سرپرست دفتر بازار برق شرکت برق منطقه­ ای یزد از کسب رتبه دوم شرکت برق منطقه‌ای یزد در شاخص درصد موفقیت در پیش‌بینی نیاز مصرف شرکت‌های برق منطقه‌ای، در سال گذشته خبر داد.

علی‌اصغر مدرس سرپرست دفتر بازار برق شرکت برق منطقه ای یزد در مصاحبه با دفتر روابط عمومی با بیان این‌که این شاخص در ده ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته 50 درصد بهبود را نشان می‌دهد، افزود: با توجه به اینکه بیش از ۷۳ درصد مصرف الکتریکی استان در بخش صنعت مصرف می‌شود و همچنین وجود صنایع متعدد فولاد در استان که دارای نوسانات شدید بار هستند، پیش‌بینی نیاز مصرف را تا حد زیادی پیچیده می کند.

مهندس مدرس، مسئولیت دفتر بازار برق را ارسال پیش‌بینی نیاز مصرف صنایع، حضور در بازار برق به‌عنوان خریدار و ارائه‌دهنده خدمات انتقال، ارسال اطلاعات کنتورهای بازار برق، صحت و پایش اطلاعات ارسالی به دفتر اندازه‌گیری شرکت مدیریت شبکه ایران جهت صدور صورتحساب در امور عملیات بازار برق برشمرد.

وی همچنین اضافه کرد: روش پیش‌بینی بار پیش ‌از این در دفتر بازار برق این شرکت بر اساس متوسط میزان مصرف صنایع در روز قبل و روز جاری و اظهار صنایع به بارگیری و یا عدم بارگیری انجام می‌گردید.

مدرس با بیان این‌که عدم دقت کافی خریداران در پیش‌بینی نیاز مصرف، سبب تحمیل برخی هزینه‌های اضافی و خروج بازار از شرایط بهینه اقتصادی می‌شد، تصریح کرد: درصورتی‌که انحراف پیش‌بینی نیاز مصرف بیش از 6 درصد مصرف واقعی باشد، موجب اعمال آزمون ناموفق مصرف به شرکت برق منطقه‌ای می‌شود؛ که برای بهبود پیش‌بینی نیاز مصرف، پروژه «محاسبه و تعیین بار ساعتی و تلفات متناسب با صورتحساب‌های بازار برق و اعمال آن به مقدار پیش‌بینی نیاز مصرف» توسط این دفتر در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست دفتر بازار برق شرکت برق منطقه­ ای یزد گفت: اجرای این پروژه به دلیل محاسبه با دقت خوب موردتوجه همکاران در شرکت‌های برق منطقه‌ای خراسان و فارس قرارگرفته است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در محاسبات دفتر اندازه‌گیری، میزان تلفات برق منطقه‌ای از مجموع تولید نیروگاه‌ها و دریافت از مناطق هم‌جوار منهای مصارف برق منطقه‌ای و توزیع و ارسال تبادلی محاسبه می‌شود؛ گفت: این تلفات محاسبه‌شده به‌عنوان مصرف برق منطقه‌ای منظور و در صورتحساب اعمال می‌شود که افزایش میزان تلفات باعث اعمال هزینه اضافی در صورتحساب بازار برق خواهد شد.

مدرس همچنین از نصب و راه‌اندازی سیستم شبکه‌ امن همراه (APN) در این شرکت برای قرائت اطلاعات کنتورهای بازار برق (ترانسفورماتور، خطوط، فیدر 20 کیلوولت و مصرف داخلی پست) که فاقد بستر فیبر نوری بوده و از طریق خط تلفن قرائت می‌شده خبر داد و تاکید کرد: این سیستم در 14 پست فوق‌توزیع و یک پست انتقال اجراشده است که قرائت و برداشت اطلاعات سایر کنتورهای بازار برق از طریق فیبر نوری به‌طور کامل در اختیار شرکت مدیریت شبکه کشور قرار می‌دهد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا