هم‌زمان با دومین سالگرد ثبت جهانی شهر تاریخی یزد، نشست خبری پیرامون این شهر تاریخی، با حضور مدیرکل بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان یزد و شهردار یزد، در محل سازمان میراث ‌فرهنگی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ در این نشست که اصحاب رسانه و خبرنگاران رسانه های مختلف حضور داشتند، اقدامات میراث‌فرهنگی و شهرداری برای صیانت از بافت تاریخی یزد مورد بررسی قرار گرفت.

علیرضا بای مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ابتدای این نشست با خیرمقدم به اصحاب رسانه گفت: «دو سال از ثبت جهانی شهر یزد می‌گذرد و این شهر تاریخی از این جهت منحصر‌به‌فرد است که حالت مسکونی خود را حفظ کرده و شهری خفته در آغوش گرم کویر ایران زمین است و هنوز هم وقتی در کوچه‌پس‌کوچه‌های یزد قدم می‌زنیم می توانیم بوی سنت را استشمام کنیم.»

او افزود: «یزد شهر بادگیرها و شهر تاریخی است و به شهر قنوت و قناعت معروف است و در طول تاریخ مردمان این شهر یکتا پرست بودند و این شهر به همت ایران ثبت جهانی شده است و نگه داشت این شهر بعد از ثبت جهانی نیازمند همت عالی است.»

او افزود: «خدا را شاکریم در سرزمینی زندگی می کنیم تا تنوع آثار تاریخی بسیاری دارد و مسئولان را ملزم می کند تا با ثبت جهانی این آثار نسبت به حفظ و صیانت آن‌ها اقدام کنند.»

 

یزد، شهر نبوغ

مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این نشست گفت: «اگر بخواهیم امروزه شهری را در کویر ایجاد کنیم که آب هم نداشته باشد تقریبا کار غیرممکنی است اما صدها سال پیش این اتفاق افتاد و شهری در دل کویر ایجاد شد و بعد با دست یافتن به آب و ایجاد خشت توانستند بناهای مختلف و سازه های گوناگون با استفاده از خشت در این شهر به وجود بیاورند و حتی باغ های زیبایی را در وسط کویر ایجاد کردند که این موضوع به عنوان یک نبوغ به یونسکو ارائه شد و مورد توجه قرار گرفت و ثبت جهانی شد.»

او افزود: «البته زیست مسالمت آمیز ادیان مختلف در کنار هم در یزد نیز موضوع دیگری بود که برای یونسکو جذاب بود و توانست به ثبت جهانی این شهر کمک کند. موضوع ثبت جهانی یزد از 15 سال قبل و در زمان ثبت ملی آن آغاز شد و خوشبختانه بعد از سال‌ها تلاش به نتیجه رسید و شهر یزد ثبت جهانی شد.»

او تصریح کرد: «ادامه پایش ها در بافت یزد، گسترش فعالیت های علمی و آموزشی، افزایش توجه پژوهشگران داخلی و خارجی به معماری گلی، افزایش تعاملات بین المللی در حوزه پژوهش، افزایش توجه جامعه جهانی به سایر ظرفیت‌های یزد، افزایش ورود فن‌تورها به یزد، افزایش میزان سرمایه‌گذاری، افزایش ورود گردشگران و... از مهمترین اتفاقاتی است که بعد از ثبت جهانی یزد اتفاق افتاده است.»

جمال‌الدین عزیزی شهردار یزد نیز در این نشست در سخنانی گفت: «در شهرداری موظف هستیم تا این میراث جهانی را حفظ کنیم و به نسل های بعدی انتقال دهیم.»

او افزود: «برآوردها نشان می دهد تا 10 سال آینده شرایط زندگی در شهر یزد بهبود می یابد، فقر از بین می رود و شرایط ایده آل برای این شهر بیش از پیش فراهم خواهد شد.»

شهردار یزد ادامه داد: «طراحی و تهیه طرح برای مکان‌های خاص به منظور ایجاد مکان های فرهنگی، کف سازی با رعایت مقررات بافت تاریخی، حفر 70 حلقه چاه، احداث 15 سرویس بهداشتی، تملک چند پلاک برای ایجاد اماکنی برای تولید و فروش صنایع دستی و... از مهم‌ترین اقداماتی است که شهرداری یزد در بافت تاریخی یزد انجام داده است.»

سیدهادی احمدی مدیرکل بافت ها، بناها و محوطه های تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی نیز در این نشست خبری گفت: «ثبت جهانی، پایان راه نیست بلکه آغاز یک فعالیت مهم است. یزد دارای ظرفیت های بسیار زیادی است و ظرفیت‎های پنهانی دارد که باید شناخته شود.»

او افزود: «اگر کمک خبرنگاران و اصحاب رسانه نباشد در ادامه کار شکست می‌خوریم. یزد در حال حاضر 130هزار گردشگر خارجی دارد اما با توجه به شهر جهانی یزد این عدد باید میلیونی باشد که این اتفاق خواهد افتاد.»

احمدی افزود: «بعد از ثبت جهانی یزد، شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این شهر بودیم و همکاری بسیار خوب دستگاه‌های دولتی در کنار همکاری مردم، علمای یزد، کسبه، دوستداران میراث فرهنگی و... باعث شد تا شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این شهر باشیم.»

او گفت:«به صراحت می‌گویم که یزد ثبت جهانی شده؛ اما ۸۰درصد بافت‌ها و مکان‌های تاریخی آن ناشناخته است. باید روی جنبه‌های ملموس و ناملموس تاریخی این شهر کار‌ بیشتری شود.»

او در خصوص میزان اعتبارات اختصاص داده شده به شهر یزد گفت: «امسال 1/5میلیون یورو از طریق اتحادیه اروپا و با حمایت یونسکو به دانشگاه شهر یزد اختصاص داده شده است.»

 

پاسخ به سوالات خبرنگاران

در ادامه این نشست بعد از توضیحات مدیران شهر یزد و مدیران میراث فرهنگی، پرسش و پاسخ خبرنگاران آغاز شد و هرکدام از اصحاب رسانه به بیان سوالات خود پرداختند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تمهیدات در خصوص افزایش ورود گردشگران خارجی به این شهر و جذب سرمایه گذار برای مراکز اقامتی در یزد گفت: «گسترش بوم گردی ها، ارتقای هتل‌ها و تبدیل مراکزی که قابلیت اقامت دارند به هتل و... از اقداماتی است به صورت سریع انجام شد تا به وضعیت تقریبا مطلوبی برسیم اما در حال برنامه ریزی برای سرمایه گذاری و کارهای بلند مدت هستیم.»

او افزود: «آمارها نشان می دهد روند سرمایه گذاری در یزد افزایش یافته است و اقدامات بسیار خوبی را در این شهر شاهد هستیم و در حوزه احداث مراکز اقامتی و نیز احداث مراکزی در خصوص تولید و فروش صنایع دستی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.»

شهردار یزد نیز در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارهای جلوگیری از آسیب های طبیعی به شهر یزد گفت: «یکی از موضوعاتی که ممکن است در شهر یزد اتفاق بیفتد و به بافت تاریخی شهر آسیب بزند حوادث طبیعی مثل سیل، زلزله و... است که در این خصوص برنامه ریزی های خوبی انجام شده و تمهیدات لازم اندیشیده شده است. بازگشایی مسیر آب ها، بازگشایی مسیرها برای حضور در مواقع بحران، برنامه ریزی برای مقاوم سازی بافت های تاریخی و... از مهمترین برنامه هایی است که در بافت تاریخی یزد انجام داده و یا انجام خواهیم داد.»

 

افتتاح خانه فرخی تا 25 مهر

سوال بعدی یکی از خبرنگاران درباره خانه فرخی در یزد بود که مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد در این باره گفت: «مرمت خانه فرخی در حال انجام است و این قول را می دهم که در 25 مهرماه، این خانه به طور کامل افتتاح خواهد شد.»

فاطمی ادامه داد: «یزد در سه سطح است یک سطح آن در زیر زمین است و ظرفیت های پنهانی دارد، یک سطح روی زمین است و بافت تاریخی زیبای آن و سطح سوم آن پشت بام و بادگیرهای زیبای آن است که با توجه به این ظرفیت های ارزشمند و بزرگ برنامه ریزی هایی در خصوص مرمت و صیانت از آثار و بناهای تاریخی یزد را در دست اقدام داریم.»

 

کاهش چشمگیر تخریب ها در یزد

عملکرد میراث فرهنگی برای حفظ و صیانت از بافت تاریخی یزد سوال یکی دیگر از خبرنگاران در این نشست خبری بود که مدیرکل میراث فرهنگی یزد در پاسخ به این سوال گفت: «خوشبختانه تخریب ها در یزد بسیار کاهش یافته است. فعالیت های خوب دوستداران میراث فرهنگی یزد باعث شده تا شاهد کاهش تخریب بافت های تاریخی باشیم و شاهد مشارکت های مردمی در این خصوص هستیم. بافت های تاریخی ارزشمندی را در شهرهای مختلف داشتیم که اتفاقات خوبی برای آن‌ها نیفتاده است اما بافت تاریخی یزد به خوبی حفظ شده است و سمن ها و رسانه ها باعث شدند تا در سال گذشته آماری در خصوص تخریب نداشته باشیم.»

تغییر کاربری در محلات مختلف یزد سوال دیگری بود که در این نشست خبری مطرح شد و مدیرکل میراث فرهنگی یزد در پاسخ به این سوال نیز گفت: «این که بخواهیم به طور کامل جلوی تغییر کاربری ها در محلات را بگیریم شاید غیرممکن باشد اما برنامه ریزی های خوبی را در این خصوص آغاز کرده ایم و قوانین و مقرراتی را در خصوص تغییر کاربری ها تدوین کرده ایم که به عنوان مثال برنامه ریزی برای استفاده از بناهای تاریخی به عنوان اقامتگاه های بوم‌گردی یکی از برنامه‌ریزی‌های ماست.»

 

توقف ساخت و ساز در حریم امامزاده جعفر

یکی دیگر از سوالات خبرنگاران در این نشست خبری،  وضعیت همکاری دستگاه های مختلف از جمله اوقاف و وضعیت امامزاده جعفر بود، که مدیرکل میراث فرهنگی یزد در پاسخ به این سوال گفت: «فعالیت در خصوص ساخت سه بنا در امامزاده جعفر متوقف شده است و علی رغم درخواست های اوقاف این کار متوقف است و تخریب گسترده ای که در حریم این امامزاده آغاز شده بود، متوقف شده است.»

خبرنگار دیگری در این نشست خبری درباره وضعیت میدان امیر چخماق یزد و ایجاد پیاده راه در حریم این میدان سوال کرد که شهردار یزد در پاسخ به این سوال گفت: «ساماندهی وضعیت میدان امیر چخماق با همکاری با دستگاه ها در دست اقدام است. مدیریت واحدی را در این میدان داریم مستقر می کنیم طرح هایی را در این خصوص داریم که به زودی در قالب یک طرح نهایی و کامل به همراه میدان قیام اجرایی خواهد شد.»

عزیزی شهردار یزد در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تردد در بافت تاریخی شهر یزد خدمات رسانی به هنگام بحران، نیز گفت: «ممکن است که مناسب سازی همه معابر برای تردد کامیون امکان پذیر نباشد؛ از این رو برای خدمت رسانی نیاز به ماشین‌های کوچک برای امدادرسانی داریم و خوشبختانه هم اکنون نگرانی برای دسترسی به مناطق بافت تاریخی از لحاظ امدادرسانی نداریم.»

 

سامان‌دهی وضعیت اسکان مسافران در یزد

سامان‌دهی وضعیت اسکان گردشگران در شهر یزد سوال بعدی یکی دیگر از خبرنگاران بود که مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد در این باره گفت: «دو سالی است که محدودیت هایی برای اسکان در بافت تاریخی یزد آغاز شروع شده است. بخشی از مسافران برای درمان به استان یزد می آیند که تا پیش از این در دو پارک شاهد اسکان برخی از مسافران بودیم که برنامه ریزی هایی در این خصوص از دو سال پیش آغاز شده است. واقعیت این است که برای ساماندهی این وضعیت باید در خصوص نحوه سفرهای داخلی فرهنگ سازی کنیم.

او افزود: «شهرداری نیز در این خصوص کمپینگ های خوبی احداث کرده و در سال آینده این وضعیت بهبود بهتری خواهد یافت. ما گسترش بوم گردی‌ها و ارتقای هتل‌ها را در دستور کارمان قرار دادیم. برخی هتل‌های شهر افزایش اتاق داشتند و تعداد تخت‌ها از ۳۳۰۰ به ۷۵۰۰ تا رسید و این روند رشد همچنان ادامه دارد.»

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد به تأثیر اخبار مرتبط به برجام روی تعداد گردشگران شهر یزد اشاره کرد و گفت: «با همه این اتفاقات، در سه ماهه گذشته شاهد افزایش تعداد گردشگران این شهر بودیم. امروز قیمت خانه‌های مخروبه قدیمی شهر یزد بیشتر از خانه‌های نوساز است و امروز بیشتر از آن که نگران تخریب بافت‌های تاریخی باشیم، نگران مرمت‌ها هستیم.»

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا