فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از دستگیری عامل حفاری غیرمجاز میراث فرهنگی در استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، سرهنگ "غلامرضا همایونی" در این خصوص گفت: سه شنبه ششم آذرماه 97 عامل حفاری غیرمجاز با اقدام به موقع یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی و نیروی انتظامی استان دستگیر شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد افزود: بر حسب گزارشات مردمی و بر اساس بررسی مراقبین یگان حفاظت میراث فرهنگی استان در خصوص وقوع حفاری غیرمجاز در خانه ای در خیابان انقلاب یزد، بلافاصله اکیپی متشکل از نیروهای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان و ماموران نیروی انتظامی به محل وقوع جرم اعزام و عامل حفاری غیر مجاز دستگیر و پس از تهیه صورتجلسه تحویل مراجع قضایی شد.

سرهنگ همایونی در ادامه با بیان اینکه حفاری در اتاق های خانه صورت گرفته بود، گفت: در جریان این عملیات، تجهیزات حفاری کشف شده در محل توقیف و مراتب به اطلاع قاضی محترم کشیک و معاون محترم دادستان عمومی و انقلاب یزد رسید.

وی درپایان با اشاره به اینکه حفاظت از میراث فرهنگی باید به عنوان یک فرهنگ در بین افراد جامعه نهادینه شود و هرگونه حفاری مجاز (چاه آب و فاضلاب) باید با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شود، از تشدید برخورد با حفاران آثار تاریخی و باستانی استان خبر داد و گفت: هر گونه حفاری در سطح استان به منظور تحصیل اشیاء عتیقه و باستانی جرم محسوب شده و با حفاران و غارتگران میراث فرهنگی و آثار تاریخی در استان برخورد قانونی خواهد شد.

گفتنی است: طبق ماده 562 قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال‌ تاریخی ـ فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه ‌سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور وآلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود. چنانچه‌ حفاری در اماکن و محوطه‌ های تاریخی که در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسیده است‌، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه برضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری‌، مرتکب به‌حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

لازم به ذکر است: طبق ماده 558 قانون مجازات اسلامی نیز هرکس به تمام یا قسمتی از ابنیه‌، اماکن‌، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی ـ تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ‌ایران به ثبت رسیده است‌، یا تزیینات‌، ملحقات‌، تاسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که‌ مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی ـ تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی‌ وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی ده‌سال محکوم می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا