درباره حاج عباس جعفری گفتم؛ سالها کوشندگی شما در فرهنگ گستری و ادب پروری همراه با متانت و گشاده رویی موجب شد تا دانش آموزان "ادب درس" را با "ادب نفس" توامان بیاموزند و بیان و فحوای پرشور و شیرین شما که شهد دلاویز شعر و غزل فارسی را با حکمت و معنی زندگی در هم می آمیخت آنگاه که با ملاطفت و مدارای ظرائف اندیش رفتارتان همراه می گردید، جوانان بسیاری را میهمان دائم خوان سرگشاده فرهنگ وادب این سرزمین می ساخت.

 دکتر علی اکبر جعفری ندوشن استاد دانشگاه یزد

و درباره حاج یدالله احمدی نیز گفتم؛ سالها تلاش های علمی و فرهنگی شما در آموزش دانش و زندگی به چندین نسل از دانش آموزان دیارمان که همواره مقرون به آگاهی بخشی توام با روشن اندیشی بوده است.

نام نیک شما را بعنوان معلم بادانش و بی آلایش که در تامین سلامت اجتماعی همشهریان خود نیز دلسوزانه کوشیده، روشن و خوش آوازه ساخته است و درباره همسر مکرمشان خانم محمدی نیز گفتم؛ ای مهربانویی که سالها با تلاش و فداکاری بذر دانش و معرفت را در میان دختران و زنان دیار ما با صبوری و متانت نشانده اید و طی چند دهه چون باغبانی پرمهر و عطوفت، بوستان دانش اندوزی آنان را به گلبوته ها معطر مزین ساختید.

این خدمت غرورآفرین شما در آموزش و پرورش دختران و تأسیس و تجهیز مدارس دخترانه ندوشن که اسباب توسعه فرهنگی - آموزشی فراوانی بویژه در امر آموزش بانوان این منطقه فراهم آورد، در صحیفه تاریخ تعلیم و تربیت این سرزمین چون برگهای زرینی تا ابدیت خواهد درخشید و در نزد باریتعالی مشکور و مثاب خواهد بود.
درباره کتاب؛ پس از آنکه درکتابی با عنوان «ازخاک تا خیال» رخسار این خاک بی رنگ و لعاب با حافظه و نگاره های پررنگ تاریخ آن، پیوند خورد و اقبال و تحسین اهل فرهنگ وهنر را در پی آورد و موجب شد تا جمعی از عکاسان و هنروران بنام یزد در بهار سال۹۵ در قالب یک تور دوروزه هنری با حمایت جناب اقای علی غیاثی ندوشن مدیر کل وقت فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد و همراهی جناب آقای محمدرضا احسانی زاده مدیرعامل انجمن عکاسان استان یزد با گذر از سویه ها و سایه ها در جستجوی روشنای این خاکِ گرمِ مهرآمیز برآیند.

«سایه های روشن» پرتویی است بر سیمای مستور شهری که همچون دفینه ی پربهای تاریخ و فرهنگ ایران در کانون جغرافیای این سرزمین زیر غبار تاریخ مکتوم، مانده است تا شاید به روزگاری که مردمانی در پی جویی بنیان های هویتی خود، در جستجوی پیشینه های فرهنگی اشان بر می آیند این بازتاباندن مظاهر تاریک و روشن سنت و میراث ریشه دار فرهنگی از دریچه دوربین عکاسی، بتواندکورسوی امیدی در پدیداری پیدا و پنهان سرمایه های تاریخی و اجتماعی اشان و تصویر روشن تری از هویت محلی اشان به دست دهد و یا لااقل روایت مصوری از تاریخ اجتماعی سرزمینشان را هویدا کند.
موسسه اندیشه روشن بر همین مبنا، علاوه بر این بازنمایی سایه روشن تاریخ و فرهنگ ندوشن به تدوین فرهنگ عامه و آداب و رسوم پیشینیان آن نیز می پردازد که امیدوار است در منشورات آتی خود از آنها چهره بگشاید.
در تهیه و تدوین این کتاب هنرمندان عکاسی چون؛ سیدناصر مهین طاهری، حسام چاوش زاده، بردیا سعادت، سیدعلی پورمستوفی، محمدهادی آخوندی، مجید فاطمی، سیدحسین امامی، سیدجلال قدکچیان و…‌مشارکت داشته اند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا