اجرای ۲۵ برنامه فرهنگی و هنری ویژه ایام نوروز در شهرستان مهریز رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهریز از اجرای ۲۵ برنامه فرهنگی و هنری در ایام نوروز در شهرستان مهریز خبر داد.

الهام جلوداری رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهریز خبرداد و گفت: امیال برنامه ویژه روز نهم فروردین که به‌روز مهریز نام‌گذاری شده است در آدب باستانی، روز افسانه‌های نوروز سلطانی در کوه ریگ ومزرعه شور مراسم جشنوار رهگذر برگزار شود

وی افزود: در روز جمعه ۲۴اسفند روز پاک‌سازی بناهای تاریخی به‌صورت نمادین با کمک مردم در باغ پهلوان پور و اطراف قنات حسن‌آباد مشیر انجام خواهد شد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهریز برنامه نوروز گاهی در ایام ۲۸ اسفند لغایت ۱۶ فروردین‌ماه در سطح شهرستان برگزار می‌شود گفت: چیدن سفره هفت‌سین در مراکز گردشگری، استقرار راهنمای گردشگر مسلط به چند زبان، برپایی نمایشگاه عکس در بناهای تاریخی پربازدید، برپایی بازارچه صنایع‌دستی در بازارچه مهرپادین، اجرای شب‌های هفت شهر با پخش مستقیم از شبکه تابان به مدت ۱۸ شب، اجرای کمپ موقتی ارگ سر یزد و اجرای رادیو کوه ریگ ازجمله برنامه‌های نوروز گاهی در مهریزج است.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته در چشمه غربال بیز با همکاری شهرداری غرفه‌های فروش محصولات غذایی، جایگاه برگزاری نماز اول وقت و اجرای موسیقی سنتی در محل تفرجگاه غربال بیز برگزار و آژانس مسافرتی ایساتیس لوتوس مهرنگار نیز در این ایام تور یک‌روزه مهریز گردی باراهنمای متبحر در دو مسیر طبیعت‌گردی و بناهای تاریخی راه‌اندازی خواهد کرد.

وی با اشاره به وجود ۶۰۰ اثر تاریخی در مهریز عنوان کرد: ۱۰۵ مورد پرونده به ثبتی در محقق شده در شهرستان مهریز وجود دارد که ۱۰۰ مورد بنای تاریخی و ۳ مورد صنایع‌دستی مختص شهرستان مهریز ازجمله سبدبافی، گیوه‌بافی و سنگ‌تراشی است؛ همچنین علم برداری در ایام محرم و نیز آداب و مناسک زرتشتیان در محل پیرنارکی از آثار معنوی به ثبت رسیده مهریز محسوب می‌شود.

جلودارد ادامه داد: در شهرستان مهریز ۴۴ قلعه‌ شناسایی شده که تا پایان امسال کار نقشه‌برداری و ثبت ملی این قلعه‌ها و تالیف کناب قلعه های مهریز انجام می شود.

وی با اشاره به دو اثر باغ پهلوان پور و قنات دایمی حسن‌آباد مشیر که به ثبت یونسکو رسیده‌اند گفت: در تلاش هستیم یکی از خانه‌های تاریخی و نیز کاروانسرای زین‌الدین که تنها کاروانسرای مدور جهان است را به ثبت جهانی برسانیم.

جلوداری : شهرستان مهریز، ۱۱ بوم گردی که ۶ بوم گردی در آن روستای و بقیه شهری است که به‌طور هم‌زمان ۱۵۰ نفر را اسکان می دهند همچنین در سال آینده ۸ مورد بوم گردی آماده دریافت مجوز فعالیت هستند

وی افزود: مراکز اقامتی هفت شهر با ۱۶ سوئیت و باغ آهو با ۱۰ سوئیت ، هتل‌های ۳ ستاره آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.


گفتنی است ؛ امسال توزیع بروشور فقط توسط اداره میراث فرهنگی و در اقامت گاه هفت شهر مهریز انجام می گیرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا