صبح دیروز عباس حیدری فرماندار شهرستان یزد به اتفاق معاونین و بخشداران مربوطه با دکتر نقصان محمدی مدیرکل راه وشهرسازی استان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان یزد  درابتدای این نشست ،فرماندار شهرستان یزد با اشاره به احداث مهمانشهر ویژه اسکان اتباع خارجه و همچنین افزایش فضاهای آموزشی به ویژه در بخشهای پرجمعیت و محروم شهر پرداخت و گفت: فرمانداری شهرستان یزد در صدد ساماندهی اتباع و کارگاههای مزاحم شهری می باشد که در حاشیه شهر موجب اختلال در سیمای شهری شده و هویت تاریخی شهر یزد را دچار مشکل نموده است که در خصوص حل آن نیاز به همکاری اداره کل راه و شهرسازی می باشد.

دکتر نقصان محمدی با اشاره به  مشکلات مطرح شده از سوی فرماندار، معاونین و بخشداران حاضر گفت : یکی از دغدعه های من و همکارانم، جلوگیری ازحاشیه نشینی درسطح استان به ویژه درشهریزد می باشد که این موضوع درمقیاس ملی هم  مطرح گردیده و جزء برنامه های وزارت راه وشهرسازی  می باشد که پیگیری آن  در قالب ستاد ملی بازآفرینی شهری در دستور کار این ستاد قرارگرفته است .

وی در ادامه افزود از زمان تشکیل یگان حفاظت از اراضی که وظیفه جلوگیری از تصرفات غیرقانونی و مبارزه با زمین خواری را به عهده دارد، در مقوله حاشیه نشینی و جلوگیری از توسعه  این معظل اجتماعی عملکرد قابل توجه ای داشته است. و این امر موجب گردیده تا بتوانیم برای وضع موجود، برنامه ریزی کنیم .

مدیرکل راه وشهرسازی استان با اشاره به مصوبات ستاد باآفرینی شهری افزود: این ستاد که وظیفه ساماندهی مناطق حاشیه ای شهرها و همچنین بافت های ناکارآمد را عهده دار است، طی هماهنگی هایی که تاکنون در این ستاد با دستگاه های ذیربط انجام شده،  پنج منطقه بصورت پایلوت در دستورکار قرارگرفته که سه منطقه آن شامل حسن آباد ، اسکان و محمودی از جمله مناطقی بودند که به لحاظ مشکلات بیشتر درالویت اجرای طرح ساماندهی قرارگرفته واقدامات خوبی از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان  شامل ایجاد فضاهای درمانی و آسفالت معابر در این سه منطقه انجام شده است.

محمدرضا نقصان محمدی یکی ازمشکلات اساسی در حوزه حاشیه نشینی موضوع عدم وجود سند مالکیت رسمی است که خوشبختانه با پیگیریهای استان وتوجه واهمیت موضوع، سازمان ملی و زمین مسکن  در سالجاری دستوالعملی را در خصوص نحوه سند دار کردن اراضی متصرفی ابلاغ کرده که  تاکنون 2500 متقاضی جهت این موضوع تشکیل پرونده داده اند.
 
وی با بیان اینکه فعالیت در محدوده حریم شهرها از طریق مصوبات کارگروه زیربنایی امکان پذیراست خاطرنشان کرد: افرایش حریم شهرها به راحتی مورد موافقت شورایعالی معماری شهرسازی ایران قرارنمی گیرد وحتی در بازنگری طرح های توسعه شهری موضوع افزایش حریم باید دارای دلایل محکمی باشد تا مورد تصویب شورا یعالی معماری شهرسازی ایران قرار گیرد.

در پایان این نشست سید عباس مشکاتی معاون املاک وحقوقی درخواست های مطرح شده در این جلسه  رامورد بررسی قرار داد و اعلام آمادگی کرد، اداره کل راه و شهرسازی استان یزد در واگذاری اراضی با کاربری های مصوب وعمومی جهت  شهرداری ها و دستگاههای اجرایی استان مشکلی ندارد و در خصوص واگذاری به غیر دولتی ها هم افزود با توجه به ضوابط ومقررات واگذاری اراضی با کاربری مشخص به اشخاص حقیقی با نرخ کارشناسی و از طریق برگزاری مزایده مقدور می باشد .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا