یکی از دلایلی که مسؤلین نمی توانند گرانی را درک کنند فاصله حقوقی هست که وجود دارد و در این زمینه یک بی عدالتی وجود دارد

رئیس مجمع نمایندگان استان در برنامه زنده تلویزیونی رصد شبکه یزد که با موضوع «نظارت بر توزیع کالا و قیمت ها در بازار» پخش شد با بیان اینکه درست است که تحریمها در گرانی ها تاثیرگذار است اما باید بدانیم ریشه این مشکلات داخل خود کشور ماست نه بیرون گفت:

یکی از دلایلی که مسؤلین نمی توانند گرانی را درک کنند فاصله حقوقی هست که وجود دارد و در این زمینه یک بی عدالتی وجود دارد.

محمدرضا صباغیان بافقی ادامه داد:این فاصله هم اکنون بین بیست تا بیست و پنج برابر هست و مسؤلین هرچه مقامشان بالاتر حقوقشان بالاتر است و این در هر سه قوه وجود دارد.

نماینده مردم شهرستانهای ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز مشکلات اقتصادی را مانند یک زخم پوشیده دانست که هم اکنون عریان شده و دشمنانی مانند آمریکا، عربستان و... حشرات موذی هستند که می خواهند از این زخم داخلی و از طرفی سوء مدیریت و نبود نظارت استفاده کنند و در خصوص دلایل گرانی باید سهم کم کاری مسؤلین اجرایی و نظارتی، نمایندگان و حتی نحوه رفتار مردم در خرید دیده شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خاطرنشان ساخت: اینکه می گویید فرهنگ خرید مردم در گرانی تاثیرگذار است را رد نمی کنم و این مسلم است که هر جا مردم همکاری نکنند تدبیر مسؤلین نتیجه ای نمی دهد اما مردم هم حساب کار خودشان را می کنند، وقتی می دانند اگر یک جنس مورد نیاز را نخرند فردا باید گرانتر بخرند چه می توانند بکنند، پس به نظرم بحث اصلی عدم نظارت است.

وی ادامه داد: مردم از گرانی ها می نالند و نظر مردم این است که دلیل اصلی گرانی ها سوء مدیریت است و این موضوع غیر قابل انکار است. وقتی یک فروشنده برچسب قیمت روی یک برچسب قبلی می زند یا در اعتراض به بالا بودن قیمت به خریدار می گوید :می خواهی بخر می خواهی نخر این یعنی نظارتی نیست و متخلف هیچگونه ترسی ندارد چون برخورد مناسبی ندیده است .

صباغیان بافقی تاکید کرد: مردم باید مجازات محتکران و گران فروشان را ببینند چون احساس نمی کنند اگر حرفی بزنند به آن توجه می شود.اگر تخلف صورت می پذیرد باید به سرعت اعلام و برخورد شود چون مردم اعتمادشان را از برخورد صحیح با افراد ثروتمند و پولداری که احتکار می کنند دست داده اند که باید اصلاح شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان یکی از علت های اساسی گرانی ها را نمایندگان مجلس دانست و گفت:بسیاری از گرانی ها از عدم نظارت ما نمایندگان است چون خیلی از نمایندگان به خاطر قول خارج از وظیفه ای که دادند درگیر آن هستند و به کار اصلی خودشان که نظارت است نمی پردازند.

او ادامه داد:بسیاری از نمایندگان متاسفانه دنبال کارهای محلی و منطقه ای و سفارش افراد مختلف برای وام و ... هستند و از کارهای اصلی خودشان که قانونگذاری و نظارت است غافل شده اند.

صباغیان از دستگاههای نظارتی که هم قانون، هم ابزار و هم نیرو دارند خواست نظارت بیشتری بر بازار داشته باشند و گفت:اگر مسؤلی در نهادهای نظارتی می گوید نیرو کم دارم در همین برنامه اعلام کند تا استاندار و مسؤلین مربوطه اقدام کنند و ایجا جای تعارف نیست مثلا چرا باید اداره تعزیرات خاتم فقط یک نیرو داشته باشد که حتی در اداره اش یک کامپیوتر ندارد؟

صباغیان بر رعایت قوانین موجود تاکید کرد و گفت: باید قوانینی که مشکل دارد از طرف خود دولت در قالب لایحه به مجلس داده شود تا مجلس آن را تبدیل به قانون کند ولی شاهد آن هستیم که چنین اقدامی صورت نمی گیرد، مسلما پیشنهادات دستگاههای نظارتی در ارایه طرح که تبدیل به قانون شود از طرحی که یک نماینده در مجلس بدهد بسیار بهتر می تواند باشد.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا