایجاد و بی سلیقگی ها و رویه‌های غلط گذشته کنار گذاشته شود.
‌وی با بیان اینکه گاهی هم لازم است به جای بیان مشکلات، موفقیت‌ها را بیان کنیم، ‌خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی و صنعتی که سال گذشته شرایط اقتصادی مناسبی نداشتند امسال سودآور شدند و قوت گرفته‌اند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حوزه نساجی و پوشاک در سال گذشته یک میلیارد و ۳۱ میلیون دلار صادرات و یک میلیارد و ۶۵۴ میلیون دلار واردات داشتیم که صادرات ۶ درصد افزایش و واردات ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه تحریم‌ها را باید به فرصت تبدیل کرد، ‌افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال رونق تولید در راستای مقابله با تحریم‌ها، هفت پروژه مهم را تعریف کرده و نهضت ساخت و تولید داخل را در گام اول خود قرار داده است.
زرندی در پایان سخنان خود گفت: در شرایط فعلی واحدهای بزرگ صنعتی نیازهای خود را ارائه دهند، در این شرایط نیازمند آن هستیم که نگاه جدیدی به سرمایه گذاری صورت گیرد و لازم است سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی جایگزین سرمایه گذاری‌های دولتی شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ‌استان نیز در این مراسم با قدردانی از تلاش‌های صنعتگران و معدنکاران به برخی شاخص‌های این بخش اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون سه هزار و ۲۶۰ پروانه بهره برداری در استان صادر شده و ۱۰۰ هزار شغل در این بخش ایجاد گردیده است.
"محمدرضا علمدار یزدی" با بیان اینکه یزد چهارمین استان صنعتی کشور است، ‌افزود: در حال حاضر ۸۰۰ نوع کالا در استان تولید می‌شود که ۴۲۰ قلم آن به ۹۳ کشور جهان صادر می‌شود.
علمدار در پایان خاطر نشان کرد: هم اینک یک هزار پروژه نیمه تمام صنعتی با پنج هزار میلیارد تومان و با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در استان یزد وجود دارد که با بهره برداری از این طرح ها و پروژه ها زمینه اشتغال ۳۲ هزار نفر در استان فراهم می شود.
گفتنی است در این مراسم از ٢٩ صنعتگر، معدنکار، کارآفرین‌ برتر و پیشکسوتان عرصه صنعت و معدن استان با اهدای تندیس و لوح تقدیر، تجلیل شد و تفاهم نامه تاسیس مرکز قضایی اقتصادی استان بین رئیس کل دادگستری استان، رئیس کانون داوری و رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان به امضا رسید.
 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا