سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاتم از ثبت ٣۵ هکتار بافت تاریخی روستای ترکان شهرستان خاتم در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "عباس قدیریان" در این خصوص اظهار داشت: در دومین جلسه شورای ثبت آثار ملی که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سال جاری برگزار شد، بافت بکر روستای ترکان واجد شرایط شناخته و با تایید مسئولان مربوطه در حوزه آثار غیر منقول در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاتم با بیان اینکه بافت تاریخی روستای ترکان دارای ارزش معماری روستایی از نظر نوع ساختار ابنیه و کالبدی است و میتوان به دستکند بودن قسمتی از معماری آن اشاره داشت، عنوان کرد: روستای ترکان بر روی شیبی ملایم تپه ای سنگی بنا شده که از این سنگ طبیعی بعنوان مصالح بسیاری از خانه ها و در واقع از این سنگ بستر، بعنوان دیوار خانه ها استفاده و دستکند شده است، همین موضوع معماری این روستا را خاص تر کرده است. همچنین وجود کوچه باغ های بسیار زیبا و سرسبز که به گونه ای هم پیوند در بافت خشت و گلی ادغام شده و بافت روستایی با مصالح بوم آوردی را بوجود آورده، می‌توان آن را از دیگر خصوصیات این بافت ارزشمند دانست.

قدیریان در ادامه اظهار داشت: ترکان از نظر تقسیمات جغرافیایی و سیاسی جزء استان یزد است و دارای اقلیمی گرم و خشک میباشد و این باعث شده معماری خانه ها ی روستایی آن ترکیبی از درونگرا و برونگرا باشند، در واقع اکثر خانه ها دارای حیاط مرکزی و بالاخانه برونگرا وطبقه همکفی با معماری درونگرا هستند و بطور کلی فرم شکل گیری معماری آن فرمی خطی است که در این فرم، معبر اصلی بافت، نقش اصلی اینگونه شکل گیری را بر عهده دارد.

وی همچنین گفت: در بافت تاریخی و ثبتی ترکان تا کنون حداقل ده بنای تاریخی دیگر در قالب آثار غیر منقول ثبت شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه یکی از موارد مهم و شایان ذکر اینست که ثبت بافت تاریخی، هیچ خللی را در مالکیت مردم نسبت به بناهای خود در بافت تاریخی بوجود نمی آورد، اظهار داشت: طبق قانون و مقررات میراث فرهنگی در بافت ‌های ثبتی، از این به بعد هر اقدامی اعم از مرمت، تغییر و یا تعمیری که بخواهد از طرف مردم و مالکین خانه های موجود در این بافت ها بر روی بناهای خود انجام شود، باید ابتدا درخواست خود را به میراث فرهنگی ارسال و ضوابط استعلام مورد درخواستی را اخذ کرده و با نظارت میراث فرهنگی نسبت به مرمت بنای خود اقدام نمایند و از اقدام و دخل و تصرف خودسر در بناهای داخل بافت بپرهیزند.

قدیریان در پایان یادآور شد: با ثبت بافت تاریخی، ضوابط و قوانینی بر بافتها حاکم خواهد شد که مردم ملزم به رعایت آن می‌باشند که تخطی از آن، پیگیری قانونی را بدنبال خواهد داشت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا