رئیس اداره بهزیستی شهرستان رفسنجان از وقوع 30 مورد کودک‌آزاری در رفسنجان در سال جاری خبر داد.

محمود حیدری اظهار کرد: کودکان نقش اساسی در آینده کشور و شکل‌گیری جامعه دارند و باید به کودکان اهمیت بدهیم چرا که شالوده نقش‌آفرینی افراد، در زمان کودکی پایه‌ریزی می‌شود.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های ذهنی، شناختی و رفتاری و ظرفیت‌های فراوانی که خداوند در نوزادان نهاده که این ظرفیت‌ها باید به وسیله ابزارها و ارگان‌هایی رهبری و فعال شوند.

وی تصریح کرد: کودکان حقوق زیادی دارند و تبعیض بین کودکان جایز نیست، همه کودکان حق رشد در تمام زمینه‌ها را دارند و کودکان حق دارند آزادنه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و عقایدشان باید پذیرفته شود و در اصلاح آن کمک باشیم تا کودک مسیر رشد و بالندگی خود را پیدا کند.

رئیس اداره بهزیستی رفسنجان یادآور شد: با توجه به اینکه روانشناسان رفتار با کودک را شکل‌دهنده شخصیت او در آینده می‌دانند باید والدین رفتار مناسبی در مقابل کودکان از خود نشان دهند.

حیدری با بیان اینکه سازمان بهزیستی خود را متولی بحث تربیت و آموزش کودکان می‌داند، خاطرنشان کرد: برای به فعلیت درآمدن ظرفیت‌ها و برآورده‌شدن نیازهای کودکان محیط خیلی مؤثر است و آموزش باید به جا و مناسب باشد و اگر برای کودک تا 4 سالگی استعداد و موقعیت حرف زدن فراهم نشود از زبان‌آموزی دور می‌شود.

وجود 45 مهدکودک در رفسنجان

رئیس اداره بهزیستی رفسنجان در ادامه به آمار مهدکودک‌های شهرستان پرداخت و گفت: در رفسنجان در مجموعه بهزیستی 45 مهدکودک داریم که از این تعداد 24 مهد شهری و 21 مهد روستایی است که خدمات آموزشی به کودکان ارائه می‌دهند که در این مهدها تعداد 310 پرسنل 2 هزار و300 کودک را پرورش می‌دهند.

حیدری ادامه داد: نیازی که بهزیستی برای کودکان می‌بیند این است که کودکان باید حمایت‌های ویژه شوند و سرمایه ویژه‌ای برایشان در نظر گرفته شود چرا که کودکان برکت زندگی و سرمایه‌های آینده جامعه هستند.

وی بیان کرد: در مجموعه بهزیستی برای تمام گروه‌های سنی برنامه آموزشی در سازمان بهزیستی کشور فراهم شده و نظارت مستقیم بر نحوه آموزش کودکان انجام می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی رفسنجان به موضوع کودک آزاری اشاره کرد و افزود: هر نوع آزاری به کودک تا سن 18 سالگی در زمینه فکری، جنسی، جسمی و ...کودک‌آزاری نام دارد، امسال تقریبا نزدیک به 30 مورد کودک‌آزاری در رفسنجان داشتیم که البته بعضا خیلی حاد نبوده اما دستور قضایی داشتیم و مداخله کردیم.

حیدری همچنین موضوع کودکان کار را ذکر و خاطرنشان کرد: خیلی از این کودکان کار در رفسنجان که می‌بینیم ایرانی نیستند و از اتباع هستند که در فرهنگ‌شان این موضوع گنجانده شده که از کودکی باید کار کنند.

وی عنوان کرد: طرح کودکان کار را مرکز مهرانه قلب سفید با مجوز سازمان بهزیستی کشور راه‌اندازی کرده در رفسنجان هم فعالیت دارد این مرکز به پیگیری بحث کودکان کار پرداخته و کودکان کار را شناسایی می‌کند اگر خانواده نیاز به اشتغال، آموزش و سبدهای حمایتی داشته باشد سرویس‌دهی می‌کند تا بچه به درس و مدرسه‌اش برگردد.

رئیس اداره بهزیستی رفسنجان اضافه کرد: هیچ جا برای کودکان آرام‌تر از کانون خانواده نیست، هیچ چیز جای محبت و مهر پدر و مادر را نمی‌گیرد لذا باید تلاش کنیم آسیب‌ها کم شود، کودک‌آزاری، همسرآزاری، سرقت‌ها و... زاییده آسیب‌ها هستند باید ریشه‌یابی کنیم و با این مشکلات و آسیب‌ها مقابله کنیم./ ایسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا