معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصادی استان با بیان اینکه ‌یزد از استان‌های برتر و دارای ظرفیت‌های فراوان در حوزه اقتصادی است، خواستار شد: مصوبات ستاد مدیریت اقتصاد مقاومتی اثربخش و در راستای رونق تولید باشد.‌

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، چهارشنبه شب یکم خرداد ماه نشست ستاد راهبر‌دی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان با حضور "بابک دین پرست" معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وز‌یر کشور، "محمدعلی طالبی" استاندار یزد، معاونان استاندار، مدیرکل حوزه استاندار و اعضای این ستاد در سالن کوثر استانداری برگزار شد.‌
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در این نشست، گفت: ایجاد کمیته پایش ستاد‌ مدیریت اقتصاد مقاومتی در یزد ابتکار خوبی است و این استان از نظر تعداد مصوبه رتبه هفتم، برگزاری جلسات رتبه هشتم و از نظر اجرای مصوبات رتبه نهم را در کشور دارد.
"‌بابک دین پرست" با اشاره به روند برگزاری جلسات و 208 مصوبه ستاد‌ راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی یزد، ‌ادامه داد: مهمتر از جلسات و مصوبات، اثربخشی آن است که به چند واحد تولیدی کمک کند و یا از تعطیلی چند واحد جلوگیری شود که لازمه این کار هدف گذاری جلسات و مصوبات در راستای رونق تولید است.
وی با اشاره به ظرفیت شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، ‌افزود: این شورا از مهم ترین و معتبرترین شوراها و کمیته ها در استان هاست و مصوبات آن لازم الاجرا می باشد به همین دلیل بسته پیشنهادی درباره مشکلات بخش تولید و صنعت در شورای استان تهیه و برای تصویب به شورای ملی ارسال تا بعد از تصویب به هیئت دولت ارسال شود.
دین پرست خاطرنشان کرد: وظیفه شورا شناسایی قوانین مزاحم و بهبود فضای کسب و کار است و باید برای پرهیز از رشد قوانین موازی و متعدد تلاش کرد چون ریشه بسیاری از تخلفات تفسیر و برداشت های متفاوت از همین قوانین است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور درباره وضعیت بانک ها و اقدامات انجام شده برای صنعت، ‌گفت: ‌در چند سال گذشته مقرر شد هر تخلفی از سوی مدیران بانک ها رخ داد به بانک مرکزی گزارش شود اما مدتی است این ظرفیت مورد غفلت واقع شده ولی می توان با کمک دستگاه های مرتبط این بخش را دوباره فعال کرد.
وی با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی برای حمایت از تولید و اقتصاد کشور، بانک خصوصی و دولتی نداریم، ادامه داد: در این شرایط همه زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران باید برای موفقیت کشور کمک کنند و از سوی دیگر گزارش از وضعیت همکاری بانک های خصوصی در اجرای طرح های مختلف و دستورالعمل های دولت درحال تهیه است تا تصمیمات لازم گرفته شود.


اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های تسهیل و رفع موانع تولید از سوی دولت


دین پرست در بخش دیگری از سخنان خود یکی از طرح های مورد توجه دولت تدبیر و امید را تسهیل و رفع موانع تولید عنوان کرد و ادامه داد: در این بخش 30 هزار میلیارد تومان اختصاص یافته بود که سال گذشته 37 هزار واحد تولیدی موفق به جذب 25 هزار میلیارد تومان این تسهیلات از محل طرح های مختلف شدند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور افزود: یزد رتبه خوبی در این زمینه دارد اما در نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته با رشد ‌یک و 2 دهم مواجه است که باید بررسی شود چرا در این میان، آمار بیکاری بانوان افزایش بیشتری یافته است.
وی با اشاره به تفاهم وزارت کشور با اتاق های بازرگانی، تعاون، اصناف و خانه صنعت معدن و 2 وزارتخانه برای رونق تولید و توسعه و پیشرفت در بخش های تولیدی، ‌خاطرنشان کرد: این کار برای نخستین بار در کشور انجام شده است.
دین پرست با اشاره به ابلاغ محور اولویت های اقتصادی بر اساس بیانات مقام معظم رهبری ‌و رئیس جمهور و تصمیمات دولت، ‌گفت: چهار محور با 20 عنوان در این خصوص ابلاغ شده که باید مورد توجه جدی باشد ضمن آنکه وظایفی برای فرمانداران مصوب شد‌ه است که بر این اساس ارزیابی می شوند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور همچنین با اشاره به پروژه های نیمه تمام در سطح کشور، ‌ادامه داد: باید دستگاه های نظارتی در دولت و دستگاه های قضایی همچون سازمان بازرسی سه بحث مقاومت دستگاه های دولتی، ممانعت دستگاه های نظارتی و یا مخالفت هر بخشی را در واگذاری پروژه ها به صورت جدی بررسی کنند.
‌وی درباره تفویض اختیار به استانداران و مدیریت ارشد استان نیز بیان کرد: تاکنون 173 اختیار وزارتخانه ها تفویض شده و در جلسات استانداران با چهار وزیر هیئت دولت نیز موارد جدیدی استخراج شد که درحال پیگیری آنها هستیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با بیان اینکه باید موارد قابل اجرای مطرح شده در جلسه امشب ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان در رابطه با مشکلات و چالشهای پیش روی صنایع برق و الکترونیک به نتیجه برسد، تاکید کرد:‌ لازم است در این خصوص تیمی مشخص شود تا مشکلات را بازنگری کند و با ادبیات ساختاری، عملیاتی و بر مبنای پیشنهادهای مبتنی بر راهکارهای قانونی ارائه شود‌ و شخصاً این موارد را تا مرحله حل و فصل مشکلات ارائه شده پیگیری خواهم کرد.
دین‌پرست در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه یزد در بسیاری از شاخص ها و تولیدات رتبه های اول کشور را دارد، خاطرنشان کرد: استان یزد از استان‌های برتر و دارای ظرفیت‌های فراوان در حوزه اقتصادی است، نباید در حوزه اشتغال وضعیت ‌استان چنین باشد و اگر واقعا این مشکلات به دلیل مهاجرت به یزد است باید برای این موضوع از سوی اندیشکده صفا و همراهی مسئولان چاره اندیشی و روند رشد بیکاری نظارت و کنترل شود.
گفتنی است معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور پیش از این جلسه به همراه استاندار یزد با حضور در منطقه ویژه اقتصادی یزد از کارخانه های پارس اروند و لنا یزد بازدید کرد و در جریان تولید و پروژه‌های این کارخانه ها قرار گرفت.

‌★‌خبرنگار: مجید وفایی شاهی★
★عکس: رضا زارع★

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا