به گزارس یزدفردا:رئیس ثبت احوال مهریز در میزخدمت نماز جمعه این هفته از صدور کارت ملی هوشمند برای 78 درصد مردم مهریز خبر داد.

مهدی مصدق در بخش میز خدمت و در جمع نمازگزاران جمعه به ارائه آمار ولادت و مرگ و میر در شهرستان مهریز پرداخت و اعلام کرد: از جمعیت بالغ بر 50 هزار نفر شهرستان مهریز از ابتدای سال تاکنون، 1100 واقعه ولادت و 250 واقعه وفات رخ داده است؛ همچنین تعداد 350 ازدواج و حدود 60 طلاق در شهرستان مهریز به وقوع پیوسته است.

رئیس ثبت احوال مهریز با بیان اینکه 78 درصد از مردم مهریز دارنده کارت ملی هوشمند هستند خاطرنشان کرد: با پیگیری های ستاد نماز جمعه و مستقر شدن تیم ثبت احوال با امکانات مجهز در کنار میعادگاه نمازجمعه و نیز همکاری دفاتر پیشخوان دولت، تعداد بالایی از مردم مهریز برای کارت ملی هوشمند اقدام کرده اند و در حال حاضر حدود 8 هزار نفر برای کارت ملی هوشمند اقدام نکرده اند که انتظار می رود تا پایان سال این تعداد به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

مصدق همچنین به کارکردهای مختلف ثبت احوال اشاره کرد و گفت: ثبت احوال در کنار وظایفی که برعهده دارد، کارکردهای اجتماعی، امنیتی و فرهنگی نیز دارد. اعلام میزان جمعیت برای ساخت و سازها، همکاری با ناجا و نیروهای امنیتی و ارائه آمار تبعیت افراد ساکن در شهرستان و نیز بررسی نام نوزادان و پیشنهاد اسامی از جمله وظایف ثبت احوال است.

وی از نام گذاری برخی از نوزادان در مهریز انتقاد کرد و افزود: مردم طی چند سال اخیر به نام های غربی رغبت بیشتری نشان داده اند و حتی برخی از نام ها به نام های ایرانی اصیل شباهتی ندارند و غیرملموس هستند که نیاز به فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم در این شهرستان احساس می شود.

این مسئول با گرامیداشت سوم دی‌ماه سالروز تأسیس ثبت‌احوال در سال 1297 عنوان کرد: ثبت اطلاعات جمعیتی وظیفه مسئولین و برنامه ریزان است و مربوط به دنیای امروز نیست و قدمت بالایی دارد؛ به‌طوری‌که در صدر اسلام هنگامی‌که پیامبر اسلام(ص) به مدینه هجرت کردند، دستور دادند خانواده‌های قبایل شمارش شوند تا متناسب با متغیرهای جمعیتی تصمیمات درستی بگیرند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا