«فخرالسادات خامسی‌‌هامانه» گفت: هدف تشكيل خانه مشارکت مردم در سلامت، حضور مردم محلی و مشارکت آنها در اداره امور محله و جامعه است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در نشست هم‌اندیشی خانه مشارکت مردم در سلامت بر لزوم تعریف ساختارهایی برای مشارکت آحاد مردم، مسئولان و نهادها با هدف فعال کردن کانون‌های سلامت محله(379 کانون) تأکید کرد و گفت: هدف تشكيل خانه مشارکت مردم در سلامت، حضور مردم محلی و مشارکت آنها در اداره امور محله و جامعه است
«فخرالسادات خامسی‌‌هامانه» ادامه داد: جای خوشحالی دارد که پس از مدت‌ها شاهد رویکردهای جدید در عرصه سلامت هستیم که مهمترین آن تغییر مفهوم سلامت از سلامت جسمانی به سلامت اجتماعی است.
وی با بیان اینکه تا همۀ ابعاد سلامت دیده نشود، سلامت جسمانی محقق نخواهد شد، افزود: اکنون مفاهیمی چون طلاق، بیکاری، معادن، منابع و... به شاخص‌های سلامت افزوده شده که حاکی از تغییر مفهوم سلامت است.
خامسی ادامه داد: از دیگر نگاه‌های جدید به مفهوم سلامت، رویکرد مشارکتی است و اکنون مطرح است که همه به ویژه مردم محلی باید در تحقق سلامت مشارکت داشته باشند و این مهم در صورتی محقق می‌شود که تشکیلاتی اثربخش برای مشارکت مؤثر مردم محلی در سلامت محله تشکیل شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: تشکیل صرف کارگروه و کمیته و تقسیم‌بندی آنها به تنهایی اثرگذار نیست و باید به مباحث فراتری در این حوزه توجه کرد؛ به‌گونه‌ای که به جز هنرمندان، روحانیان، نیروهای مسلح، بازنشستگان، فرهنگیان و... از همۀ حوزه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی استفاده شود.
وی اظهار کرد: ضعف سواد بهداشت و سلامت در جامعه احساس می‌شود؛ برای مثال به سادگی می‌توان به مردم منتقل کرد که یک پیاده‌روی روزانۀ نیم ساعته تا 50 درصد آمار سرطان را کاهش می‌دهد یا یازده سال بیماری دیابت را به تأخیر می‌اندازد.
به گفتَۀ او، نمایندگان اقشار مختلف می‌توانند پیام‌های آموزشی حوزۀ سلامت را به گوش مردم برسانند و بگویند که برای مثال، فست‌فودهای ارزان قیمت جنبۀ بهداشتی ندارد و موجب افزایش سرطان خواهد شد.
خامسی گفت: باید استفاده از زبان هنر برای انتقال مفاهیم به ویژه از سوی مبلغان و روحانیون جدّی گرفته شود؛ چراکه این شیوۀ فرهنگسازی به هزینه زیادی نیاز ندارد و بهترین راهکار برای انتقال پیام‌های سلامت و بهداشت به جامعه است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد تصریح کرد: 80 درصد بیماری‌های رایج استان مربوط به پنج بیماری است و به راحتی می‌توان جهت اطلاع‌رسانی برای پیشگیری، کنترل و کاهش این بیماری ها تلاش کرد.
 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا