یزدفردا: حدود 70 میلیون تن از ذخایر معدنی چادرملو باقی‌مانده است؛ به گفته  مدیر مجتمع معدنی چادرملو این شرکت برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدتی را در راستای تامین سنگ آهن موردنیاز واحدهای فرآوری خود برای سال‌های آتی دنبال می‌کند.

خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی فلزات آنلاین به سراغ سید محمد ابریشمی، مدیر مجتمع معدنی چادرملو رفت و عمر باقی مانده از معدن چادرملو را از وی جویا شد. مدیر مجتمع معدنی چادرملو می‌گوید: حدود 70 میلیون تن ماده معدنی از ذخایر چادرملو باقی مانده است که این میزان کفاف 4 سال فعالیت واحدهای فرآوری این شرکت با ظرفیت فعلی را می‌دهد و برای بعد از این زمان، سنگ آهن موردنیاز واحدهای فرآوری این شرکت بایستی به طرق دیگر تامین شود.

محمد ابریشمی در ادامه عنوان کرد: این شرکت برای تامین سنگ آهن مورد نیاز واحدهای فرآوری خود برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدتی را دنبال می‌کند. ازجمله برنامه‌های کوتاه مدت این شرکت خرید سنگ آهن از معادن کوچک منطقه است و برای سال جاری خرید 2 تا 3 میلیون تن سنگ آهن از این معادن در برنامه قرار دارد و درحال انجام است. وی افزود: نحوه خرید از معادن کوچک بدین نحو است که معادن مختلف پیشنهادات خود را به شرکت ارائه می‌دهند و سنگ آهن این معادن به لحاظ ویژگی مورد بررسی قرار می‌گیرد و درصورتی که با تجهیزات شرکت مطابقت داشته باشد قرارداد خرید منعقد می‌شود. این برنامه برای سال‌های بعد نیز می‌تواند ادامه داشته باشد. 

مدیر مجتمع معدنی چادرملو از جمله برنامه‌های بلندمدت این شرکت برای تامین سنگ آهن را  اکتشاف از آنومالی D19 بیان کرد و افزود: مجوز مطالعات اکتشافی بر روی این آنومالی برای شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت سنگ آهن مرکزی صادر شده است و طی دو ماه آتی با صدور مجوز از سازمان انرژی اتمی، انجام ژئوفیزیک هوایی و فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه آغاز خواهد شد و پس از تعیین محدوده موردنظر پیگیری‌های لازم برای صدور مجوز مراحل بعدی آغاز خواهد شد.  

ابریشمی در ادامه به پروسه اکتشاف اشاره کرد و گفت: برای انجام اکتشاف در یک منطقه ابتدا بایستی نقشه توپوگرافی از منطقه تهیه شود و در ادامه مطالعات ژئوفیزیکی صورت گیرد تا محدوده معدنی مشخص شود، خروجی این اطلاعات سبب ایجاد شبکه اکتشافی جهت حفاری و مغزه‌گیری می‌شود. وی افزود: براساس اطلاعات تکمیلی حاصل شده از عملیات حفاری توده معدنی شناسایی می‌شود و براساس اطلاعات کسب شده مطالعات طراحی معدن و مطالعات فنی و اقتصادی صورت خواهد گرفت و براساس اطلاعات فنی و اقتصادی نحوه استخراج نهایی و محل پرعیارسازی سنگ آهن مشخص خواهد شد.

 محمد ابریشمی برنامه بلند مدت دیگر این شرکت برای تامین سنگ آهن موردنیاز خود را شرکت در مزایده واگذاری معادن اعلام کرد و گفت: سازمان ایمیدرو بنا دارد تعدادی ذخیره معدنی سنگ آهن را از طریق مزایده واگذار کند، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز کیفیت سنگ آهن این معادن را بررسی می‌کند و درصورت تطبیق با کیفیت موردنظر برای حضور در مناقصه اقدام خواهد کرد.  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا