سفیر کشور کرواسی در ایران، در سفر به شهرستان مهریز از باغ جهانی پهلوانپور و مجموعه توریستی مهرنگار بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی استان یزد: دراگا استانبوگ (Draga stanbuck) آثار تاریخی و فرهنگی و دو اثر ثبت جهانی این شهرستان را به عنوان ظرفیتهای بالقوه آن در زمینه گردشگری دانست و یکی از اهداف سفر خود به مهریز را آشنایی با ظرفیت های فرهنگی و گردشگری این شهرستان ذکر کرد.

گفتنی است: باغ جهانی پهلوان پور از باغ های متعلق به دوره های اواخر زندیه و اوایل قاجار است که در محله مزویرآباد مهریز قرار دارد. مساحت باغ بیش از پنج هکتار بوده و عمده ساخت و ساز آن شامل برج گلین و فضاهای خدماتی مرتبط با آن در جبهه جنوب شرقی، عمارت زمستانخانه در جبهه غربی، عمارت شربت خانه (کوشک) در بخش مرکزی، فضاهای خدماتی (اصطبل، انبار، سرایداری) و کارگاه ریسندگی و قالی بافی در جبهه جنوبی است.

ارزشمندترین بخش باغ پهلوانپور، عمارت کوشک یا شربت خانه در سه طبقه و به مساحت هزار و پانصد مترمربع است. جوی آب همیشه روان این باغ که از قنات حسن آباد مهریز تغذیه می‌شود و درختان چناری که در پای جوی قرار دارند و محور اصلی باغ را تعریف می‌کنند؛ محیط بسیار دلگشایی را خلق نموده‌اند. این باغ از جمله باغ های ایرانی استان یزد است که به همراه باغ دولت آباد در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا