مهندس فرهمند شهردار یزد به دعوت رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در نشست ششم هیئت مدیره در محل سازمان شرکت کرد و درباره نحوه ساماندهی ساخت و سازها و سیما و منظر شهری به رایزنی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان، در این دیدار که نماینده مردم یزد در مجلس نیز حضور داشت، شهردار با تبریک شروع به کار هیئت مدیره دوره هشتم و اعلام آمادگی برای گسترش همکاری ها اظهار داشت: برای برخورد مناسب با خلاف سازی ها، لایحه ارزش معاملاتی تنظیم شده که میزان جریمه ساخت و سازهای خلاف براساس جانمایی ساختمان تغییر می کند.

وی با انتقاد از شیوه کنونی رایج در کمیسیون ماده صد گفت: در یزد جرائم وضع شده حتی از شهرستان ها نیز کمتر است.

مهندس فرهمند با اعلام اینکه در حال حاضر آمار تخلفات ساختمانی به زیر 70 درصد رسیده، خاطر نشان ساخت: از این میزان نیز 70 درصد مالکان شرایط اخذ پروانه را دارند و بایستی با فرهنگ سازی عمومی و اتخاذ تدابیر موثر آنها را به سمت قانونگرایی سوق داد. وی گفت: براساس مقررات جدید، مالکان ساختمانهایی که خلاف ساخته شوند، برای دریافت پایان کار بایستی به تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه مراجعه کنند.

شهردار یزد با ابراز تاسف از اینکه به دلیل خلاف سازی ها، تنها از حدود بیست  درصد ظرفیت سازمان نظام مهندسی ساختمان استفاده می شود، خواستار تسهیل شرایط و روندسازمان شد و افزود: طرحی در دست تهیه و ابلاغ است که به موجب آن در هر مرحله از بازرسی ها اگر خلاف سازی ساختمانی محرز شود، ادامه کار آن منوط به ارجاع به نظام مهندسی و طی مراحل قانونی است و مالک مجاز به ادامه کار به صورت خلاف قانون نخواهد بود.

مهندس فرهمند از طرح هوشمندسازی صدور پروانه ساختمان به عنوان گامی موثر در سرعت صدور پروانه و عدم نیاز به مراجعه مکرر مالکان به مبادی مربوطه یاد کرد و گفت: در این طرح با یکبار مراجعه اولیه مالک برای دریافت پروانه، سایر مراحل به صورت الکترونیکی و از منزل قابل انجام و پیگیری است.

شهردار یزد همچنین از برگزاری همایش شهرهای پایدار در نیمه دوم بهمن سال جاری در یزد خبر داد و گفت: از طرف بنیاد انرژی، در سال 2019 یزد به عنوان شهر پایدار جهان معرفی می شود و برنامه های ویژه ای به اجرا در می آید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا