سروان مهدی احمدی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان یزد در کارگاه آموزشی پیشگیری از مواد مخدر با حضور بیش از ۶٠ نفر از زنان سرپرست خانوار مددجویان کمیته امداد شهرستان مهریز برگزار شد گفت: ماده مخدر گل به علت تولید آسان به سهولت در بین نوجوانان مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان رایج ترین ماده مخدر در کشور است.

احمدی ادامه داد: یکی از خطرناک‌ترین مواد مخدر رایج در جامعه طی چند سال اخیر، ماده اعتیادآور «گل» است که از گیاه تغییر ژنتیک یافته شاهدانه به دست می‌آید و برخلاف گیاه اصلی، درختچه کوچک دارد و برخی از افراد سودجو و متخلف، آن را در محل سکونت خود پرورش می‌دهند.

 

احمدی همچنین افزود: از گیاه شاهدانه انواع و اقسام مواد مخدر استخراج می‌شود و «گل» به دلیل داشتن مقادیر زیادی تتراهیدروکانابینول که ماده مؤثره این ماده مخدر است و میزان THC بالای آن نسبت به دیگر مواد مخدر نظیر گراس و علف، خطرناک‌تر و اعتیادآورتر است.

 

این مربی آموزشی تأکید کرد: از اثرات روحی و جسمی مصرف این مواد، می‌توان به توهم‌زایی، سرخ شدن چشم‌ها، خنده‌های بی‌دلیل و بی‌مورد فرد اشاره کرد. علاوه بر آن فرد ازلحاظ اجتماعی و فرهنگی دچار تزلزل شده و به خانواده و افراد اطراف خود می‌تواند آسیب روحی و جسمی وارد کند.

 

وی   ادامه داد:  شیشه  یکی دیگر از مواد مخدر رایج در جامعه  و طبق آمارهای گزارش‌شده، تأثیرات فوق‌العاده خطرناک مصرف شیشه و توهم‌زایی و انرژی‌زایی قوی این ماده منجر به وقوع برخی از قتل‌های خانوادگی و ناموسی می‌شود.

 

احمدی ادامه داد: مواد مخدر در همه اقشار مختلف جامعه اعم از مرد و زن مورد مصرف قرار می گیرد اما در بانوانی که در ارتباط با افراد متفاوت باشند دچار افسردگی و مشکلات عصبی شده و برای رهایی از آن به مصرف مواد روی می آورند.

 

وی با اشاره به اینکه استفاده مواد مخدر به صورت های مختلف گفت: ماده مخدر در نوشیدنی های مختلف ماند چای، آب میوه، آب حل می شود بدون اینکه طعم ومزه آنها تغییر کند بدون اطلاع به افراد خورانده شود.

 

احمدی تصریح  کرد: یکی از دغدغه‌های پلیس، موضوع پیشگیری از وقوع جرم است و آگاه‌سازی خانواده‌ها، معنویت و روابط صمیمی بین اعضای خانواده، ۷۰ درصد احتمال وقوع جرم را کاهش می‌دهد.

 

وی ادامه داد:  برای پیشگری  از آلوده شدن  فرزندانمان به مواد مخدر باید محیط خانه و خانواده را محیطی آرامش بخش و امن برای آنها بجود آوریم.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا