مراسم سنتیˈˈ دوست ، دوست ، دوست علیه و ˈ پیراهن مراد ˈویژه شب و روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان همچنان در میان مردم مومن استان یزد پا برجاست.

آیین ˈدوست ،دوست، دوست علیه بر اساس خرده فرهنگ دیر پا در شامگاه بیست و ششم ماه رمضان پس از تاریکی هوا بوسیله خردسالان این خطه آغاز و تا نیمه های شب ادامه می یابد. 

جمعی از کودکان و نوجوانان بصورت گروه های کوچک در محله های خود به درب منازل رفته و با قرائت اشعار و مطالب موزون، درخواست کمک می کنند. 

این افراد که بعضا حتی صورت خود را نیز پوشانده اند به درب هر منزلی که رسیدند با خواندن ˈˈدوست دوست ˈدوست علیه - امام اول علیه و یا ˈˈاین خونه شربت و قنده ،امام علی درش را نبندهˈ یا ˈمن درویشم، کلاه ریشم تا نگیرم رد نمی شم ˈتقاضای کمک می کنند . 

صاحبخونه هم در جواب می گوید: ˈ می دیم می دیم . صبر کنید ˈ

و باز هم افراد در جواب صاحبخانه می گویند : ˈ این خونه رو به طبسه - صابش(صاحبش) به مکه برسهˈ.

مردم استان دارالعباده یزد معتقدند که این رسم پس از شهادت مولا علی و به یاد ایشان و کمک هایی که آن حضرت به یتیمان کوفه داشتند صورت می گیرد . 

همچنین براساس اعتقاد موجود کسانی که به مراسم ˈدوست دوست علی دوستˈ می روند چیزهایی که هر صاحبخانه به آنها می دهد به عنوان تبرک به مال خود اضافه و در طول سال از آن برای برکت زندگی استفاده می کنند. 

مردم مومن یزد با عشق و ارادت خاصی که به ائمه اطهار(ع) و مولای متقیان دارند از شب های قبل از بیست وهفتم ماه مبارک رمضان با خریدن شیرینی، نبات، آبنبات، نخود ،خرما و سایر مواد خوردنی مناسب، آماده پذیرایی از برگزار کنندگان این آیین می شوند . 

در برخی از خانواده های یزدی موسوم است که برای برآورده شدن حوائج شرعی خود وجه نقد تهیه و به عنوان برکت به میهمانان تقدیم می کنند. 

از پیشینه دقیق آغاز این مراسم سنتی و فرهنگی که در سطح استان یزد بویژه روستاهای آن با جدیت دنبال می شود اطلاع دقیقی در دست نیست. 

این مراسم، خاص گروه نونهالان و نوجوانان دختر و پسر نیست بلکه در برخی از مناطق استان خانم های خانه دار هم چند نفری با هم به درب منازل همسایه ها رفته و سنت را بجا می آورند. 

عده ای از مردم این استان عقیده دارند که برگزاری این مراسم علاوه بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره مولای متقیان حضرت علی (ع) موجب نزدیکی دل ها و ترویج یتیم نوازی و ترحم دیگران در سطح جامعه نیز می شود . 

آنها اجرای چنین مراسمی را که مخصوص دیار دارلعباده یزد است نشان دهنده فرهنگ خدا محوری و عشق و ارادت خالصانه به ائمه اطهار (ع) قلمداد می کنند . 

برگزاری آیین ˈپیراهن مرادˈ از دیگر رسوم مردم استان یزد در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان است که در پاره ای از نقاط این خطه بر پا می شود. 

در این مراسم زنان در صحنˈˈمسجد جامعˈˈ شهر و تکیه تاریخˈˈامیر چقماق یزدˈˈبرای گرفتن حاجت جمع شده و پارچه هایی که به همین منظور آماده شده را قبل از نماز ظهر در قالب لباسی دوخته و به فرد حاجتمند هدیه می کنند. 

ˈˈحلقه مراد و نان بیست و هفتمیˈ از دیگر رسوم مردم این استان است که در روز بیست هفتم ماه رمضان انجام می شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا