مراسم جشن انتخاب میبد به عنوان شهر جهانی زیلو؛ دوشنبه 29 بهمن ماه 97؛ با حضور مسئولان کشوری و استان یزد در شهرستان میبد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ مراسم جشن ثبت جهانی زیلو شامگاه امروز دوشنبه با حضور "غدا هیجاوی" رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی،"علی اصغر مونسان" معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، "پویا محمودیان" معاون صنایع دستی کشور، "محمدعلی طالبی" استاندار ‌یزد، "محسن صادقیان" معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، "کمال دهقانی" نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی،"حسین فلاح" فرماندار میبد، "سید مصطفی فاطمی" مدیرکل میراث فرهنگی یزد و جمعی دیگر از مسئولان استان و شهرستان برگزار شد.

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در این مراسم گفت: ایران سومین کشور تولید کننده صنایع دستی و نخستین کشور در کسب عنوان ‌های جهانی این صنعت است و این یک افتخار بزرگ برای ایران به حساب می آید.

مونسان در ا دامه تصریح کرد: به همه فعالان و شاغلان عزیز صنایع دستی و هنرهای سنتی که در سایه پایبندی به شعار حمایت از تولید ملی، موجبات رونق اقتصادی کشورمان را فراهم می کنند، خدا قوت عرض می کنم.

او گفت: بار دیگر انتخاب شهر میبد به عنوان شهر جهانی زیلو را به ملت ایران، به ویژه مردم خونگرم و تلاشگر میبد، خانواده بزرگ صنایع دستی کشور و پیشکسوتان این هنر ارزنده تبریک می گویم و همچنین با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، امیدوارم دستاوردهای این چهل سال پرفراز و نشیب چراغی فراروی آینده روشن و امید بخش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: بی تردید همه ما مرهون سال ها تلاش هنرمندانه و مسوولانه هنرمندان و شاغلان صنایع دستی ایران هستیم و در سایه این همت و تلاش، خوشبختانه ایران سومین کشور تولید کننده صنایع دستی دنیا از لحاظ تنوع و اولین کشور دنیا از نظر ثبت شهرها و روستاهای جهانی است.

مونسان در ادامه به افتخارات ایران در حوزه بین المللی در صنایع دستی اشاره کرد و افزود: ما با ثبت 8 شهر و 2 روستا در جایگاه اول دنیا ایستادیم و پس از ایران کشور چین با 6 شهر و روستای ثبت جهانی و کشور شیلی با 4 شهر و روستا در مقام های بعدی قرار دارند. این در حالی است که ثبت 2 روستا و 1 شهر با عناوین جهانی و  ثبت 10 روستا و 2 شهر با عناوین شهرها  و روستاهای ملی صنایع دستی را برای سال 1398 برنامه ریزی و هدف گیری کرده ایم.

او ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 2 میلیون نفر فعال در حوزه صنایع دستی داریم که 75 درصد بار تولید این هنر صنعت نیز بر دوش بانوان است. هم چنین با توجه به میزان تولیدات صنایع دستی موجود و تنوع و تعدد رشته های صنایع دستی (295 رشته) و سایر شاخص های مطروحه در حوزه صنایع دستی بعد از کشورهای چین و هند، به عنوان سومین کشور برتر جهان در حوزه صنایع دستی محسوب می شویم.

معاون رئیس جمهوری افزود: در سال گذشته شاهد جهشی در صادرات صنایع دستی بودیم که  از طریق گمرک 281 میلیون دلار صنایع دستی صادر شد. هم چنین بیش از پنج میلیون گردشگر وارد کشور شدند که اگر هرکدام 50 دلار خرید کرده باشند بیش از 250 میلیون دلار و در مجموع بیش از 530 میلیون دلار عاید کشور شده است. 9 ماهه امسال نیز 190 میلیون دلار صادرات رسمی صنایع دستی داشته ایم که با لحاظ صادرات چمدانی و غیر رسمی انشاء الله تا پایان سال آمار خوبی ارایه خواهد شد.  این در حالی است که با شناسایی بازارهای جدید و رفع برخی چالش های این بخش می توانیم به رقم بالای 2 میلیارد دلار صادرات صنایع دستی دست یابیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: در این میان استان یزد با توجه به سابقه دیرینه در تولید انواع صنایع دستی جایگاه ویژه ای در شکوفایی این هنر- صنعت دارد و فعالان این حوزه در شهرستان میبد پیشانی درخشان تولید زیلو در کشور هستند. هم اکنون در شهرستان میبد بیش از ۳۰۰ دار زیلو برپاست و صدها نفر در تولید آن در قالب فرش، مبل، تابلو، سجاده و غیره فعالیت می کنند. در واقع عواملی هم چون قدمت، زنده بودن و تنوع محصولات، و میزان استفاده مردم از زیلو موجب شد تا پنجم آذرماه 97 بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، شهر میبد به عنوان شهر جهانی زیلو معرفی شد.

مونسان در ادامه گفت: همان طور که خانم "غدا هیجاوی" رییس محترم  شورای آسیا و اقیانوسیه صنایع‏ دستی در ازیابی خود گزارش داده اند صفر تا صد فرآیند بافت زیلو در داخل خود شهر میبد انجام می‏‌شود و آشنایی مسئولان و اعضای رده بالای شهرستان میبد با این هنر و این که هر کدام به نوعی یک زیلوباف حرفه‌ای هستند گویای حضور زیلو در تارو پود زندگی اهالی میبد است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور یادآور شد: قدیمی‌ترین زیلویی که درحال حاضر در ایران موجود است، قطعه‌ای مربوط به سال 808 هجری قمری است که در موزه‌ی زیلوی میبد نگهداری می‌شود و نفیس‌ترین زیلوی میبد نیز متعلق به قرن 12 هجری قمری است که بر روی آن 24 سجاده طراحی‌شده و در حاشیه آن نام واقف و تاریخ هزار و 118 هجری قمری نقش بسته است.

او گفت: ما با این باور که صنایع دستی اقتصاد بومی و ملی را متحول می کند اقدام به تجهیز کارگاه‌ها، آموزش، پرداخت تسهیلات به زیلوبافان و در اختیار گذاشتن رایگان دار زیلوبافی به بافندگان برای احیای این صنعت تاریخی نمودیم و از هیچ کمک و حمایتی برای برند شدن زیلو در سطح جهانی نیز دریغ نخواهیم کرد.

مونسان افزود: خوشبختانه استان یزد از مهم ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی در کشور است و یکی از قطب های مهم صادرات صنایع دستی کشور در آینده خواهد شد. علاوه بر زیلو و گلیم، هم چنین سرامیک و سفال، کاشی سازی، زرگری، زیلوبافی، شعربافی، ترمه بافی، فرش بافی، شمد، دستمال، مخمل، دارایی، چادرشب بافی، گیوه بافی، حصیر بافی، خورجین بافی، روفرشی، احرامی، قلم‌زنی، شیشه‌گری، چرم‌سازی، موتابی و نمدمالی از جمله صنایع دستی این استان است.

او در ادامه گفت: ترمه‌بافی در استان یزد سابقه‌ای بیش از 250 سال دارد و همواره جزو سوغات مهم این شهر و یکی از اقلام صادراتی آن بوده است.»

این مقام مسئول ادامه داد: «سال گذشته زیلو و گلیم نیز رتبه خوبی در صادرات صنایع دستی استان داشته اند و این نشان می دهد زیلوی میبد چه سهم ارنده ای نه تنها در اقتصاد بومی بلکه در اقتصاد ملی ما دارد.

معاون رئیس جمهوری در بخش پایانی صحبت های خود افزود: در خاتمه عرایضم ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این مراسم و تشکر از همکاری شهرداری و فرمانداری شهرستان میبد در برگزاری جشن زیلو امیدوارم با توسعه فعالیت‌ ها و برنامه ریزی های بین بخشی میان دستگاه های شهرستان و استان، همکاری ‌ها برای رونق بیشتر تولید و صادرات زیلوی میبد گسترش یافته و هم چنین  بهره مندی بهینه ای از برند جهانی آن جهت مطرح شدن میبد در ابعاد مختلف صورت گیرد.

 

محمد علی طالبی استاندار یزد نیز در این مراسم با اشاره به ضرورت معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های میراثی استان به مردم جهان، گفت:  ثبت جهانی زیلو آغاز کار برای بهره‌برداری از این میراث ارزشمند است.

او با بیان این که ثبت جهانی زیلو نشان دهنده همیت مردم میبد است، اظهار کرد: توسعه میبد به دست مردم صورت گرفته است.

طالبی مشارکت عموم مردم را مهمترین ویژگی میبد در استان یزد دانست و افزود: سرمایه گذاران میبدی سرمایه‌های اجتماعی این شهرستان هستند.

استاندار یزد در ادامه با بیان این که سرمایه گذاران استان یزد گرین کارت برای دیدن بدون تشریفات مسئولان نظام را دریافت می کنند، گفت: استان یزد با اتکا به سرمایه گذاران مردمی بیش از پیش در مسیر توسعه و پیشرفت قرار می گیرد.

طالبی بحث میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را اولویت های جدی استان یزد برای توسعه بیش از پیش دانست و بیان کرد: امیدواریم رییس سازمان میراث فرهنگی مبلغ خوبی برای تقویت ظرفیت‌های میراثی استان یزد در کشور باشد.

این مسئول ثبت جهانی زیلو را آغاز کار برای بهره‌برداری از این میراث ارزشمند عنوان کرد و ادامه داد: ایجاد خوشه زیلو، ارائه تسهیلات گسترش فعالیت های زیلوبافی در میبد و جذب کمک های علمی و آموزشی جهاد دانشگاهی از جمله اقدامات در دستور کار استان یزد برای حمایت از زیلوی میبد است.

استاندار یزد در پایان با بیان این که ما در نظر داریم در آینده نمونه های دیگری از ظرفیت های میراث فرهنگی استان را به جهانیان معرفی کنیم، خاطرنشان کرد: توسعه استان یزد مستلزم معرفی تمام ظرفیت‌های این استان به مردم ایران و جهان است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا