وزیر آموزش و پرورش در نخستین همایش ملی ‌هویت کودکان ایران اسلامی که به میزبانی استان یزد برگزار شد، تاکید کرد: سیاست آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید عمق بخشیدن به هویت کودکان و نوجوانان و سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش خانواده‌ها، برای تحقق این مهم است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، چهارشنبه شب ۳۰ آبان ماه نخستین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی با حضور "سیدمحمد بطحایی" وزیر آموزش و پرورش، "آیت‌الله محمدرضا ناصری" نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، "محمدعلی طالبی" سرپرست استانداری یزد،‌"سیدابوالفضل موسوی" نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، "رضوان حکیم زاده" معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، "رضا مددی" مشاور وزیر، مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور و تعدادی از مسئولان و مدیران استان در دانشگاه یزد برگزار شد.
‌وزیر آموزش و پرورش در این همایش گفت: نقش هویت بخشی مدرسه در دوره پیش دبستانی کمتر از نقش خانواده است و این خانواده ها هستند که همچنان بیشترین تاثیرگذاری را در هویت سازی کودکان در این دوره دارند اما این نقش در رده های سنی نوجوانی و جوانی به سرعت در حال تغییر است.
"سیدمحمد بطحایی" خانواده را یکی از مهم ترین و اساسی ترین محیط های شکل گیری هویت افراد بیان ‌کرد و ادامه داد: متاسفانه این نهاد در معرض تهدید قرار دارد و نقش آن در هویت کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه هویت یکی از مهم ترین مولفه های شخصیتی و رفتاری افراد است، ‌افزود: هویت افراد در دوران کودکی و نوجوانی شکل می گیرد اما گسست بین نسلی، نقش خانواده و محوریت خانواده و مرجعیت آن را در پرداختن به هویت، کاهش می دهد و بچه ها کم کم دیگر از پدر الگو نمی گیرند و بیشتر از دوستان و همسن و سالان خود تاثیر می گیرند.
بطحایی خاطرنشان کرد: ٢٤ میلیون و ١٩٦ هزار خانواده در کشور داریم و این یعنی این رقم در ٤٠ سال گذشته، سه و چهار دهم برابر شده است و آمارها هم نشان می دهد یکی از دلایلی که نقش خانواده ها در هویت بخشی کاهش یافته، افزایش سن ازدواج است.
وزیر آموزش و پرورش، نقش خانواده در دوره ‌پیش دبستانی و دبستان را بسیار مهم دانست و گفت: باید با جدیت در حوزه آموزش خانواده ها سرمایه گذاری کنیم که البته این امر در دولت تدبیر و امید در وزارتخانه آغاز شده است.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که ضرر آموزش زبان خارجی در دوره پیش دبستانی بیش از نفع آن است، این است که آموزش این زبان، حامل فرهنگ است و این فرهنگ بر هویت ‌کودکان و نوجوانان تاثیرگذار است و شالوده های فرهنگ کودکان را شکل می دهد.
مقام عالی وزارت آموزش و پرورش افزود: سیاست ما در دوره پیش دبستانی سیاست تعمیق هویت بچه ها و ارتباط و تعامل بیشتر با خانواده ها و آموزش آنهاست و اکنون آموزش متمرکز مربیان پیش دبستانی در حال برگزاری است.
بطحایی خاطرنشان کرد: اگر کیفیت فعالیت های تعلیم و تربیت در مدرسه افزایش یابد ما می توانیم این فرصت مناسب را به داخل مدرسه بکشیم یعنی به جای اینکه دانش آموز ما که آینده ساز کشور است، در کوچه و خیابان دوست و همسن و سال خود را پیدا کند و از آنها الگو بگیرد در داخل مدرسه این فضا را ایجاد کنیم.
وی یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش در ماه های گذشته در تلاش بوده است که محیط آموزشی را به یک محیط آموزشی فعال، موثر و لذت بخش تبدیل کند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: باید جای خالی خانواده ها را در مدرسه پر کنیم تا دانش آموزان تعمیق هویت خود را از برنامه های آموزشی مدرسه تامین کنند.
بطحایی با بیان اینکه تغییر ماهیت تکالیف از سیاست های وزارت آموزش و پرورش است، ا‌دامه داد: باید به تدریج به سمتی برویم که تکالیف در مدرسه انجام شود.
وی افزود: امسال برنامه ویژه ای که برای ٦ پایه تحصیلی یعنی برای دوره متوسطه اول و دوم آغاز کردیم، این است که دو ساعت در مدرسه، ‌آموزش کتاب درسی تعطیل می شود و آموزش دیگری صورت گیرد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنان خود از راه اندازی اتاق های بازی های آموزشی در مدارس خبر داد و خاطرنشان کرد: این اتاق در سه پایه اول ابتدایی در مدارسی که امکان دارد اجرا می شود و هدف از ایجاد اتاق بازی، یادگیری و فرآیند آن است که این کار را در ١٠ استان کشور آغاز خواهیم کرد و سپس در دیگر استان توسعه می دهیم.
گفتنی است در ‌ادامه مراسم نخستین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی، از تمبر این همایش رونمایی شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا