به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد, به مناسبت فرا رسیدن سوم اردیبهشت , روز معمار , به همت واحد آموزش سازمان ، سمینار آشنایی با جایگاه‌ و حقوق مهندسین معمار در یزد برگزار شد.

بر اساس این گزارش در آغاز مراسم ، دکتر سالاری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با گرامیداشت یاد و خاطره علامه شیخ بهایی، از او به عنوان ادیب ، شاعر، طراح، مورخ و اندیشمند جامع الاطراف،یاد کرد که مایه افتخار معماران کشور ایران  و جهان است.
 وی در ادامه به تشریح رسالت و وظیفه سنگین مهندسین معمار پرداخت که به خشت و گل و آجر و جامدات، روح و ارزش و هویت می دهند.
 رئیس سازمان افزود: آثار به جامانده معماری در استان یزد نشان‌دهنده عظمت هنر،  ذوق و دانش معماران یزدی است و هم اکنون با معرفی یزد به عنوان شهر میراث تاریخی جهان، همه مردم دنیا بیش از گذشته، به این آثار و ارزش ها احترام می گذارند و برای نیاکان ما ارزش ویژه قائل هستند.
 وی با اشاره به اینکه در استان یزد یک هزار و ۱۱۱نفر مهندس معمار عضو سازمان هستند، افزود تنها ۴۴۰ نفر از این تعداد دارای پروانه اشتغال هستند و لازم است  مراقبت و دقت هر چه بیشتر در کار معماران صورت پذیرد
 رئیس سازمان ابراز عقیده کرد: متاسفانه چون ما مراقبت کافی نداشته ایم ،در نتیجه بعضی از کسانی که توان ، آمادگی و صلاحیت معماری را ندارند، قلم به دست می‌گیرند و طراحی می‌کنند و به این هنر و فن خدشه وارد می سازند.
وی افزود : بر اساس آمار موجود در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در سال گذاشته ۳۳۰ هزار مترمربع طراحی توسط معماران انجام شده که به نظر می‌رسد برای استان بزرگی چون یزد ، رقم ناچیز ی است و این نشان دهنده آن است که برخی از افراد خارج از حوزه نظام مهندسی ساختمان دس درکار طراحی و معماری می شوند که مشکلاتی را به وجود می آورند. وی با تاکید بر ضرورت تداوم آموزش‌های حین خدمت، از انجمن صنفی مهندسان معمار به خاطر همکاری در زمینه رشد هنر و فرهنگ معماری تقدیر کرد و روز زیبای معماری را روز عشق و زیبایی که از صفات بارز الهی است  توصیف نمود.
در ادامه مراسم، مهندس آزاد نیک کار، مدرس دوره های حقوق مهندسی به ایراد سخن پرداخت و تجارب خود را در زمینه های مختلف کار معماران برشمرد. وی با اشاره به قدمت بالا و تاریخی بودن بافت یزد، وسعت زیاد، یکپارچگی و سلامت نسبی کالبدی و جنبه های فنی و هنری و زنده بودن روابط اجتماعی را از ارزش‌های مهم بافت معماری استان یزد دانست  و گفت: برای اینکه بتوان از هنر معماری اصیل در استان یزد بهترین بهره برداری را به عمل آورد، لازم است سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمان میراث فرهنگی و شهرداری با هم افزایی توانمندی های یکدیگر و تعامل بین دستگاه ها در بحث هایی چون ترافیک، ساخت و سازها و توسعه شهر، انسجام و یکپارچگی را برمبنای دستورالعمل ها و آیین نامه ها حفظ نمایند. وی همچنین سابقه معماری را در ایران و بخصوص استان یزد تشریح کرد و گفت: در گذشته معماری و استادکاری حوزه وسیعی را شامل می‌شد. اما به تدریج با تخصصی شدن این حوزه ،هم اکنون معماری به صورت یک رشته تخصصی درآمده و دستورالعمل های طراحی در قالب مقررات ملی به اجرا گذاشته می‌شود.
گفتنی است حضور جوانان مهندس در این همایش و علاقه آنان به یادگیری، عملا این همایش را به یک سمینار آموزشی تبدیل کرده بود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا