محمدمهدی جوادیان زاده در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اردکان اظهار داشت: شرکت آب منطقه ای یزد، نقطه مقابل کشاورزان نیست و نخواهد بود و تمام تلاش خود را برای يك کشاورزی پایدار در منطقه به کار خواهد بست.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اردکان، روز یک شنبه 14 آبان ماه و با حضور هادی مقیمی؛ فرماندار، محمدمهدی جوادیان زاده؛مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد و دیگر اعضای شورا در محل فرمانداری اردکان برگزار شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در این شورا گفت: وضعیت منابع آب استان بحرانی و در اردکان شرایط بغرنج تر است و اگر روند کنونی مصرف همچنان تداوم داشته باشد،منطقه تبدیل به برهوت خواهد شد.

جوادیان زاده ادامه داد: در گذشته در اردکان، آب به صورت بی رویه مصرف شده و کشاورزی نیز توسعه داده شده است و در حال حاضر به واسطه کم آبی، توسعه کشاورزی در این منطقه، منطقی به نظر نمی رسد.

وی افزود: طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آّب، از چند سال گذشته به دلیل مدیریت وضعیت سفره های آب زیرزمینی اجرایی شده است و آمارها نشان می دهد در استان 3 ونیم میلیارد مترمکعب ذخایر آب های زیرزمینی را از دست داده ایم یعنی در سال، 130 درصد آب های زیرزمینی مصرف و از ذخایر نیز استفاده می کنیم که این رقم باید ظرف 5 سال به 75 درصد تبدیل شود تا درصد افت سفره زیرزمینی به صفر برسد.

جوادیان زاده با اشاره به اینکه افت سطح آب استان، سالانه 45 سانتی متر است، افزود: به همین منظور برنامه ریزی هایی جهت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است که از جمله می توان به تحویل حجمی آب، نصب کنتورهای هوشمند و طرح خاموشی زمستانه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تمام طرح ها به صورت تدریجی انجام می شود، اظهار داشت: طرح خاموشی زمستانه در سال اول به مدت 30 روز، در سال دوم 45 روز و در سالجاری به مدت 60 روز اجرا و تاریخ آن با هماهنگی بین شرکت آب منطقه ای،جهاد کشاورزی، توزیع برق و کشاورزان به منظور جلوگیری از خسارت به کشاورزان تعیین خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: درحال حاضر 85 درصد آب در اردکان در بخش کشاورزی مصرف می شود در حالی که ضریب اشتغال در این بخش 8 درصد است .

جوادیان زاده در پایان و در پاسخ به برخی از انتقادها در خصوص از بین رفتن محصول پسته در اردکان به دلیل کمبود آّب اظهار داشت: براساس بررسی های صورت گرفته از بین رفتن محصول پسته به دلایل دیگری از جمله سرمازدگی و گرمازدگی بوده است و کمبود آب نقش چندانی در این موضوع نداشته است.

فرماندار اردکان نیز در این شورا اظهار داشت: شهرستان اردکان با توجه به واقع شدن در انتهای دشت یزد- اردکان، از لحاظ منابع آبی وضعیت بحرانی دارد و با توجه به توسعه صنایع کشاورزی و خشکسالی های دو دهه اخیر سطح آب به شدت افت پیدا کرده است و گزارش ها نشان می دهد 70 تا 80 درصد منابع آبی این منطقه مصرف شده و باید در این خصوص تدابیر ویژه ای اندیشیده شود .

هادی مقیمی افزود: طرح خاموشی زمستانه مورد حمایت این فرمانداری بوده و باید در شهرستان انجام گیرد اما با توجه به درجه شوری آب در اردکان، باید در خصوص زمان بندی این طرح، مراقبت کامل انجام گیرد تا کشاورزان دچار کمترین آسیب شوند.

وی در پایان سخنان خود، خواستار استفاده از سیستم های آبیاری نوین در زمین های کشاورزی و همکاری صنف کشاورزان با شرکت آب منطقه ای یزد شد.

لازم به ذکر است در ادامه جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اردکان، نماینده کشاورزان، نماینده سازمان محیط زیست شهرستان، نماینده جهاد کشاورزی شهرستان و دیگر اعضا به بیان پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

گفتنی است تشکیل کمیته ای متشکل از نمایندگان اداره منابع آب اردکان، فرمانداری شهرستان و صنف کشاورزان به منظور تعیین تقویم خاموشی زمستانه چاههای کشاورزی از مصوبات این شورا بود.

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا