صبح روز جمعه ۲۸ شهریور، سالن همایش های جمعیت هلال احمر یزد شاهد یکی از بزرگترین همایش‌های مشترک مهندسان، کاردان‌ها، معماران تجربی و استادکاران صنعت ساختمان بود که با وجود تعطیلی پایان هفته، دعوت سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان نظام کاردانی را برای شرکت در این گردهمایی علمی و تخصصی و تجربی پذیرا شدند و با شور و اشتیاق در این محل گرد آمدند.

به گزارش روابط عمومی سازمان، دکتر سالاری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در آغاز این همایش با تقدیر از تلاش مهندسان، استاد کاردان، کاردان ها و معماران تجربی که در راه آبادانی یزد همت ها کرده و مشقت ها  کشیده‌اند، این هم اندیشی و این اجتماع گسترده را نعمتی الهی توصیف کرد که هدف آن بحث و تبادل نظر و دستیابی به راهکارهای مناسب درباره کاهش اثرات بلایای طبیعی به ویژه زلزله است.

 در این گردهمایی که مهندس صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد، مهندس سفید رئیس شورای اسلامی شهر یزد و مهندس فرهمند شهردار منتخب شورا و جمعی دیگر از مسئولان بلندپایه استان در جمع مهندسان و معماران تجربی حضورداشتند، رئیس‌سازمان خاطره جان باختگان حوادث طبیعی در سطح کشور در سال های اخیر و نیز درگذشت ناگهانی مرحوم مهندس قربانی دبیر پرتلاش کمیسیون تخصصی نقشه برداری این سازمان را گرامی داشت. وی با ابراز تاسف از احداث برخی بناهای غیر مهندسی که حتی در آغاز بهره‌برداری دچار مشکلات مربوط به عدم استحکام می شوند، افزود: در صورتی که ساختمان ها را مجریان صاحب صلاحیت و استادکاران و معماران با تجربه بسازند، می توان امید داشت که کمتر شاهد این گونه ضایعات باشیم.

وی با انتقاد از چرخه معیوب ارتباطی موجود در برخی بخش ها بین دستگاه‌های مرتبط با ساخت و ساز و سازمان نظام مهندسی ساختمان، اظهار داشت: در صورتی که پس از صدور دستور نقشه از سوی شهرداری، زمینه برای اعمال قوانین و مقررات به صورت کامل با محوریت سازمان فراهم می‌شد، وضع به گونه مناسبی بود.

وی افزود: وجود ساختمانهایی با ارتفاع ها و پیشروی های نامتجانس و ناهمگون و غیر اصولی، عملاً امکان در نظرگیری تمام ضوابط طرح تفصیلی را ناممکن ساخته و لازم است نقشه ها بر اساس واقعیت های موجود طراحی و انعطاف هایی برای رعایت قانون در نظر گرفته شود.

 دکتر سالاری از فعالیت ۲۰۰ دفتر طراحی مهندسی در یزد یادکرد و دو نقشه ای بودن ساختمان ها را حاصل واقعی نبودن نقشه های مصوب دانست.

 وی گفت: باید این چرخه معیوب به گونه‌ای اصلاح شود که علاوه بر انطباق نقشه های مصوب با واقعیات و الزام مالک و مجری به پیاده‌سازی آن، نظارت کامل و بی رحمانه ای بر روند ساخت و ساز اعمال شود تا ساختمان طبق ضوابط به پیش برود و در صورت تخلف، برخورد جدی با این موارد در زمان وقوع تخلف صورت گیرد.

وی گفت: با توافق صورت گرفته قرار است پس از برون سپاری امور اجرایی شهرداری، این مهم با تصدی گری سازمان نظام مهندسی ساختمان به نیابت شهرداری و با جدیت انجام شود تا اجازه تخلف به کسی داده نشود.

وی در مورد اهمیت شناسنامه فنی و ملکی گفت: در اوراق و جداول شناسنامه فنی و ملکی، مسئولیت مهندس ناظر و طراح و سازنده و معمار که سند شناسنامه فنی و ملکی را در طول دوره کار تکمیل می‌کنند، به خوبی مشخص است و هرکدام کوتاهی کرده باشند مورد بازخواست قرار می گیرند. وی ابراز امیدواری کرد با مجموعه این اقدامات عرصه برای رعایت مقررات در ساختمان مهیا و با متخلفان برخورد جدی صورت گیرد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا