سخنان جنجالی کی روش علیه مسئولین کشور

سرمربی تیم ملی فوتبال گفت: تیم عراق و بازیکنانش تلاش داشتند در زمان‌هایی از بازی، بازی را به سمت عصبی شدن و احساساتی کردن بکشند تا مخل بازی شوند.
فارس نوشت: کارلوس کی‌روش پیش از تمرین امروز تیم ملی فوتبال گفت: همانطور که دیدید بازی سختی را پشت سر گذاشتیم، در زمانی که فوتبال انجام می‌شد موقعیت‌هایی مختلفی را خلق کردیم؛ موقعی که زمان فوتبال بازی کردن بود.

 

وی ادامه داد: تیم عراق و بازیکنانش تلاش داشتند در زمانهایی از بازی، بازی را به سمت عصبی شدن و احساساتی کردن بکشند تا مخل بازی شوند اما بازیکنان من یک بار دیگر نشان دادند وقتی زمان لازم برسند جنگجویانه مبارزه خواهند کرد و خوشحالم که توانستیم مقتدرانه به دور بعد صعود کنیم.

 

سرمربی تیم ملی فوتبال درباره پیشنهاداتی که از سوی کلمبیا در رسانه‌های مختلف این کشور مطرح می‌شود، گفت: این موضوع را برای مطلب آخر بگذاریم، قبل از اینکه بخواهیم صحبت آینده کی‌روش را بکنیم، صحبت درباره تیم ایران مهمتر است. در شرایط فعلی ما توانستیم ۳ دیدار را بدون هیچ گل خورده‌ای به پایان برسانیم و ۷ گل بزنیم با توجه به بازی‌های خوبی که به نمایش گذاشتیم.

سخنان جنجالی کی روش علیه مسئولین کشور

کی‌روش افزود: از این به بعد جام ملت‌های واقعی شروع می‌شود. بازی‌های مرحله گروهی برای این بود که امتیازات لازم را برای صعود بگیریم، از این به بعد همه چیز برای برنده و هیچ چیز برای بازنده خواهد بود. از این به بعد است که قدرت واقعی روحی تیم و هماهنگی لازم بین تیم را باید قوی نگه داریم. اطمینان دارم و این مطلب را بازیکنانم هم حس می‌کنند که حاضرم جانم را برای آنها بدهم و برای آنها بمیرم. اعتماد لازم را دارم، بسیار زیاد هم اعتماد دارم. عاشق بازیکنانم هستم، فکر می‌کنم آنها نیز از این تعهد من اطلاع دارند و می‌دانند آماده‌ام با انگیزه لازم هرکاری را که باید انجام دهم.

 

وی تصریح کرد: ۴ روز آینده یک بازی مهم داریم که همه چیزمان را باید در آن بگذاریم، فرقی نمی‌کند چه تیمی روبروی ما باشد. کاملاً به حریف احترام می‌گذاریم و تلاش می‌کنیم بازی به بازی بهتر شویم. روی بازیکنانم هم بسیار زیاد حساب می‌کنم و همینطور روی همکارانم در کادر فنی، هزار درصد روی آنها حساب می‌کنم و اعتماد دارم برای من حال و شرایط فعلی خیلی مهم است و اهمیت دارد.

 

سرمربی تیم ملی فوتبال در پاسخ به این سوال که خیلی از تیم‌ها دوست ندارند قبل از فینال با ایران بازی کنند و آیا تیمی هست که شما هم دوست نداشته باشید تا فینال با آن روبرو شوید، گفت: شما نمی‌توانید تبدیل به بهترین تیمی شوید که نتواند بهترین‌های آسیا را شکست دهد، اگر می‌خواهیم قهرمان آسیا شویم باید با بهترین تیم‌ها بازی کنیم. برای برخی‌ها شاید تفاوت داشته باشد که رنگ قرمز یا آبی را دوست داشته باشند یا از یکی از این رنگ‌ها خوششان نیاید اما این سبک من نیست. من به تمام حریفان احترام می‌گذارم، مغرور نیستیم و به تمام آنها احترام می‌گذاریم. بازی‌ها از اینجا به بعد ۵۰-۵۰ است، همه چیز برای برنده و هیچ چیز برای بازنده، هیچکس نمی‌تواند بگوید مدعی مطلق است. در بازی‌های حذفی نتیجه تیمی و انگیزه برتر بازیکنان مهم است و نکته‌ای است که روی آن تمرکز خواهیم کرد.

 

وی در پاسخ به این سوال که دوست دارد مرحله بعد با چه تیمی روبرو شود، گفت: کار ما این نیست که کدام تیم را ترجیح دهیم یا ندهیم. کار ما احترام به حریفان است.

 

کی‌روش در مورد اینکه شب گذشته در دیدار با عراق، داوری چندین مورد علیه ایران سوت زد و واکنش شما در پایان بازی متفاوت بود و برخورد دوستانه با داور داشتید، گفت: بازیکنان، مربیان هم مرتکب اشتباه می‌شوند، تنها داور نیست، هرکسی ممکن است اشتباه کند اما در سال ۲۰۱۵ در استرالیا چیزی که اتفاق افتاد، اشتباه نبود. در بازی شب گذشته یک داور توانا سعی کرد بهترین قضاوت را انجام دهد و شاید به خاطر سرعت بازی اشتباه هم داشت. این بازی را نباید با اتفاقی که در استرالیا افتاد مقایسه کرد، باید سعی کنیم این اتفاقات را فراموش کنیم.

 

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در مورد ادامه حضورش در ایران گفت: می‌خواهم در مورد گمانه‌زنی‌ها شفاف توضیح دهم، تنها چیزی که می‌توان اطمینان داشت این است که ۶ ماه پیش تصمیم گرفته شد که قرارداد من ۶ ماهه باشد و همه جا هم منعکس شد، در آن موقع احساساتم را با تاج رئیس فدراسیون در میان گذاشتم. الان چون تاج توضیح داد و من مطلع شدم چیزی است که اگر آن موقع به من اعلام می‌شد و می‌دانستم قراردادم را تمدید نمی‌کردم. تاج از من اطلاعات را پنهان کرد و این تمدید کاملاً خلاف خواسته وزارت ورزش بوده است.

 

وی ادامه داد: تاج از وزارت ورزش دستورات خاص گرفت که قراردادم را تمدید نکنند. اگر آن موقع می‌دانستم اینجا نمی‌ماندم، چون نمی‌خواستم کاری کنم که خلاف میل وزیر ورزش باشد. تاج چند بار گفت وزارت ورزش از فدراسیون حمایت نمی‌کند. با این شرایط عقلانی نیست که اینجا بمانم و فدراسیون و تیم ملی ضربه بخورند. شاید سلطانی‌فر گزینه و برنامه‌های دیگری دارد. من هم مربی‌ای نیستم که بخواهم فقط تشکر کنم. همیشه اصول خودم را دارم. 

 

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با اشاره به پیام تشکر رهبر انقلاب بعد از جام جهانی، گفت: بعد از آن پیام، وزارت ورزش کاملاً علیه من شد. خواسته وزیر ورزش این بود که نمی‌خواهد کی‌روش اینجا باشد، هیچوقت از بازیکنان و تیم ملی حمایت نشد و تمام برنامه آماده‌سازی ما لطمه خورد. اگر این تفرقه‌ها به وجود آمده مسئولیتش با او بوده است. در حال حاضر تمام باشگاه‌ها به غیر از یک باشگاه گلایه دارند. یکسری از رسانه‌ها مانند آقای مسعودی مطالب دروغی را مطرح می‌کنند. مطلبی در مورد آقای میک مک درموت و بازی با آرژانتین همه از طرف یکسری افراد مشخص انجام شد. چه کسی اجازه داد این اتفاق بیفتد؟ آن باشگاه و آن مربی تحت اوتوریته چه شخصی هستند؟ 

 

وی تأکید کرد: وقتی اینجا مشکلات پایه‌ای مانند غذا وجود دارد ولی چه کسی به آنها اجازه می‌دهد که با پرواز فرست کلاس به ژاپن بروند و برگردند؟ دلیلی ندارد این اتفاق بیفتد. مطلبی که می‌خواهم بگویم و برایم مهم است اینکه ما تا پایان جام ملت‌ها برای هواداران با قدرت خواهیم جنگید.

 

کی‌روش عنوان کرد: الان زمان آن است افرادی که وجاهت و شخصیت ما را زیر پا گذاشتند مشخص شوند، اخیراً باز هم داستانی دروغ علیه یکی از مربیان تیم ملی مطرح کردند. سوال من این است چه کسی اجازه داد این اتفاق بیفتد؟ آینده برای من همین امروز است، به توافقاتم با تیم ملی ایران پایبندم اما وقتی نمی‌خواهند ممنونم. حداقل باید از زبان بنده واقعیت‌ها را بشنوند چون تنها یکسری افراد هستند که واقعیت‌ها را می‌گویند. 

 

کارلوس کی‌روش علاقمند بود قراردادش تا پایان جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر تمدید شود، ولی خیلی زود به این نتیجه رسید وقتی او ۶ ماهه بسته‌اند یعنی دیگر نمی‌خواهد در تیم‌ملی بماند. بدین ترتیب باید کار کارلوس و ایران را بعد از جام ملت‌ها تمام شده دانست.
الف نوشت: کارلوس کی‌روش علاقمند بود قراردادش تا پایان جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر تمدید شود، ولی خیلی زود به این نتیجه رسید وقتی او ۶ ماهه بسته‌اند یعنی دیگر نمی‌خواهد در تیم‌ملی بماند. بدین ترتیب باید کار کارلوس و ایران را بعد از جام ملت‌ها تمام شده دانست.

کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی بعد از جام ملت‌ها رفتنی است، چون در داخل ایران این فشار برای رفتن وجود داشت و دارد.
 

در هفته جاری کارلوس در یک کنفرانس مطبوعاتی در این باره حرف زد و کد‌هایی گفت. او از این گفت که از ماه جولای سال ۲۰۱۸ این نظر وزارت ورزش بوده که قراردادش تنها تا پایان جام ملت‌ها تمدید شود. او نگفت، اما منظورش این بود که توافقش با فدراسیون فوتبال این بوده که تا پایان جام جهانی ۲۰۲۶ قطر قرارداد بندد. وقتی کی روش تاکید کرد نظر وزارت ورزش این بوده یعنی روی فدراسیون فوتبال این فشار وجود داشته که او در تیم ملی نماند. تاج چند روز قبل صحبت‌هایی درباره کی روش کرد که کاملا مشخص بود علاقمند است بماند.

علی کفاشیان نایب رئیس فدراسیون فوتبال هم که در تمام این ۷ سال در معادلات آمد و رفتن‌های کی روش بوده، در مصاحبه با خبرآنلاین گفت: اگر کی روش موفق باشد چرا برود؟ می‌ماند. اما به نظر می‌رسد این بی توجهی‌ها برای نگه داشتن کی روش و از سویی دیدن میل به رفتن او، باعث شده تا کارلوس تصمیمی بگیرد که قلبا آن را دوست نداشته باشد. همه تیم ملی دوست دارند کارلوس در تیم ملی بماند، چون اعتقاد دارند ماندن او به نفع تیم ملی ایران است. بعد از بازی با عراق هم وقتی در میکس زون از چند بازیکن تیم ملی در این باره پرسیدیم همه تاکید داشتند ماندن کی روش به نفع فوتبال ماست. چهره‌ای مثل جواد نکونام هم اخیرا در مصاحبه با خبرانلاین اعلام کرد بهتر است مسئولان این تیم منظم و با دیسیپلین را حفظ کنند، چون می‌تواند در آینده موفقیت‌های خوبی برایمان به ارمغان داشته باشد.

پشت پرده جدایی کی‌روش از تیم‌ملی

اما این فقط یک نیمه لیوان است و در نیمه دیگر تصمیم گیرنده‌های اصلی قرار دارند. کی‌روش تمام تمایل خود را برای ماندن نشان داد و توقع داشت قبل از جام قراردادش تمدید شود، نه اینکه ابتدا ببینند آیا به فینال می‌رود یا نه؟ پس از آن با توجه به نتایجش قراردادش را تمدید کنند. کی روش ظاهرا لول خود را به حدی نمی‌داند که اینگونه درباره اش تصمیم گرفته شود. به هر حال او ایران را دو بار به جام جهانی برده و توانسته از تیم ملی یک قدرت بسازد. در این بین وزارت ورزش کاری کرد که برای کی روش سوء تفاهمات زیادی به وجود آورد. تمدید قرارداد دو ساله برانکو و شفر با پرسپولیس و استقلال در شرایطی که وزارت ورزش ظاهرا تاکیدش این بوده با کی روش قرارداد ۶ ماهه ببندد، همه چیز را دستگیر او کرد.

گویا این مسئله به شدت سرمربی تیم ملی را دلخور کرده بود، ولی در این مدت همچنان منتظر بود تا چراغ سبزی ببیند، ولی در نهایت اقدامی نشد تا این مربی متوجه شود او را نمی‌خواهند و با وجود موفقیت‌هایی که داشته بهتر است ایران را ترک کند. او اعتقاد دارد ایران تکه‌ای از قبلش است و روزی که از تیم ملی برود، تکه‌ای از قلبش را اینجا جا خواهد گذاشت. کی روش در این سال‌ها خدمات زیادی برای تیم ملی داشت. او علاوه بر جایگاه و احترامی که برای ایران به وجود آورد، تلاش کرد تا با تعهد خود نسبت به تیم ملی، ثابت کند برایش چیزی مهمتر از این تیم نیست.

او بار‌ها و بار‌ها حتی با منتقدان اصطلاک داشت چراکه معتقد بود «به تیم ملی و بازیکنانش که خط قرمزش هستند بی احترامی شده است.» کی روش نقشه ساخت مجهزترین مرکز تمرینی ایران یعنی پک را ریخت، نقشه‌ای را دوست نزدیکش در قطر کشید و همینطور فدراسیون را تحت فشار گذاشت تا زمین شماره دو کمپ را بسازند. علاوه بر این او به شکوفا شدن این نسل از فوتبال ایران کمک کرد و حالا با رفتن از ایران، تیمی به جا خواهد گذاشت که اگر درست مدیریت شود، می‌تواند در ۸ تا ۱۰ سال آینده یک تیم روپا و سرحال باشد. کی روش حالا در شرایطی تیم ملی را ترک می‌کند که حداقل خیالش بابت ساختن این نسل برای آینده فوتبال ایران راحت است، اما از سویی قطعا با نارضایتی تیم ملی را ترک می‌کند.
 
 

او قصد داشت بماند و با ایران به پنجمین جام جهانی‌اش برسد و با ایران هت تریک حضور در جام جهانی را داشته باشد. ولی مسئولان ورزش ایران چنین چیزی نخواستند و بالطبع کارلوس هم که تصور می‌کرد این بی توجهی و خواسته قوی آن‌ها برای «رفتنش» نتیجه‌ای جز پایان کارش در تیم ملی نخواهد داشت، تصمیم گرفت تا سرانجام به پایان کارش در ایران برسد.

از بعد از جام ملت‌ها باید تیم ملی را باید بدون کارلوس تصور کرد. حتی اگر کی روش با ایران به موفقیت بزرگی برسد، باید کار را تمام شده دانست.
رییس فدراسیون فوتبال از حرف‌های‌پیرامون تیم‌ملی ناراضی است.
تیم ملی ایران با تساوی بدون گل مقابل عراق به عنوان صدرنشین به دور یک هشتم نهایی جام ملت‌ها صعود کرد، اما حرف‌های کارلوس کی روش پس از آن بازی باعث واکنش‌های متعددی شده است. یکی از این واکنش ها، انتقاد مهدی تاج از تیم ملی بود.
 
عکس العمل تاج به سخنان کی روش

او درباره حرف‌های سرمربی تیم ملی ایران گفت: «تن‌ها هدف وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و کلیه فوتبالدوستان گرامی و مردم عزیز ایران سربلندی تیم ملی است و همگان به سهم خود در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نبوده اند. اجمالا عرض می‌کنم که تاکنون پاداش، حقوق و پول روزانه کادر فنی و بازیکنان برای مسابقات تدارکاتی جام جهانی، جام جهانی، مسابقات تدارکاتی پیش از جام ملت‌ها و همچنین دیدار‌های مرحله گروهی این پیکار‌ها پرداخت شده است که مبلغ آن در صورت ضرورت اعلام می‌شود. درباره حقوق سرمربی محترم تیم ملی در قرارداد جدید ۶ ماهه در تامین و ترانسفر پول فدراسیون با مشکلاتی روبرو بود که در صدد رفع آن است. کادر فنی و مسولان تیم ملی فقط موظفند به مسائل فنی تیم بپردازند و از بیان هرگونه مسائل غیرفنی و جانبی پرهیز کنند.»

تاج تصریح کرد: «تجربه نشان داده در ادوار گذشته هم حواشی مشابهی رخ داده بوده که به تیم ملی لطمه زده، بر این اساس می‌بایست این حواشی را مدیریت کرد تا به تیم ملی و توسعه فوتبال لطمه وارد نشود.»
 
ژوزه مورینیو، سرمربی سابق منچستریونایتد، با تعریف از کارلوس کی روش، از کشور‌های آسیایی خواست تا مسئولیت بیشتری روی دوش مربیان خارجی که به این قاره می‌آیند، بگذارند.
مورینیو که به تازگی با منچستریونایتد قطع همکاری کرد، به عنوان کارشناس دیدار تیم‌های قطر و عربستان، امشب در شبکه BeIn sport حضور پیدا کرد.
 

او در بخشی از صحبت هایش، در مورد مربیان خارجی که در فوتبال آسیا حضور دارند حرف زد و تاکید کرد با توجه به کیفیت بالای این مربیان، آن‌ها باید تاثیر بیشتری روی فوتبال این قاره بگذارند.
نظر جالب مورینیو در مرود کی روش

" پول‌های زیادی هزینه شده تا مربیان خارجی به این منطقه از دنیا بیایند؛ به کشور شما. این‌ها مربیانی هستند که نمی‌توانید از آن‌ها فقط انتظار آموزش داشته باشی، اینکه تاکتیک‌ها و آرایش‌ها را به بازیکنان بومی یاد بدهند. فکر می‌کنم این اشتباه شماست. باید از ما انتظار بیشتری داشته باشید. فکر می‌کنم اگر من مربی‌ای باشم که به قطر بیایم، نه تنها باید وظیفه ام در تیم باشگاهی یا تیم ملی را انجام بدهم، منظورم در یک شرایط فرضی است، هر مربی‌ای که بیاید، شما باید از آن‌ها این انتظار را داشته باشید که تاثیر بیشتری داشته باشند، بیش از یاد دادن آرایش‌های مختلف.
 

به این لیست از مربیان نگاه کنید. سه تا از آن‌ها به فینال چمپیونزلیگ رسیده اند؛ لیپی فاتح این رقابت‌ها شد، اریکسون هم به فینال چمپیونزلیگ رسید و همین طور هکتور کوپر. به زاکرونی نگاه کنید، به کارلوس کی روش در تیم ایران. او یکی از بهترین مربیان پرتغالی تاریخ است. او مانند ژوزوالدو فریرا، مربی السد، یک معلم است؛ یک مربی بزرگ که جایگاه یک معلم را هم دارد. مربیان زیاد دیگری هم هستند، نه تنها در تیم‌های ملی، بلکه در باشگاه ها. آن‌ها می‌توانند بیشترین تاثیر را روی بازیکنان بومی داشته باشند، روی مربیان هم. فرقی ندارد در کلاس A. باشید یا D، همه ما همکار هستیم. وقتی شما به یک کشور خارجی می‌روید، باید خودتان را در دسترس (بازیکنان و مربیان آنجا) قرار بدهید و از آن‌ها کار بخواهید

یک مربی چه مدت کار می‌کند؟ زمانی در جلسات تمرینی سپری می‌شود و مدتی هم برای آماده سازی جلسات و برنامه ریزی و آنالیز جلسات تمرینی. آنوقت یک دقیقه برای آموزش مربیان آن کشور وقت ندارد. این چیزی است که اتحادیه‌ها و فدراسیون فوتبال باید به آن فکر کنند. آن‌ها می‌آیند، پول شما را می‌گیرند و به خانه می‌روند؟
 

فکر می‌کنم آن‌ها باید اینجا پول بیشتری بگیرند ومسئولیت بیشتری هم بپذیرند. ایا ما به خاطر اطلاعات مان، به خاطر DNA مان یا، چون اروپا هستیم، باید این کار را بکنیم؟ نمی‌دانم، اما همین است! اما فکر می‌کنم شما باید از مربیانی که اینجا می‌آیند، انتظارات بیشتری داشته باشید. "
 

سرمربی سابق چلسی و منچستریونایتد همچنین در مورد دیدار حساس قطر و عربستان، در حالی که دو کشور درگیری سیاسی زیادی دارند، گفت:" من تا به حال تجربه کار در تیم ملی را نداشتم، اما گاهی بازی‌های ملی، اهمیتی بیش از یک مسابقه فوتبال دارد. برای مثال اگر آرژانتین مقابل اروگوئه بازی کند، پرتغال مقابل اسپانیا یا انگلیس برابر اسکاتلند؛ فرقی ندارد که بازی دوستانه باشد، نتایج همیشه مهمتر از بازی است. سوال من این است که آیا این دیدار برای مردم قطر یا عربستان، بیش از اول یا دوم شدن در گروه است؟ بیش از بازی کردن در مرحله بعد مقابل عراق یا ژاپن است؟ اهمیت بیشتری برای اعتماد به نفس شما دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، باید منتظر بازی فوق العاده‌ای باشیم. "

کی‌روش: دشواری‌های کار در ایران مرا بیش‌تر عاشق تیم ملی کرد/ شغل من خوشحال کردن مردم ایران است

تمرین تیم ملی با هنرنمایی کی روش

سرمربی تیم ملی کشورمان در گفت و گو با یک سایت انگلیسی از دوران جالب حضورش در جمع تیم آسیایی سخن گفت.

 کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی کشورمان در گفت و گو با سایت انگلیسی GQ از دوران حضورش در ایران به عنوان روزهای دشوار و  البته هیجان‌انگیز نام برد.

 او اظهارات خود را با صحبت درباره بازی با تیم ملی آرژانتین در جام‌جهانی 2014 شروع کرد: از نتیجه آن بازی شگفت‌زده شدم. 2 نفر نتیجه نهایی را رقم زدند؛ لیونل مسی با آن گل زیبای دقایق پایانی و البته داور که پنالتی واضح ما را ندید.ما می‌توانستیم پیروز شویم و آرژانتین پس از اخراج زابالتا، 10 نفره میدان را ترک کند.حالا دیگر از آن زمان سال‌ها گذشته و ماجرا به تاریخ پیوسته است. امیدوارم بازیکنان من با همان انگیزه و اشتیاق آن بازی وارد کارزار جام‌جهانی 2018 شوند.حالا نسبت به آن دوران، تیم من متفاوت شده و بازیکنانم در اروپا می‌درخشند.ایران در حال حاضر تهاجمی‌تر شده و هر چند بابت 2 گل خورده در بازی آخر مقدماتی مقابل سوریه ناراحت شدم اما خوشحالم که به عنوان اولین تیم آسیایی جواز حضور در جام‌جهانی را به دست آوردیم.

کی‌روش در ادامه درباره از رویای قهرمانی در دوره آتی جام‌ملت‌های آسیا گفت و افزود: در ژانویه 2019 با تمام قدرت راهی جام‌ملت‌های آسیا خواهیم شد و قطعا برای کسب جام می‌جنگیم.فرصت بی‌نظیری برای رشد و یادگیری فردی و تیمی فراروی تیم من قرار دارد. با قدرت، لذت  و غرور وارد جام‌جهانی می‌شویم و برای قهرمانی آسیا می‌جنگیم. وقتی از قرعه تیم ملی ایران مطلع شدم با خودم گفتم خدای من در چه گروهی قرار گرفته‌ایم و باید با تیم‌هایی سطح بالا بازی کنیم. به هر حال بازی در جام‌جهانی دشوار است و کسی انتظار ندارد با تیمی در حد استانداردهای اتیوپی مواجه شود! اسپانیا و پرتغال مدعی قهرمانی هستند. اسپانیا با فوتبال زیبای خودش، توپ، فضاها و زمان را از آن خودش می‌کند و در هر دقیقه بازی خطرناک جلوه می‌کند.بازی با این تیم دشوار است چون نه فقط فضا و توپ را در اختیار می‌گیرد بلکه فشار زیادی هم به رقبا وارد می‌کند. مراکش به عنوان بهترین تیم حال حاضر قاره آفریقا یک تیم اروپایی به نظر می‌رسد چون اکثر بازیکنان در قاره سبز رشد کرده‌اند. بازیکنان این تیم در پیشرفته‌ترین قاره دنیا در فوتبال، توپ می‌زنند. بازیکنان این تیم ذهنیتی قوی دارند و نکات خوبی را آموزش دیده‌اند. مراکش تیم قدرتمندی است اما ما برای اولین صعود ایران به جمع 16 تیم برتر می‌جنگیم و به حرف‌های آن‌هایی که می‌گویند حتی با تملک 60، 70 درصدی توپ هم شانسی برای موفقیت نداریم، توجه نمی‌کنم.

او درباره دلایل بازی‌های تدارکاتی اندک افزود: پیام من به دنیای فوتبال واضح بود؛ با بچه‌های من بازی کنید چون آن‌ها لایق آزموده شدن هستند.رقیبان نباید به مسائل غیرفوتبالی توجه کنند. جوانان من عاشق فوتبال هستند. ایرانی‌ها عاشق فوتبال هستند و البته مشکلات تیم ملی کشورشان را درک می‌کنند. مردم می‌دانند ما در مرحله تغییر هستیم و به این فرایند احترام می‌گذارند. هر روز صبح به عشق پیروزی از خواب بیدار می‌شوم و مایلم درچهارمین جام‌جهانی خودم به عنوان سرمربی بهترین نتایج را همراه ایران کسب کنم. خوشبختانه تمرینات ما بدون هیچ مشکلی انجام شد.از بی‌تفاوت بودن متنفرم و هرگز از وظیفه‌ای که به دوش من است، شانه خالی نمی‌کنم.شعار من، تلاش و گرفتن بهترین بازی از بازیکنانم است.

 او در ادامه از کاستی‌ها سخن گفت: به من بگویید کدام تیم بدون بازی دوستانه مناسب یا تمرین در فضای 60 متری به جام‌جهانی می‌رود؟ دشواری‌های کار در ایران مرا بیش‌تر عاشق تیم ملی کرد. این مشکلات مردم و بازیکنان را متحدتر کرده است. ایران لایق دیدن یک لبخند از دنیا به سمت خودش است. وقتی از تیم ملی پرتغال جدا شدم با فدراسیون فوتبال ایران تا جام‌جهانی 2014 به توافق رسیدم اما بیش از این تاریخ ماندنی شدم. حالا در روسیه به دنبال موفقیت هستم. فوتبال مرا به آفریقا، ژاپن، آمریکا و دیگر نقاط دنیا برد. دنیا از من تصویری درباره ایران می‌خواهد و در پاسخ می‌گویم مردم این کشور هم مانند سایر نقاط دنیا می‌خندند و گریه می‌کنند، می‌سازند و می‌نوازند. مادرها هر صبح بچه‌هایشان را به مدرسه می‌بردند و فوتبال به آن‌ها یاد داده به حواشی توجه نکنند. شغل من خوشحال کردن مردم ایران است. این کشور تمدنی غنی و کهن دارد. فوتبال در خون مردم کشور آسیایی وجود دارد . بازیکنان من واقعا لایق لذت بردن از موفقیت در جام‌جهانی روسیه هستند.

تاج: بابت حرف های کی‌روش عذرمی‌خواهم

برای انتقال دستمزدکی روش با مشکل مواجهیم

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال فوتبال ایران را به آرامش دعوت کرده و ازکی‌روش هم خواسته فقط روی مسائل فنی تمرکز کند. تاج دراین باره گفته:«خانواده فوتبال در این مقطع حساس بر حفظ آرامش و وحدت و پرهیز از تنش تاکید دارند. شرح و تفصیل هر موضوع و انتقادی می بایست به پس از این رقابت ها موکول شود. تنها هدف وزارت ورزش و جوانان،فدراسیون فوتبال و کلیه فوتبال دوستان‌ گرامی و مردم عزیز ایران سربلندی تیم ملی است و همگان به سهم خود در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نبوده اند .اجمالا عرض می کنم که تاکنون پاداش،حقوق و پول روزانه کادر فنی و بازیکنان برای مسابقات تدارکاتی جام جهانی،جام جهانی، مسابقات تدارکاتی پیش از جام ملت ها و همچنین دیدارهای مرحله گروهی این پیکارها پرداخت شده است که مبلغ آن در صورت ضرورت اعلام می شود.» تاج درباره دریافتی سرمربی تیم ملی نیز گفت:«درباره حقوق سرمربی محترم تیم ملی در قرارداد جدید ۶ ماهه در تامین و ترانسفر پول فدراسیون با مشکلاتی روبرو بود که در صدد رفع آن است.کادر فنی و مسولان تیم‌ ملی فقط موظفند به مسائل فنی تیم بپردازند و از بیان هرگونه مسائل غیرفنی و جانبی پرهیز کنند. تجربه نشان‌ داده در ادوار گذشته هم حواشی مشابهی رخ داده بوده که به تیم‌ ملی لطمه زده، بر این اساس می بایست این حواشی را مدیریت کرد تا به تیم ملی و توسعه فوتبال لطمه وارد نشود. به سهم خودم بابت حرف های کی‌روش عذرخواهی می‌کنم.»

مهرماه 97

هم گفت:

کی روش: بیانات رهبر انقلاب درباره تیم ملی فوتبال برای ما قوت قلب است

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران فرمایشات رهبر انقلاب درباره عملکرد ملی پوشان در جام جهانی ۲۰۱۸ را قوت قلب برای خود می‌داند.

، کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در حاشیه تمرین تیم ملی فوتبال درباره زمین بازسازی شده شماره‌ی ۲ کمپ های تیم ملی گفت: اولین روزی را به خاطر می‌آورم که در این مکان حدود ۸ سال پیش (زمین شماره‌ی ۲ تیم‌های ملی فوتبال) به همراه علی کفاشیان در این مکان حضور داشتیم. در آن روز گفتم که اولین چیزی که باید درست شود و شرایط بهتری پیدا کند زمین تمرین است. امروز بعد از گذشتن تقریبا ۸ سال زمین جدید تیم ملی را امتحان می‌کنیم و قرار است که از آن استفاده کنیم. امیدوارم مربی‌های تیم ملی از این به بعد برای این زمین تمرینی که در اختیارشان قرار گرفته حال خوبی داشته باشند و لبخند بزنند و از این زمین در راه آماده شدن برای رقابت‌های بین المللی استفاده کنند.

کی روش: 8 سال پیش گفتم اولین نیاز ما یک زمین تمرین است/از بازی مقابل بولیوی خوشحالم

او گفت: پایبند بودن به ساختن این زمین و ساختمان "پک" باعث شد که من در ایران یکسری دشمن پیدا کنم. اما امروز ما بار دیگر توانستیم خلق جدیدی داشته باشیم و حال زمینی برای تمام رده‌های سنی تیم ملی فوتبال داریم. ما فقط در رسانه‌ها حرف نمی‌زنیم و این زمین یکی از میراث‌هایی خواهد بود که من در ایران از خود بجا خواهم گذاشت.

کی روش در مورد زمین شماره ۲ تیم‌های ملی ادامه داد: زیر نظر ریاست مهدی تاج حال شما یک زمین دارید. می‌دانم که شاید برای یک سری از افراد هضم این مسئله دشوار باشد و آن را دوست نداشته باشند، اما مهمترین نکته این است که تیم‌های ملی فوتبال ایران امروز یک قدم به سمت جلو خواهند برداشت. از تمام کسانی که باعث شدند این آرزوی ما به واقعیت تبدیل شود تشکر می‌کنم. از ۸ سال پیش تاکید می‌کردم که ما به یک زمین تمرین باکیفیت نیاز داریم که حال این اتفاق افتاده است. امیدوارم خدای بزرگ نگهدار این زمین و مردم ایران باشد.

سرمربی تیم ملی فوتبال در مورد کافی نبودن این زمین برای پیشرفت بیشتر گفت: این زمین قطعا نکته‌ی مثبتی در راه پیشرفت فوتبال ایران خواهد بود، اما کافی نیست. برای موفقیت، یک زمین کافی نیست و به چندین زمین و امکانات بیشتر برای تیم‌های پایه مان نیاز داریم.

او در مورد بیانات رهبر انقلاب درباره عملکرد تیم ملی فوتبال در جام جهانی روسیه گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری باعث شد که به خودمان افتخار کنیم. از مقام معظم رهبری بابت بیاناتشان تشکر می‌کنم. فرمایشات ایشان برای ما الهام بخش خواهد بود و تلاش می‌کنیم در جام ملت‌های آسیا به عنوان قهرمانی دست پیدا کنیم. من اعقاد دارم بیانات ایشان باید باعث شود تا دیگر مسئولان نیز با ما متحد شوند تا برای موفقیت این تیم تمام تلاش خود را انجام بدهیم.

کی روش ادامه داد:اعتقاد دارم با این سخنان الهام بخش حمایت از آماده سازی تیم ملی برای جام ملت‌های امارات اتفاق خواهد افتاد، به خاطر اینکه ما ۳ ماه تا آغاز مسابقات زمان داریم و کار‌های زیادی باید انجام بدهیم.

کی روش: 8 سال پیش گفتم اولین نیاز ما یک زمین تمرین است/از بازی مقابل بولیوی خوشحالم

او در مورد صحبت‌های حسن روحانی در مورد تیم ملی گفت: قبل از جام جهانی روسیه رئیس جمهور روحانی صحبت‌های الهام بخشی کرد. ۸۰ میلیون نفر، یک ملت و یک ضربان قلب. این صحبت‌ها باعث شد فوتبالیست‌های ما در جام حهانی روسیه عملکردی افتخار آمیز و سراسر غرور برای تمام ایران داشته باشند.

سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال کشورمان در مورد باز‌های تدارکای تیم ملی گفت: ما ۲ بازی تدارکاتی در فیفادی‌های ماه‌های مهر و شهریور از دست داده ایم و برای ماه بعد یعنی آبان تلاش می‌کنیم تا بتوانیم بازی دوستانه انجام دهیم. سعی می‌کنیم تا با ترینیدادوتوباگو و ونزوئلا در تهران بازی کنیم؛ و همینطور تلاش می‌کنیم تا ۳ تیم را بتوانیم به اردوی قبل از آغاز جام ملت‌های آسیا در امارات بیاوریم و با آن‌ها بازی‌های آماده سازی را انجام دهیم.

کی روش: 8 سال پیش گفتم اولین نیاز ما یک زمین تمرین است/از بازی مقابل بولیوی خوشحالم

کی روش در مورد ایمیلی که از برزیل دریافت کرده است گفت: چند وقت گذشته من ایمیلی دریافت کردم که در آن صحبت از بازی مقابل برزیل شده بود. همه اینجا جشن گرفتیم و پایکوبی کردیم که یک ایمیل از برزیل دریافت کرده ایم. در پاسخ آن ایمیل درخواست کردیم تا شرایطشان را برای ما توضیح دهند که تا به امروز جوابی به ما ندادند.

او در مورد شرایطی که تیم ملی فوتبال برای برگزاری بازی‌های تد ارکاتی با آن درگیر است و وظیفه خبرنگاران در این شرایط چیست گفت: اگر عراق این توانایی را دارد که با آرژانتین بازی کند این وظیفه خبرنگاران است که به عنوان شخصی از اصحاب رسانه به مردم توضیح دهید که ما با منابع محدودی که در اختیار داریم تمام تلاش خود را می‌کنیم. از من پرسیدید که آیا خوشحال هستم که مقابل ترینیدداد و توباگو بازی می‌کنیم و من می‌گویم بله خوشحالم. تیم‌های اروپایی هیچکدام نمی‌توانند مقابل ما بازی کنند و تیم‌های آفریقایی نیز، جام ملت‌های آفریقا را دارند هیچکدام نمی‌توانند در مقابل ما بازی کنند و تیم‌های آسیایی هیچکدام نمی‌خواهند با ما بازی کنند به خاطر اینکه تقویم بازی‌های خودشان را مشخص کردند. در آمریکای جنوبی تیم‌هایی مثل برزیل و آرژانتین برای هر بازی دوستانه مبالغی حدود یک تا یک و نیم میلیون دلار و حتی بیشتر دریافت می‌کنند. خبرنگاران این وظیفه را دارند که به مردم بگویند شرایط واقعی که ما با آن روبرو هستیم چگونه است. خبرنگاران باید جلوی این بازی تظاهر گونه را بگیرند.

کی روش ادامه داد: وقتی شما شخصی را می‌شناسید که می‌گوید ما می‌توانیم با تیم ملی فوتبال پرتغال بازی کنیم، فقط مشکلش را با شخص من بیان نکند. یک شخصی پیدا بشود یک میلیون دلار برای انجام این بازی دوستانه تهیه کند.

کی روش: 8 سال پیش گفتم اولین نیاز ما یک زمین تمرین است/از بازی مقابل بولیوی خوشحالم

او در مورد تیم‌های فوتبال بولیوی و ونزوئلا گفت: بولیوی و ونزوئلا ۲ تیم از آمریکای جنوبی هستند که خودشان را برای کوپا آمریکا آماده می‌کنند و تیم‌های بسیار رقابتی هستند. من می‌خواهم بازیکنانم جلوی تیم‌هایی بازی کنند که بتوانند حفظ توپ کنند و حرکات هجومی خوبی انجام بدهند.

کی روش در مورد بازی تیم های فوتبال عراق و آرژانتین گفت: آیا فکر می‌کنید بازی تیم ملی فوتبال عراق مقابل آرژانتین برای تیم ملی عراق یک تمرین بود؟ ۹۰ درصد زمان بازی تیم آرژانتین صاحب توپ بود و در آخر تیم ملی عراق ۴ بر صفر بازی را واگذار کرد. زمانی که این بازی تمام شد بازیکنان عراق کاملا اعتماد به نفسشان را از دست داده بودند و در این میان واسطه‌ها یک پول خوب درجیب خود گذاشتند. من نمی‌خواهم چنین اتفاقی برای تیمم بیافتد. من می‌خواهم تیمم مقابل تیم‌هایی بازی کند که بیش از ۵۰ درصد مالکیت توپ در اختیار ما باشد و تمرین کنیم و یاد بگیریم که چگونه به پیروزی برسیم این دقیقا همان اتفاقی خواهد بود که ما در جام ملت‌های آسیا با آن روبه رو خواهیم شد. اگر بخواهیم مقابل تیم اسپانیا بازی کنیم و ۹۰ درصد زمان بازی توپ دست این تیم باشد این بازی به ما کمکی نمی‌کند تا در مقابل یمن بتوانیم پیروز باشیم.

او به کنایه در مورد این موضوع که به اعضای تیم ملی فوتبال امید اجازه نمی‌دهد تا از زمین شماره ۲ تیم‌های ملی و ساختمان پک استفاده کند گفت: من لباسم ۴ جیب دارد. یک جیب را برای ساختمان پک گذاشتم و جیب پایین‌تر را برای زمین کمپ تیم‌های ملی. جیب دیگر را برای مقام‌ها و جام‌هایی که به دست خواهیم آورد قرار داده‌ام تا بتوانم همه این‌ها را با خود به منزل ببرم. فقط الان دنبال یک مهندس هستم که ببینم چطور این‌ها را در جیبم جای دهم.

کی روش: 8 سال پیش گفتم اولین نیاز ما یک زمین تمرین است/از بازی مقابل بولیوی خوشحالم

او ادامه داد: ۲ سال پیش وقتی ساختمان پک آماده شد جلسه‌ای با مسئولان فدراسیون در پک داشتیم. در آن جلسه کادر تیم ملی زیر ۱۷ سال، کادر تیم ملی بانوان و تیم ملی زیر ۲۳ سال نیز حضور داشتند. تک تک آن‌ها محل‌هایی (دفتر کار) برای خود در اینجا انتخاب کردند، اما تا به امروز هیچ یک از آن‌ها در دفتر خود حضور پیدا نکردند و این دفتر‌ها همانند همان روز اول افتتاح ساختمان پک است. دلیل ساختن این ساختمان این بوده که تمام تیم‌های ملی از آن استفاده کنند. من در این ساختمان با علی پروین، وینفرد شفر و علی دایی دیدار کردم و شخصا به آن‌ها گفتم حتی باشگاه‌ها هم در صورت لزوم می‌توانند از امکانات ساختمان پک استفاده کنند. این زمین کمپی هم که آماده شده فرصت خوبی است تا تمام تیم‌های ملی از آن استفاده کنند.

کی روش افزود: اینکه استیلی ادعا می‌کند نتوانسته برای دیدن ساختمان پک به آنجا برود به این دلیل بوده که احتمالا سرش خیلی شلوغ است. او چطور وقت کرد به روسیه برود و از تماشای بازی‌های تیم ملی لذت ببرد؟ چطور وقت کرد به اردوی تیم ملی بیاید و با بازیکنان ملاقات کند، اما تا به امروز وقت نکرده به ساختمان پک سر بزند؟ او خودش در این مورد توضیح خواهد داد. به غیر از این موارد مدارکی داریم که ثابت می‌کند این تیم‌ها از امکانات ساختمان پک استفاده کرده‌اند. اینکه می‌گویند من چه مشکلی با تیم امید دارم تاکید می‌کنم من در زندگی‌ام مشکلی با شخصی ندارم، اما افرادی را که دروغ می‌گویند را دوست ندارم.

کارلوس کی روش کیست؟

کارلوس کی‌روش در دهه ۹۰ هدایت تیم امید و تیم ملی پرتغال را بر عهده داشت و چند فصلی نیز در کشورهای آمریکا و ژاپن به مربیگری پرداخت.
 
وی در گذشته به عنوان مربی در تیم‌هایی چون رئال مادرید، تیم‌های ملی آفریقای جنوبی و امارات متحده عربی فعالیت کرده و اولین بار در تابستان سال ۲۰۰۲ به منچستریونایتد پیوست.
 
کی‌روش از سال ۱۹۹۰ مربی تیم زیر ۲۰ ساله‌های پرتغال بود و سال ۱۹۹۱ سرمربی تیم بزرگسالان شد و در سال ۱۹۹۴ به تیم اسپورتینگ پیوست و ۲ سال انجا فعالیت کرد.
 
کی‌روش مربی موفق در رده سنی پایه
 
وی سال ۱۹۹۶ به ژاپن رفت و به مدت یک سال با تیم ناگویا تجربه کسب کرد و سال ۱۹۹۹ با فدراسیون امارات قرارداد بست و یک سال نیز با این تیم کار کرد.
 
کِی‌روش در سال ۲۰۰۲ با تیم ملی آفریقای جنوبی قرارداد بست و ۲ سال آنجا بود سپس به منچستر یونایتد پیوست و بعد از یک سال با رئال مادرید قرارداد بست.
 
او سالی ناموفق را در رئال مادرید گذراند و بار دیگر در سال ۲۰۰۴ به منچستر یونایتد بازگشت و به عنوان کمک الکس فرگوسن تا سال ۲۰۰۸ به تجربه اندوزی پرداخت.
 
کِی‌روش در سال ۲۰۰۸ با قراردادی چهار ساله جانشین لوئیس فیلیپه اسکولاری، مربی پیشین پرتغال شد. تیم ملی پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۰ در گروه (جی) با تیم‌های برزیل، کره‌شمالی، ساحل‌عاج همگروه بود.
 
کارلوس کی‌روش ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۰ با عقد قرارداد ۳ ساله و توافق کامل با فدراسیون فوتبال هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفت.

کارلوس کی روش از زمان شروع مربی گری خود تا کنون، به دلیل مشکلات موجود و اختلاف نظرها، چندین بار نامه استعفای خود را به فدراسیون فوتبال داده که البته با هیچ‌یک از آن‌ها موافقت نشده‌است.

کی‌روش در دوران مربیگری خود، برخی بازیکنان ثابت را از تیم کنار گذاشت و دیگر آن‌ها را دعوت نکرد. بازیکنانی مانند سید مهدی رحمتی، هادی عقیلی و محمدرضا خلعتبری، که گفته می‌شود در فهرست سیاه کیروش هستند. برخی از بازیکنان تیم نیز پس از دعوت او از تیم کناره گرفتند که فرهاد مجیدی، فریدون زندی و محرم نویدکیا از آن جمله‌اند. کیروش برای اولین بار در ایران، به صورت گسترده از بازیکنانی که از ایرانیان مهاجر و دارای تابعیت دوگانه بودند در تیم ملی استفاده کرد. اشکان دژاگه و رضا قوچان‌نژاد و سامان قدوس از مطرح‌ترین این بازیکنان هستند.

انتقادها به کی روش

پس از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵، کیروش به خاطر «نتیجه‌گرایی»، «محافظه‌کاری»، «نداشتن تاکتیک جایگزین»، «گلزنی از ضربات ایستگاهی»، «زیبا بازی نکردن» و «دفاعی بازی کردن» تیم ایران مورد انتقاد قرار گرفت. با این حال کارشناسان دیگری، از روش بازی کردن تیم کیروش دفاع می‌کنند و موارد انتقاد را نقاط قوت و حرفه‌ای می‌دانند. کیروش در پاسخ گفته‌است که تیم او با روشی که «توانایی آن را داشته‌باشد» بازی می‌کند.

مسئله داشتن دستیار ایرانی، همواره یکی از خواسته‌های فدراسیون فوتبال ایران از کیروش بوده‌است که در مفاد قرارداد دوم نیز گنجانده شد. با این وجود منتقدان او به این نکته اشاره می‌کنند که او به مربیان ایرانی اعتقادی ندارد و برخی از مربیانی که در کادر فنی خود استفاده کرده، مناسب نبوده‌اند یا حضورشان لازم نبوده‌است. برخی از منتقدان، دستمزد و مبالغ پاداش او را بسیار بالا می‌دانند.

یکی از اختلافات دیگر فدراسیون با کیروش، نحوه نظارت او بر تیم‌های ملی پایه مانند تیم امید است که یکی از مفاد قرارداد است و گفته می‌شود او این وظایف خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهد. مرخصی‌های زیاد و طولانی‌مدت نیز از موضوعات مورد انتقاد است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا