جلسه کارگروه مطالبات مردمی شهرستان بافق صبح روز پنجشنبه بیستم دی ماه با حضور مسئولان ارشد شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان بافق؛ جلسه کارگروه مطالبات مردمی شهرستان بافق صبح روز پنجشنبه بیستم دی ماه، با حضور امام جمعه، فرماندار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی،اعضای شورای اسلامی شهر و شهرستان،مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی و جمعی دیگر از مسئولان در محل فرمانداری بافق برگزار شد.

در این جلسه محمد رضا صباغیان با اشاره به نشست و صورتجلسه ای که با حضور معاون استاندار یزد،مدیرعامل شرکت سنگ آهن و مسئولین شهرستان بافق و بهاباد در بحث راه تنظیم شد،اظهار کرد: بر اساس صورتجلسه مقرر شد راه به 3 بخش تقسیم شود که از َپرک تا بهاباد خود شهرستان بهاباد دو بانده بودن آن را انجام دهد و این امر رو به اتمام است، سه راهی سه چاهون تا پرک کارشناسی باید شود و  سه راهی سه چاهون تا بافق نیز سنگ آهن متقبل به انجام آن شده است.

وی بحثی دیگری که با نمایندگان خراسان جنوبی دنبال می شود،راه نای بند – بهاباد و بافق عنوان کرد که کریدور شرق را به غرب متصل می کند و بیان داشت:  در جلسه با وزیر راه الویت اول بین 5 شهرستان تخصیص اعتبار برای این موضوع بود که با تحقق این امر تردد بسیار می شود و امکانات و رفاهیات خود به خود ورود پیدا می کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما نیز بخش کوچکی از این راه برای دو بانده شدن تقبل کردیم و با جدیدت این موضوع را دنبال می کنیم،دستوراتی در این خصوص از وزیر راه دریافت نمودیم و پیگیر بودجه آن نیز هستیم.

در ادامه فرماندار بافق در بحث واحدهای جوار معدنی فسفات و اسید فسفریک و تولید کودهای فسفات بیان کرد: طی جلسه با مدیرعامل شرکت گاز استان برای معدن کوشک و فسفات آسفردی، میزان ورودی گاز آنان اعلام شد که با واحد گاز صنایع استان به تفاهم رسیدند تا در دهه فجرامسال که عملیات گازرسانی به دهستان کوشک آغاز می شود، پیش بینی برای صنایع آن صورت گیرد.

وی در بحث برق این واحد ها نیز افزود: جلسه ای با حضور نواب سرپرست توزیع برق استان به همراه رئیس اداره برق شهرستان برگزار شد که موافقت آن بصورت کتبی اعلام شد.

زاده رحمانی در بحث تامین آب و پیگیرهای صورت گرفته،گفت: در جلسه ای با همه مسئولان دستگاه های نظارتی،مصوب شد ظرف یک ماه امکان سنجی در شهرستان در خصوص چاه های کم آب یا غیر فعال انجام گیرد و در صورت عدم امکان برداشت به این موضوع به حوزه وزارت نیرو مکاتبه شود تا کار پیش رود.

وی در خصوص اشتغال شهرستان با توجه به آمار دریافت شده از تامین اجتماعی با بیان اینکه در سال ۹۶حدود ۲هزار و ۱۵ نفر اشتغال جدید در شهرستان داشته ایم،افزود: تا امروز ۲ هزار و ۳ نفر نام نویسی جدید در تامین اجتماعی انجام گرفته که از این تعداد ۵۵۳ نفر برای نخستین بار دفترچه بیمه دریافت کردند .

فرماندار بافق با اشاره به ۱۹۲ کارگاه زود بازده ایجاد شده در شهرستان طی سال گذشته ،تصریح کرد: از این تعداد ۱۰۰ پیمانکار برای شرکت سنگ آهن و شهرداری فعالیت می کردند و خوشبختانه در سال جاری ۱۳۶ کارگاه کد جدید دریافت نمودند.

وی در خصوص بند 7 صورتجلسه  و شرکت سپاه صدر که در به کارگیری نیرو دچار اختلال شده بود،اظهار کرد:  جلسه ای با حضور مسئولین شهرستان گرفته شد و صورتجلسه ای نوشته شد که بعد از آن شاهد تغییر رویه کار بودیم و علاوه بر نیروهای مشغول به کار ،نیروهای بیشتری پذیرش شد.

زاده رحمانی در ادامه با بیان اینکه برای احداث فرودگاه سه سرمایه گذار دعوت شده اند،گفت: مدیر عامل شرکت پیشگامان به عنوان یکی از 3 سرمایه گذار دعوت شده، کار جمع بندی و امکان سنجی را شروع کرده است. ساخت فرودگاه نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد و در حال حاضر زمین آن مشخص و شورای تامین استان نیز مصوب کرده است که مشکلی در بحث امنیتی ندارد .

در ادامه جلسه مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق با اشاره به درخواست های متعدد برای جذب به این مجموعه تصریح کرد: هر گونه اشتغال در این مجموعه بر اساس ضوابط صورت خواهد گرفت و در حال حاضر امکان استخدام میسر نیست و در خصوص اشتغال جدید مسئولان شهرستان باید نسبت به این امر پاسخگو باشند

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در این خصوص تاکید کرد: جذب نیرو از سوی شرکت ها باید همراه با مجوز کار و پیوست تایید آن باشد و اداره کارنیز باید نسبت به این موضوع نظارت داشته باشد و به نوبت ماهی یکبار گزارشی از مراکز کاریابی دریافت کند که چه کسانی در چه تاریخی ثبت نام و در چه تاریخی مشغول به کار شده اند و آن را به فرماندار اعلام کند .

رحیمی بافقی با بیان اقدامات انجام گرفته برای بهره مندی از معدن میشدوان و آنومالی شمالی و حفظ آن در شهرستان به جهت تامین کننده خوراک ،اظهار کرد: با تدبیر آقای عسکری در بحث معدن میشدوان و آنومالی شمالی، شرکت سنگ آهن مرکزی درصد قابل توجهی از سهام آن را در اختیار گرفت و شرکتی در شهرستان بافق بنام کویر نوظهور بافق تشکیل و به ثبت رساند و در آهشنهر نیز دفتری برای آن تجهیز مد نظر قرار دادیم که 3 نفر از اعضای هیئت مدیره به علاوه مدیر عامل از نمایندگان شرکت سنگ آهن هستند.

وی در بحث میشدوان و اختلاف نظری که در عیار محموله دریافتی این مجموعه با توجه به آزمایش های صورت گرفته توسط شرکت سنگ آهن،خاطر نشان کرد:  قرار بود دستگاه سنگ شکنی تحویل شرکت سنگ آهن شود که به دلیل مشکلاتی در بحث فنی قول داده شد تا اول بهمن نسبت به رفع آن اقدام کنند .

مدیرعامل شرکت سنگ در ادامه پیرامون پروژه گندله سازی و دریافت چارت سازمانی آن،بیان کرد:  لیدرهای افرادی که قرار است در گندله به کار گرفته شوند طی چند جلسه توسط شرکت مشخص کردیم و چارت سازمانی آن در حال تهیه است. در بحث آموزش، پیش از آن فراخوانی در شهرستان داده می شود و شرایط مورد نظر اعلام خواهد شد تا طی برگزاری آزمونی از سوی سازمان فنی حرفه ای یا سازمان سنجش در رقابتی عادلانه با حفظ سهمیه ها این موضوع بصورت شفاف انجام گیرد.

وی در خصوص گزارش خرید از اصناف شهرستان که تحویل فرمانداری بافق شده،عنوان کرد: کارپرداز تا سقفی مشخص می تواند اقدام به خرید کند و از آن بالاتر را باید مناقصه برگزار کنیم، از سویی اصناف باید خود را تقویت کنند و در خریدهایی که توسط شرکت های بزرگ انجام می گیرد مشارکت کنند. شرکت سنگ آهن در 6 ماهه اول سال جاری 14 میلیارد تومان مستقیم از بازار بافق خرید داشته است.

در ادامه رنجبر معاون برنامه ریزی شرکت سنگ آهن بافق با اعلام گزارشی از پیشرفت پروژه های جوار معدنی بیان کرد: پیشرفت گندله سازی ۷۰ درصد و تولید کنستانتره ۵ درصد است.

وی با بیان اینکه عملکرد شرکت سنگ آهن در زمینه استخراج فراتر از برنامه بوده است و عمده استخراج باطله برداری بوده،خاطرنشان کرد: شرکت سنگ آهن زمانی برای تولید 1 تن سنگ آهن نیاز به باطله برداری نداشته است و زمانی نسبت این امر یک به یک بود اما اکنون 5 به 1 است.

رنجبر عملکرد تولید را مطابق با برنامه ای دانست که در اول سال جاری تعریف شده است و تصریح کرد: علیرغم مشکلات واحد های این مجموعه و شرایط اقتصادی و تحریم ها و قیمت ارز که باعث بروز مسائلی در تامین قطعات شد، اما پیش بینی هایی به موقع صورت گرفت تا خط تولید با کوچکترین توقفی مواجه نشود و تولید مطابق برنامه انجام گیرد.

وی با شرح وضعیت معدن چغارت که از آغاز تا کنون 237 میلیون تن باطله استخراج شده است و 150 میلیون تن  سنگ آهن استخراج شده  و 19 میلیون تن باطله مانده و اکنون 14 میلیون تن سنگ داخل معدن چغارت باقی مانده است که شاید از این مقدار بیشتر از 10 میلیون تن قابل استحصال نباشد. البته به غیر از۲۰ میلیون تن سنگ آهن زیرزمینی که باید برای رسیدن به آن هزینه کرد

معاون برنامه ریزی شرکت سنگ آهن بافق در خصوص وضعیت معدن سه چاهون نیز بیان کرد: 175 میلیون تن باطله از این معدن استخراج شده که 150 میلیون تن آن مانده است که مقدار آن کمتر از باطله استخراج شده می باشد. سنگ آهن مصرف شده 22 میلیون تن است  و 15 میلیون نیز سر معدن داریم و 89 میلیون تن سنگ آهن در واقع زیر زمین موجود است که این نشان می دهد آماده سازی در این معدن بیشتر صورت گرفته و هدف حفظ اشتغال بوده است.

مدیر عامل شرکت سنگ آهن در این راستا با اشاره به اینکه عیار سنگ معدن سه چاهون حدود35 درصد و چغارت که اکنون عیار آن پایین آمده 53 درصد است،یادآور شد: ما برای فعالیت کارخانه فرآوری عیار سه چاهون را به 42 می رسانیم و آن را با 30 درصد سنگ چغارت و 70 درصد سه چاهون ترکیب کرده تا بتوانیم کنستانتره 67 درصد بگیریم و با وضعیت چغارت تا 3 سال آینده دیگر سنگ با عیار 53 درصد بیرون نخواهد آمد و برای حفظ ظرفیت 5 میلیون تنی کارخانه کنستانتره باید سنگ عیار 53 درصد داشته باشم که در شهرستان بافق سنگ عیار 60 درصد هم  در چاه گز وجود دارد و این همت مسئولان را می طلبد که با آوردن آن دغدغه ای که در این مورد وجود دارد، رفع شود و علاوه بر تامین سنگ برای کنسانتره 2 میلیون تنی می توان 2 کنستانتره دیگر احداث کرد به شرط آنکه خوراک چاه گز وارد این کنستانتره شود.

رنجبر در ادامه در خصوص سرمایه گذاری های صورت گرفته توسط شرکت سنگ آهن آهن در 9 ماهه سال جاری با اعلام رقم  800 میلیارد تومان که در طرح ها و عمده گندله هزینه شده است،آن را اتفاقی کمتر دیده شده در استان و کشور دانست.

وی افزود: در 9 ماهه سال 97 بر اساس برنامه میزان تولید ریز دانه 1میلیون و 200 ،درشت دانه 86 هزار تن،کنستانتره 3 میلیون و 700 هزار تن و آگلومراسیون 105 هزار تن بوده است.

معاون برنامه ریزی شرکت سنگ آهن بافق  در بحث نیروی انسانی نیز افزود: در خصوص تعداد نیروهای داخل شرکت تغییری نداشتیم و تعداد 70 نفر بازنشسته شده اند و در عین حال تعدای به نیروهای پیمانکار داخل شرکت اضافه شده اند. تعداد نیروهای مشغول در طرح های شرکت توسط پیمانکاران در گندله سازی نیز 580 تا 900 نفر می باشد.

مدیر عامل شرکت سنگ آهن عمده طرح های شرکت سنگ آهن بافق را گندله سازی با پیشرفت 70.5 درصد  و فاضلاب شهری با 64 درصد اعلام کرد که بالای 100 میلیارد دیگر اعتبار لازم دارد و در صورت عدم ایجاد مشکلات با توجه به شرایط اقتصادی کشور با تامین اعتبار تا پایان سال آینده پایان خواهد یافت.

احداث پست برق اختصاصی 150 مگاواتی، طرح پر عیار سازی سنگ آهن چغارت و میدان غدیر دیگر مباحثی بود که مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در خصوص وضعیت کنونی آن مطالبی را بیان کرد و اظهار داشت: این طرحها با حمایت و پشتیبانی محمد جواد عسکری مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد کشور شروع و اجرا خواهد شد. منبع : آفتاب بافق











  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا