در پی برخوردهای غیرمسئولانه و ناروایی که اخیراً در مقابله با موسیقی اصیل ایرانی در شهرهای مختلف رخ داده است، اینبار نوبت به یزد رسید. در پی حمایت های شعاری و مقطعی برخی مسئولین کشوری و استانی، از موسیقی خیابانی انتظار بر این بود که شاهد استمرار اینگونه حمایت ها و موضع گیری ها از جانب آن ها باشیم.
لیکن در این راستا تلاش هایی توسط سازمان مردم نهاد شهروند خردمند انجام شد که فرجام آن صدور مجوز از جانب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بود، ولی هر بار که این طرح به مرحله اجرا می رسید، از برگزاری آن جلوگیری می شد تا اینکه مسئولان ارشد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از اجرای این رویداد در شبهای منتهی به شب یلدا استقبال کردند.
اما اینبار در برابر تاییدیه پوستر نهایی برنامه جهت تبلیغات شهری و مجازی علی رغم هماهنگی های لازم و پرداخت هزینه های برگزاری برنامه توسط سمن شهروند خرمند و آمادگی گروه های موسیقی و تمرین چندهفته آنها متاسفانه مسئولان ارشد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دلیل آن را فشارها و حواشی تحمیلی از سوی عناصر خارج از سازمان عنوان کردند.
لذا اکنون سوال اینجاست که آیا رواست افرادی که در مقابل مشکلات معیشتی مردم موضع انفعالی داشته اند هم اکنون در مقابل شادی همین مردم با توسل به اقدامات غیرقانونی، موضع واپس گرایانه و تحکم آمیز داشته باشند؟
افرادي که ابتدا در مقابل برگزاری این طرح با فشارهای خود، برنامه را از 4 شب به 2 شب تغییر داده و سپس با کلیت آن مخالفت کردند.
كساني که ابتدا با فشارهای خود محدودیت هایی نظیر عدم وجود نوازنده زن و موسیقی غربی را علم عثمان کرده سپس با موسیقی اصیل ایرانی بدون حضور نوازنده زن نیز مخالفت نمودند. (نقل قول از مسئولین ارشد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان)
اگر مخالفت ها برای دفاع از کیان شریعت مقدس اسلام بوده است باید بیان کرد، آن زمانی اسلام زیر انبوه سطحی نگری ها و تغافل دفن شد که دایه داران افراطی آن نگاهشان بر روی مشکلات اساسی مردم اعم از فساد و فقر و تبعیض و اقلیت سالاری و امثالهم فرو بستند و میزان حمایتشان از دین مبین اسلام را به شورش علیه شادی، شور و نشاط مردم تنزل دادند.
ای کاش همه ماه ها مانند ماه های منتهی به انتخابات بود تا بعضا مسئولان و ذی نفوذان برای حفظ ظاهر هم که شده، تکثر، تنوع و تلَوّن را به رسمیت می شناختند.

والسلام عليكم ورحمة الله

حسین زارع

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا