محسن اختياري

چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است .

قيمت كيلويي چهارده ، پانزده هزار تومان آنهم براي كالايي ضروري مانند پياز اگر چه بسيار جاي تعجب دارد ولي به رويه اي معمول تبديل شده كه هر روز در مورد برخي كالاهاي ديگر هم مصداق پيدا مي كند ، هر چند قيمت اين روزهاي هر كيلو پياز را در برخي نقاط تا هجده هزار تومان هم روايت كرده اند ؟!

اما نكته جالب اينجاست كه تا آب از سر نگذشته هيچكس به فكر چاره نمي شود و اين داستان يك روز در مورد سيب زميني ، يك روز در مورد گوشت قرمز و دام زنده ، يك روز در مورد مرغ و هر روز در مورد كالايي خاص تكرار مي شود و آنوقت است كه همه دستپاچه مي شوند كه آي ! چرا جلو قاچاق را نمي گيريم ؟ واي ! بايد جلو صادرات را بگيريم ، براي تامين نياز داخلي بايد حجم بالايي از كالاي مورد نظر را بصورت اضطراري وارد كنيم ، واز اينگونه اقدامات فوري و فوتي ديگر كه معمولا پس از وقوع واقعه به فكر علاج آن مي افتيم .

البته در اين ميان تاثير پررنگ بازار همسايگاني نظير عراق و افغانستان و كشورهاي حاشيه خليج و بسياري ديگر از اين همسايگان يكي از اصليترين دلايل بروز اين التهابات است ، چرا كه زمانيكه مثلا قيمت گوشت يا دام زنده در اين همسايه ها نظير كشورهاي حاشيه خليج بسيار بيشتر از داخل كشور است عده زيادي به فكر سودجويي مي افتند تا از آب گل آلود ماهي بگيرند و چه بصورت قانوني و يا حتي غير قانوني و قاچاق اينگونه كالاها را از كشور خارج كنند و يا در ادامه اين روند و با كمبود و گران شدن كالا در داخل كشور عده ديگري باز هم به دنبال سودجويي و پر كردن جيب مبارك اقدام به وارد كردن كالاها مي كنند ، حال بماند كه در ميان اين فرايندها چه درصدي از قيمت و سود مربوطه نصيب آن كشاورز زحمتكش و يا دامدار بينوايي كه بازحمت و مشقت دام را پرورش داده مي شود و چه مقدار به جيب دلالان محترم مي رود و در يك گام فراتر چه سهمي از آن نصيب از مابهتران از جمله آقازاده هايي با ژن خوب مي شود كه  با رانت و رابطه و صرفا به دنبال سود شخصي و بدون كمترين ملاحظه اي براي مصلحت كشور و مخصوصا مردم تحت فشار اقدام به واردات و يا در مواقع مناسب صادرات كالاها مي كنند .

الاايحال آنچه عقلاني و منطقي به نظر مي رسد اينستكه قبل از آنكه با خروج بي رويه برخي اقلام عمدتا به مقصد برخي كشورهاي همسايه مشكلات و نيازهاي آنها را مرتفع كنيم بهتر است شرايط كشور و مردم خودمان را مد نظر قرار دهيم و مشكلات خودمان را چاره انديشي كنيم تا در پي اين اقدامات حساب نشده نه فقط مسئولين كه بويژه مردم صبور خودمان به زحمت و مشقت نيفتند و تحت فشار قرار نگيرند .

                                                                                       محسن  اختياري

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا