محسن اختياري

راهها مهمترين شريانهاي حياتي اقتصاد در كل دنيا مي باشند . مسلما نقش زيربنايي و سازنده اي كه راهها در پيشرفت و توسعه جوامع در تمامي عرصه ها بويژه از جنبه هاي اقتصادي ايفا مي كنند بر هيچكس پوشيده نيست . بدون ترديد اگر كمترين خللي حتي براي مدت محدود در سيستم راهها و حمل و نقل هر كشوري پيش بيايد عواقب و لطمات آن بعضا غيرقابل جبران خواهد بود و از اينرو راهها همواره به عنوان يكي از شاخصهاي اصلي در ارزيابي ميزان توسعه يافتگي كشورها مطرح بوده و مي باشد .

اما روي ديگر سكه حوادث و تلفات جاده ايست كه بدون ترديد در تمامي دنيا وجود دارد و هيچ گريزي از آن نيست بويژه آنكه سال به سال و روز به روز بر تعداد وسائط نقليه و به دنبال آن تعداد سفرها افزوده مي شود .

اما كاهش ميزان خسارات و بويژه تلفات در حوادث جاده اي همواره يكي از مهمترين دغدغه ها و اهدافي بوده كه در بعد كلي دولتها و در زيرمجموعه آنها نهادها و ارگانهاي مرتبط با راهها و صنعت حمل و نقل آنرا دنبال نموده اند . دركشور ما خوشبختانه عليرغم افزايش روزافزون تعداد وسايل نقليه و سفرها در سالهاي اخير شاهد كاهش خسارات و بخصوص تلفات جاده اي بوده ايم كه در كنار پيشرفت روزافزون تكنولوژيها و دستاوردهاي مرتبط با صنعت حمل و نقل و ترافيك تلاش تمامي نهادها و ارگانهاي مرتبط نظير نيروهاي پليس ، نيروهاي انتظامي و علي الخصوص در بعد عملي و اجرايي كار زحمتكشان و تلاشگران بي مدعاي جاده ها در ادارات راهداري وحمل و نقل جاده اي از مهمترين عوامل دستيابي به اين دستاورد مهم بوده است .

اما نكته قابل تاكيد در اين مطلب مختصر پيشتازي و پيشگامي استان يزد در امر كاهش ميزان حوادث و بويژه تعداد تلفات جاده اي در كل كشور بوده است و همانگونه كه از تعاليم و روايات ما برآمده است " نجات يك انسان همچون نجات تمامي انسانهاست " ، از اينرو شايسته است دستيابي به اين دستاورد و افتخار مهم را به تمامي تلاشگران اين عرصه علي الخصوص زحمتكشان و تلاشگران بي ادعاي راهها در اداره كل راهداري و حمل و نقل و جاده اي استان و تمامي ادارات شهرستاني تبريك بگوييم و پيشاپيش برايشان در ايام پيش رو در نوروز 98 آرزوي توفيق نماييم .

                                                                             محسن  اختياري

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا