به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، جلسه ارزیابی و پیاده سازی مدیریت مشارکتی در منابع آب زیرزمینی دشت ابرکوه و تقویت تشکل آب بران بهادران، روز دوشنبه 12 آذر با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، معاون حفاظت و بهره برداری این شرکت، مدیرکل تعاون روستایی استان، نمایندگان تشکل آب بران بهادران وجمعی از کارشناسان در سالن جلسات برگزار شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، در این نشست اظهار داشت: مردم برای عضویت در تعاونی ها با اختیار عمل نمی کنند زیرا هنوز نیاز به تشکیل تعاونی را حس نکرده  و از طرفی آگاهی لازم درخصوص حفاظت از سرمایه عظیم تشکل های آب بران یعنی منابع آب زیرزمینی را کسب نکرده اند .

محمدمهدی جوادیان زاده با انتقاد از اینکه کشاورزان به جای مدیریت مصرف هنوز به دنبال منابع جدید آبی هستند، گفت: باید ابتدا ضرورت عضویت در تعاونی روستاییان با تشریح منافع آن به کشاورزان گوشزد شود که حداقل منفعت در این موضوع، همصدایی کشاورزان در انتخاب نوع و الگوی کشت است.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر مدیریت مشارکتی، تنها سرمایه و امید جهت پایداری طرح های تعادل بخشی  است، ادامه داد: با ارزیابی تعاونی های موجود و یافتن نقاط ضعف و قوت همچنین هدایت تعاونی های تشکیل شده به حوزه تعدیل و اصلاح آب می توان مشارکت مردم را جلب کرد.

صرفه جویی 20 میلیون ليتر آب در طرح استفاده از پارازیت های طبیعی

در ادامه این جلسه، مدیر پروژه پیاده سازی مدیریت مشارکتی در منابع آب زیرزمینی دشت ابرکوه، به ارائه گزارشی از شرح اقدامات صورت گرفته در طرح تشکیل تشکل آب بران ابرکوه و فعالیت های صورت گرفته در این تعاونی پرداخت.

سالاری اظهار داشت: طرح خاموشی زمستانه چاههای کشاورزی از سال94 تا 96، همکاری جهت نصب کنتور هوشمند، برگزاری جلسات توجیهی در بحث حفاظت و نگهداری سفره های آب زیرزمینی و پیگیری جهت اخذ مجوز اجرایی روشهای آبیاری نوین، از جمله فعالیت های صورت گرفته در تعاونی آب بران کویر بهادران بوده است.

وی ادامه داد: ترویج فرهنگ استفاده از پارازیت های طبیعی از طریق خرید و توزیع تله های فرومونی به جای استفاده از سموم شیمیایی برای از بین بردن آفات پسته در منطقه، یکی از ابتکارات این تشکل بود که منجر به صرفه جویی حداقل 20 میلیون لیتر آب در آبیاری  و 2000 لیتر سم شیمیایی در هردفعه استفاده و کاهش هزینه های سنگین انسانی و ادوات مورد نیاز بوده است.

سالاری حفاظت کوتاه مدت و بلندمدت از آبخوان منطقه از طریق اجرای طرح های تغذیه مصنوعی آبخیزداری، انجام آزمایشات خاک جهت ارائه در بانک اطلاعاتی تعاونی و انتقال آب های جایگزین و تقویت سفره های زیرزمینی  را از جمله چشم اندازهای تعریف شده برای تعاونی کویر بهادران ذکر کرد.

وی ابتر ماندن واگذاری طرح پیشخوان دولت، عدم همکاری سازمان های ذیربط در حمایت از تعاونی و نبود تعریفی مشخص از جایگاه تشکل های آب بران را بخشی از مشکلات موجود در طرح پایش تعاونی آب بران کویر بهادران دانست.

سالاری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعاتی نظیر نقاط ضعف و قوت ادغام تعاونی های روستایی با تشکل های آب بران، تعیین قالب حقوقی تشکل و بررسی عملکرد تعاونی ها در محدوده مورد مطالعه اشاره کرد.

ضرورت تعیین وظایف تعاونی های آب بران

مدیرکل تعاون روستایی استان نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه در کشور هنوز منافع شخصی برجمع اولویت دارد، فرهنگ تعاون را در ضعیف ترین نقطه دانست و خواستار تعیین نیازهای موجود و وظایف تعاونی های آب بران شد.

علی جهازی تصریح کرد: اگر چندین تعاونی در محدوده تشکیل شود اما قدرت و اختیاراتی به آن داده نشود، نمی توان انتظار تشکل قدرتمند داشت.

وی درپایان با بیان اینکه استفاده از پتانسیل موجود تعاونی ها بر ایجاد تعاونی جدید ارجحیت دارد، افزود: ایجاد تعاونی جدید مستلزم هزینه های زیادی است و اگر تعاونی های تشکیل شده بدانند شرکت آب منطقه ای یزد چه نیازهایی را برای ایجاد تعاونی دنبال می کنند، می توانند شرکت را همراهی کنند.  










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا