نماینده تیم معماری و طراحی مهرانه قلب سفید و عضو افتخاری این مجموعه از روند طراحی خیابان غذا در رفسنجان خبر داد و گفت: در صدد هستیم تا این طرح را تا پایان سال جاری به بهره برداری برسانیم.

پریسا هاشمیان، فارغ التحصیل معماری از دانشگاه هاروارد، در گفت‌وگو با ایسنا منطقه کویر اظهار داشت: خیابان غذا در بوستان آزادگان رفسنجان در بلوار آیت الله هاشمی رفسنجانی ایجاد می شود و امکانات خاصی برای این مکان در نظر گرفته ایم.

وی ادامه داد: در ابتدا این مکان را بررسی و مطالعه کردیم که پس از آن دیدیم یکسری امکانات در این محل موجود است و یکسری تغییرات و اصلاحات باید در این مکان بوجود بیاید تا برای همه اقشار قابل استفاده باشد.

مسئول طراحی خیابان غذا افزود: بعضی از ورودی های این پارک رمپ استاندارد ندارند و افراد با ویلچرنمی توانند به راحتی وارد شوند. همچنین مسیریابی نابینایان در کف سازی بوستان تعبیه نشده. اما در طراحی خیابان غذا ما قصد داریم تا فضا را برای عبور و استفاده همه این عزیزان دلپذیر و آسان کنیم و امکانات دیگری هم به بوستان اضافه کنیم.

وی عنوان کرد: برای مثال محل بازی کودکان در فضای باز قرار دارد و در صورتی که خیابان غذا تاسیس شود والدین نمی توانند با خیالی آسوده از امکانات خیابان غذا استفاده کنند. به همین منظور سازه ای طراحی کرده ایم که فضای بازی بچه ها را محصور کنیم تا با هماهنگی چند مسئول ورود و خروج و امنیت بچه ها تامین و نظارت شود.

هاشمیان بیان کرد: در اطراف فضای بازی نیز یکسری امکانات مانند گریم صورت برای بچه ها، چاپ روی لباس یا بازی سایه ها پیش بینی کرده ایم، یکی دیگر از امکاناتی که به فضای بوستان اضافه خواهد شد سینمای روباز است که می تواند در بعضی شب ها به صورت رایگان فیلم هایی را اکران یا مستندهایی را به نمایش گذارد.

به گفته وی طراحی این سینما به گونه ای است که مگر در صورتی که برنامه خاصی با ظرفیت محدود و یا با فروش بلیط همراه باشد که در آن حالت نیز با بستن درب‌ها فضای ایجاد شده نیمه محصور خواهد بود.

این فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد گفت: مهمترین نکاتی که در طراحی مدنظر قرار دادیم این بود که همه فضاها برای همه چه از لحاظ امکانات مالی یا امکانات شخصی علی الخصوص نابینایان، ناشنوایان و... قابل دسترسی باشد.

هاشمیان با بیان اینکه غرفه های این خیابان به دو دسته تقسیم می شوند که که یکی غرفه های فروش و دیگری غرفه یا همان گاری های غذا باشند، خاطرنشان کرد: معمولا برای تجهیز فود استریت ها از ون های بازسازی شده به عنوان آشپزخانه متحرک استفاده می کنند.

وی بیان کرد: چون شهر رفسنجان با پسته شناخته می‌شود ما تصمیم گرفتیم به جای بازسازی ون های از کار افتاده، تعدادی از چرخ های پسته و دستگاه های قدیمی تولید پسته در رفسنجان را جمع آوری و بازسازی کنیم. به نحوی که وقتی از ابتدا تا انتهای بوستان قدم می زنید دستگاه های ضبط پسته که با حفظ ترتیب به گاری ها و آشپزخانه های متحرک غذا تغییر کاربری داده اند شما را با روند تهیه پسته خشک آشنا می کنند.

عضو هیات مدیره خیریه مهرانه قلب سفید به غرفه های فروش در این خیابان اشاره کرد و گفت: این غرفه ها از جمله امکانات ثابت اما جمع شوی بوستان خواهند بود که در ایام عادی به حالت بسته فضای تبلیغاتی و بازی ایجاد می کنند. روزهایی که خیابان غذا برگزار می‌شود، با باز کردن یک در این استندها تبدیل به غرفه فروش میشوند. در نظر داریم که این غرفه ها به افراد و اقشار مختلف علی الخصوص زنان سرپرست خانوار یا هنرمندان صنایع دستی رفسنجان اجاره داده شوند.

هاشمیان همچنین گفت: یکی دیگر از نکات مهم این خیابان، وجود سه کافه مخصوص معلولین است از جمله کافه سکوت برای ناشنوایان، کافه دانتیزم برای افراد با سندروم داون، و کافه عصای سفید برای نابینایان که توسط خود معلولین اداره خواهند شد.

وی از طراحان این پروژه سخن گفت و اضافه کرد: مبدع و نويسنده این طرح شيما سادات ترابي، مهندس طراح پريسا هاشميان، ناظر اجراي طرح مهندس كيوان باقري، تيم گرافيك خانم رابعه فردوسي و با همكاري شهرداري و شوراي شهر رفسنجان اجرا خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا