رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

روز یکشنبه 21 بهمن ماه بعد از نماز مغرب و عشا بنابه دعوت حجت‌الاسلام محمد صدوقی به منظور خاطره‌گویی در بیت سومین شهید محراب آیت‌ا... صدوقی با حضور عده‌ای نشستی برگزار گردید. بعد از تلاوت آیاتی از کلام‌ا... مجید و نواختن سرود جمهوری اسلامی و بیان خیرمقدم توسط محمد صدوقی ده، دوازده نفر از حاضران خاطراتی از سال‌های قبل و اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بیان نمودند و ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان و ایثارگران، از رهبری خردمندانه و اثرگذار شهید محراب آیت‌ا... صدوقی در یزد و دیگر مناطق و نحوه زندگی مردمی و در کنار مردم بودن آن عالم و فقیه وارسته و از فریادرسی ایشان به نیازمندان بویژه هنگام وقوع زلزله و یا سیل حتی در دورترین شهرهای ایران و رسیدگی به امور اقتصادی شهروندان و کمک و مساعدت به جبهه و جنگ و دولت مطالبی اظهار داشتند و از همگامی و همراهی آیت‌ا... روح‌ا... خاتمی و فقید سعید حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمدعلی صدوقی امامان جمعه سابق و اسبق یزد و نیک کرداری و خوش رفتاری آنان با عموم مردم خاطراتی بیان نمودند. راقم این سطور نیز در آن گردهم‌آیی با بیان خاطره‌ای مربوط به اوایل انقلاب از سومین شهید محراب آیت‌ا... شیخ محمد صدوقی، آیت‌ا... روح‌ا... خاتمی، آیت‌ا... شیخ محمد ابراهیم اعرافی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مناقب، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ رجبعلی بهجتی و دولتمرد مبارز و انقلابی و ساده‌زیست شهید محمد علی رجایی و مرحوم غلامرضا دبیران اولین استاندار یزد یاد کرد و در اثنای گفتگو از مبدع گفت‌وگوی تمدن‌ها رئیس دولت اصلاحات حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی و فقید سعید حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی صدوقی امام جمعه اسبق یزد سخن به میان آورد چون ادامه بحث با طولانی شدن جلسه سبب تضییع حق دیگر گویندگان و خستگی حاضران می‌شد، مناسب می‌داند در این ستون جهت اطلاع خوانندگان مطالبی درج نماید:
آیت‌ا... صدوقی 13 آبان ماه 1357 مطابق با سوم ذی‌الحجه‌الحرام 1398 ه.ق طی اطلاعیه‌ای «با بیان این‌که لحظات حساس و تعیین‌کننده‌ای سرنوشت نهضت و قیام مذهبی، ملی، فرهنگی ما را فرا گرفته و صفوف پیوسته و افکار متحد از زوایای ایمان و عمل ناظر به صحنه‌های گوناگون و ارزیابی حوادث و پدیده‌های فعلی اوضاع هستند از قاطبه مردم یزد درخواست نمود روز چهاردهم آبان ماه 1357 در گروه‌های بهم پیوسته مردان و زنان از روحانی، فرهنگی، بازاری، کارگر، دانشجو، دانش‌آموز همه و همه ضمن ابراز انزجار از حرکات و اعمال ناشایست رژیم طاغوتی و هیات حاکمه و عوامل وابسته به آنان بویژه عنصر شناخته شده و ضد خلق و مذهب «سالار جاف مزدور کردستانی» با یک راه‌پیمایی بزرگ و باشکوه در کمال متانت و آرامش بار دیگر وفاداری و فرمانبرداری خود را از یگانه پشتوانه حرکت نهضت حضرت نائب‌الامام خمینی دام ظله العالی اعلام نمایند و محل تجمع را چهارراه فرهنگیان یزد تعیین نمودند.»
نگارنده روز 14 آبان ماه اعلامیه صادره از سوی جامعه معلمان یزد که از اوایل سال 1357 برای مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی و ایجاد تحصن و اعتصابات و برگزاری جلسات سخنرانی و همگامی و همراهی بیشتر با روحانیت مبارز یزد به رهبری آیت‌ا... صدوقی تشکیل شده بود را قرائت نمود که خلاصه آن به شرح زیر است: «...اعضای جامعه معلمان یزد رهبری امام خمینی را پذیرفته‌اند، تنها راه نجات و پیروزی مردم ستمدیده را برقراری حکومت اسلامی می‌دانند، تا رسیدن به پیروزی کامل دست از مبارزه برنخواهند داشت، خواهان آزادی روحانیون و معلمان تبعیدی بویژه واعظ شهیر و مبارز یزد حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی می‌باشند، خواستار آزادی کلیه زندانیان سیاسی هستند که به دست دژخیمان شکنجه و اسیر شده‌اند، درخواست قطع رابطه سیاسی با اسرائیل غاصب و عوامل وابسته به کمونیزم و امپریالیسم و صهیونیسم و آرزوی انحلال ساواک را دارند و مجازات عوامل فساد و عناصر ضد شرف و عمال سرسپرده و... را طلب می‌کنند، بوجود آوردن زمینه بنیادی برای ایجاد کشاورزی و صنعت و روابط تولیدی سالم را مصراً خواستارند و به یقین می‌دانند که نغمة رفاهیت کارمندان از جانب دولت جز افزایش هزینه زندگی و ایجاد تفرقه و بدبینی بین کارمندان و بقیه افراد ملت نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت و در پایان اطلاعیه مذکور جامعه معلمان یزد طرد افراد ناباب را از سرپرستی و ریاست کلیه موسسات دولتی توصیه نموده‌اند»
حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی بعد از سخنرانی در مسجد حظیره پایگاه مبارزان یزد روز دهم فروردین ماه 57 که منجر به شهادت چهار نفر از جوانان مبارز یزدی شد به شهرستان ایرانشهر و چند ماه بعد به ایذه تبعید گردید و بعد از اطلاع از صدور اعلامیه جامعه معلمان با ارسال تلگرافی به شرح زیر به شهر یزد از فرهنگیان و معلمان یزد اظهار سپاسگزاری نمود.
«ایذه - یزد
انتهای خیابان سید گل‌سرخ برادر فاضل و ارزنده جناب آقای حاجی رضا سلطان‌زاده، ابراز محبت شما فرهنگیان مسلمان مسئول را نسبت بخود تشکر می‌نمایم هم صدا بودن شما فرهنگیان متدین و دلسوز با علما اعلام گه هر دو گروه پاسداران اندیشه پاک اسلامی مردم هستید ما را برسیدن هدف نهایی یقین بخشیده معتقدیم در این لحظات حساس تاریخی وحدت و یک‌پارچگی شما و ما برای نابودی استبداد و ریشه‌کن نمودن استعمار و برقرار ساختن حکومت قرآن که تامین‌کننده همه آزادی‌های اساسی است، تنها درود فراوان مرا به همه فرهنگیان متعهد و دین‌دار آن دیار ابلاغ فرمایید. راشد یزدی»
حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی از جمله روحانیون و زندانیان سیاسی بود که 22 دی ماه 1357 از تبعید آزاد و با استقبال باشکوهی که مردم دارالعباده از وی به عمل آوردند وارد یزد شد و در جمع معلمان متحصن در اداره کل آموزش و پرورش یزد حاضر شد و در آن روز، تحصن 25 روزه فرهنگیان یزد پایان یافت. در نهایت به دنبال مبارزه و فداکاری بزرگ‌مردان و زنان در سراسر ایران زمین از هر قوم و نژاد و مذهب با رهبری بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) در 22 بهمن ماه 1357 انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید. نگارنده وظیفه می‌داند با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان، رزمندگان، ایثارگران و آزادگان بویژه طی 8 سال دوران دفاع مقدس که آزادی و امنیت را برای مردم این سرزمین به ارمغان آوردند و سپاس و تشکر از تمام مسئولان، مقامات، دولتمردان و دیگر اقشار که در این چهل سال برای پیشبرد اهداف و تحقق آرمان‌های انقلاب انجام وظیفه نمودند پرسش‌هایی به شرح زیر مطرح نماید.
چرا رویکرد ساده‌زیستی بسیاری از مدیران و مسئولان نسبت به اوایل انقلاب تغییر کرده است و سطح زندگی عده‌ای از مسئولان و مقامات نه در حد مردم ضعیف بلکه از سطح زندگی مردمی که متوسط هم زندگی می‌کنند فاصله گرفته و بالاتر است؟
آیا در سال‌های اخیر مقامات روحانی و ائمه جمعه و طلاب و دانشگاهیان و معلمان و دانشجویان و دانش‌آموزان توانسته‌اند در کنار یکدیگر با تعامل و تفاهم و مفاهمه حداقل اثرات تهاجم فرهنگی را که بر جامعه مستولی شده و آسیب‌های اجتماعی را که گریبانگیر مردم این مرزوبوم گردیده کاهش دهند؟
چرا عده‌ای از فعالان سیاسی و طرفداران احزاب گوناگون که سمت‌های مهمی هم دارند در گفتار و نوشتار حتّی از دشنام دادن و تهمت زدن به یکدیگر ابایی ندارند و همانند دو دشمن با یکدیگر برخورد می‌کنند؟
چرا بعضی از ائمه جمعه جایگاه نماز جمعه را با محکمه قضا اشتباه می‌گیرند و بدون محاکمه، فرد یا افرادی را به‌عنوان مجرم به مردم معرفی می‌نمایند؟
چرا گروهی از مقامات و دولتمردان فرمان مولای متقیان به مالک اشتر را فراموش کرده‌اند که می‌فرماید: «مبادا بگویی: من بر آنان مسلطم و از من فرمان دادن است و از ایشان فرمان بردن، زیرا چنین گفته‌ای موجب تیرگی دل‌ها و فرسودگی دین و نزدیکی به دگرگونی است» و یا به این نکته توجه ندارند که آن حضرت می‌فرماید «مردم دو دسته‌اند: دسته‌ای برادر دینی تو‌اند و دسته دیگر در آفرینش همانند تو» پس بهوش باش که رفتار تو با همگان انسانی و اخلاقی و الهی باشد که همه در برابر تو یکسان دیده شوند. آرزوی ما این است که منشور اخلاقی حضرت امام علی(ع) به مالک‌اشتر بارها و به کرات خوانده شود و الگوی رفتار حاکمان و کارگزاران باشد. چنین باد.

مدیرمسئول

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا