عسل یکی از هدیه های ارزنده طبیعت می باشد که در قرآن کریم از آن به عنوان شفا دهنده براي مردم یاد شده است. ماده اصلی عسل، شهد گلها و گیاهان معطر و شفا بخش است که توسط زنبور عسل پس از مکیدن، تغلیظ و تغییر شکل يافته و به عنوان یک غذای خوشمزه، کامل و سالم در اختیار انسان قرار می گیرد. امروزه زنبورداری و تولید عسل به صورت یک صنعت پرسود و پر رونق در آمده است.

دکتر حمید پورمیرزایی در این خصوص اظهار داشت: از آنجا که طبق قانون سازمان دامپزشكي زنبور عسل به عنوان یک فراورده خام تحت پوشش برنامه هاي كنترلي و پيشگيرانه دامپزشكي قرار دارد كنترل بیماری های آن نیز توسط کارشناسان دامپزشکی صورت می گیرد. به بیان دیگر کارشناسان دامپزشکی حافظ سلامت صنعت زنبور داری و محصولات آن در استان می باشند.

وی با بیان این نکته که بیماری های عمده زنبور عسل به دو نوع انگلی و باکتریایی تقسیم می شوند افزود: نوزما و واروا از جمله شایع ترین بیماری های تهدید کننده سلامت زنبورهای عسل می باشد که هر کدام از راه های گوناگونی از طریق تغذیه با آب و غذای آلوده ، غارت کندوها، ملکه آلوده، نقل و انتقال کندوها، انتقال قاب های شفیره ازکلونی های آلوده به کلونی های سالم و رعایت نکردن نکات بهداشتی هنگام وارد نمودن بچه کندو به زنبورستان، قابل انتقال و انتشار می باشند.

حمید پورمیرزایی با اشاره به ضررهای اقتصادی وارده به زنبورداران، ناشی از بروز بیماری در کلونی های زنبور عسل اظهار داشت: کارشناسان دامپزشکی با پایش منظم بیماری های زنبور عسل در مناطق مختلف نقش مهمی در پیشگیری از بروز و شیوع بیماری ها داشته و بدین وسیله به رونق صنعت زنبوداری و جلوگیری از خسارات اقتصادی ناشی از تلفات زنبور عسل کمک می نمایند.

وی در خاتمه به زنبور داران توصیه نمود با حفظ ارتباط خود با کارشناسان دامپزشکی و رعایت دقیق توصیه های آنان و فراهم آوردن شرایط بهداشتی ضمن تضمین موفقیت شغلی خود، محصولی سالم و با کیفیت را به مصرف کنندگان ارائه دهند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا