سه‌شنبه سرنوشت برای ترامپ

آخرین نظرسنجی‌ها و نقشه‌های انتخاباتی در آمریکا از در اختیار گرفتن مجلس نمایندگان توسط دموکرات‌ها و سنا توسط جمهوری‌خواهان حکایت دارد. با این همه نیویورک تایمز معتقد است هیچ‌کس نمی‌داند امروز در انتخابات کنگره آمریکا چه اتفاقی خواهد افتاد. تنها چیزی که می‌شود با قاطعیت بیان کرد این است که ایالات‌متحده شاهد حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای خواهد بود. کارشناسان می‌گویند این انتخابات می‌تواند به منزله یک رفراندوم برای ریاست‌جمهوری ترامپ باشد. در واقع روز سه‌شنبه مردم آمریکا خواهند گفت که به مشی ترامپ رای می‌دهند یا خیر.

 

در نقشه‌‌های انتخاباتی روز دوشنبه تفاوت محسوسی نسبت به روز یکشنبه به‌دست نیامد. همچنان در هر دو سایت  «۲۷۰towin.com»، احتمال پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان بالا است و براساس داده‌های به‌دست‌ آمده این حزب احتمالا بتواند ۲۰۹ کرسی به‌دست آورد. در سنا نیز پیش‌بینی شده است که این حزب از ۱۰۰ کرسی بتواند ۵۰ کرسی را به‌دست آورد. البته این به‌معنای تقسیم عادلانه سنا بین دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات نیست چراکه اگر در مساله‌ای بن‌بست به‌وجود آید، این معاون رئیس‌جمهوری است که آن را از بلاتکلیفی خارج می‌کند و دموکرات‌ها برای خروج از این وضعیت پیچیده نیاز به ۵۱کرسی دارند. در سایت «Realclearpolitics» هم در سنا، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که حزب دموکرات بتواند احتمالا ۵۰ کرسی را به‌دست آورد و در مجلس نمایندگان نیز شانس پیروزی دموکرات‌ها را بیشتر اعلام کرده اما گفته است که احتمالا۲۰۲ کرسی را به‌دست آورند. برای جمهوری‌خواهان نیز پیش‌بینی شده است که ۱۹۵ تا ۱۹۷ کرسی به‌دست آورند. این درحالی است که سایت «fivethirtyeight» که یک سایت پیش‌بینی و آمار است احتمال پیروزی دموکرات‌ها در سنا را بسیار ضعیف دانسته است. براساس داده‌های این سایت شانس در کنترل نگه داشتن سنا از سوی جمهوری‌خواهان ۸۵ درصد است. در شرایطی که شانس پیروزی دموکرات‌ها در سنا در جهت کنترل آن در حدود ۸/ ۱۴ درصد است. بنا به پیش‌بینی این سایت جمهوری‌خواهان احتمالا بتوانند ۵۲ کرسی را به‌دست آورند و بالطبع ۴۸ کرسی نیز به دموکرات‌ها خواهد رسید. در مجلس نمایندگان اما اوضاع به سود جمهوری‌خواهان نیست. همانگونه که شانس جمهوری‌خواهان در حفظ کنترل سنا به ۸۵ درصد می‌رسد، چنین درصدی برای پیروزی دموکرات‌ها در کنترل مجلس نمایندگان پیش‌بینی شده است. شانس جمهوری‌خواهان نیز برای کنترل مجلس نمایندگان ۸/ ۱۴ درصد است.

براساس داده‌های این سایت دموکرات‌ها هرچند کنترل مجلس نمایندگان را به‌دست خواهند آورد اما تنها ۱۰ درصد شانس دارند که بیش از ۵۸ کرسی اضافه کسب کنند و شانس کسب ۲۰ تا ۵۸ کرسی اضافه برای این حزب در حدود ۸۵ درصد است. روزنامه یواس‌تودی در این زمینه نوشت: دموکرات‌ها در تلاش هستند که کنگره را از دست جمهوری‌خواهان خارج کنند. این تلاش به‌نظر می‌رسد که جواب داده است اما اگر برتری هم حاصل شود، یک برتری مطلق نیست و پیروزی دموکرات‌ها خفیف خواهد بود. بنا بر داده‌‌های نظرسنجی «ای‌بی‌سی‌نیوز» و روزنامه واشنگتن‌پست که نتایج آن روز یکشنبه منتشر شد، ۵۲ درصد احتمال پیروزی دموکرات‌ها در کنگره داده شده است. در مقابل جمهوری‌خواهان از شانس ۴۴ درصدی برای حفظ کنترل کنگره برخوردار هستند. در نظرسنجی دیگر که توسط «ای‌بی‌سی‌نیوز» و وال‌استریت‌ژورنال صورت گرفته است شانس دموکرات‌ها برای تسلط بر کنگره ۵۰ درصد پیش‌بینی شده است و این رقم برای جمهوری‌خواهان به ۴۳ درصد می‌رسد.

البته در نظرسنجی رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران اوضاع جمهوری‌خواهان در سنا بهتر است. براساس احتمالاتی که فاکس‌نیوز مطرح کرده است همچنان برتری جمهوری‌خواهان در سنا با ۵۱کرسی حفظ خواهد شد. داده‌های فاکس‌نیوز نشان می‌دهد که از ۳۵کرسی سنا که در آن انتخابات برگزار خواهد شد، به‌نظر می‌رسد که در ۱۹ ایالت شانس پیروزی دموکرات‌ها بسیار بالا است و در سه ایالت برتری محسوس از آن دموکرات‌ها است. در مقابل جمهوری‌خواهان در ۵ایالت از موقعیت مستحکم‌تری برای پیروزی در انتخابات برخوردار هستند و در سه ایالت نیز اوضاع بهتری دارند. در ۵ ایالت باقی‌مانده نیز اوضاع مبهم است و در واقع کنترل سنا از بین این ۵ ایالت مشخص می‌شود. در رقابت‌های سال‌جاری میلادی، بیشتر حوزه‌های درگیر انتخابات از آن دموکرات‌ها بوده است. دموکرات‌ها باید برای ۲۳ کرسی بجنگند و اگر در دو ایالت از ۵ ایالت مبهم پیروزی به‌دست آورند، کنترل سنا را به‌دست خواهند آورد.

مهم‌ترین عرصه رقابتی دموکرات‌ها در ایالت آریزونا است اما براساس نظرسنجی‌ها اوضاع جف فلیک، به‌عنوان یک جمهوری‌خواه در این ایالت مستحکم است. آریزونا یکی از ایالت‌های مبهم است. از دیگر ایالت‌های مبهم فلوریدا است که بیل نلسون به‌عنوان یک دموکرات اوضاع خوبی دارد. در ایالت مینه‌سوتا، تینا اسمیت دموکرات اوضاع بهتری دارد. این ایالت نیز جزو ایالت‌های مبهم است. در میسوری نیز اوضاع کلیر‌مک‌کسکیل به‌عنوان یک دموکرات خوب است. در نوادا به‌عنوان یکی از ایالت‌های مبهم اوضاع جمهوری‌خواهان بهتر است. دین هیلر که از سال ۲۰۰۱ در سنا حضور دارد از موقعیت بهتری نسبت به رقیب خود برخوردار است. اما در آخرین ایالت مبهم بازهم وضعیت دموکرات‌ها بهتر از جمهوری‌خواهان است. بر این اساس «جو دانلی» در ایندیانا اوضاع بهتری دارد.

دوئل اوباما و ترامپ

انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۸ با انتخابات پیشین یک تفاوت عمده دارد و آن این است که در عمل این انتخابات به جنگ دو رئیس‌جمهور این کشور منجر شده است. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ جمهوری‌خواه و باراک اوبامای دموکرات روز یکشنبه‌دست به یک دوئل زدند و نشان دادند که انتخابات آمریکا به محلی برای جدال دو دیدگاه متفاوت تبدیل شده است. کارشناسان می‌گویند فارغ از نظرسنجی‌ها، نتیجه انتخابات امروز مشخص می‌سازد که مردم آمریکا کدام روش را برای دو سال آینده ترجیح داده‌اند. ترامپ روز دوشنبه در یک گردهمایی انتخاباتی در جورجیا گفت: نتیجه انتخابات نشان خواهد داد که ما چه بنای رفاهی فوق‌العاده‌ای را ساخته‌ایم و دموکرات‌ها شاید به‌دنبال این باشند که اقتصاد ما را تخریب کنند.

کارزار انتخاباتی ترامپ در جورجیا، به سود برایان کمپ بود که رقابت سرسختی با نامزد دموکرات‌ها برای کسب ساختمان فرمانداری دارد. در این سوی میدان اما باراک اوباما بدون اینکه نامی از دونالد ترامپ بیاورد به او حمله می‌کند و می‌گوید که مدام دروغ‌هایشان را تکرار می‌کنند و آمریکا را دوقطبی کرده‌اند. او گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا و جمهوری‌خواهان با حملات پیاپی خود به اوباماکر (سیستم خدمات درمانی فعلی آمریکا)، ادعاهای بی‌اساس می‌کنند و قصد تضعیف قانون سلامت و بهداشت را دارند. اوباما که در ایندیانا سخنرانی و از جو دانلی حمایت می‌کرد، گفت: تنها سلاح ما در برابر جمهوری‌خواهان شما و رای‌هایتان هستید. او افزود: شخصیت آمریکا در پای صندوق‌های رای ساخته می‌شود.  ترامپ و اوباما دو چهره اصلی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به‌حساب می‌آیند و حضور این دو در میان طرفدارانشان شور و شوق زیادی ایجاد کرده است. برخی می‌گویند این انتخابات می‌تواند به منزله یک رفراندوم برای ریاست‌جمهوری ترامپ باشد. در واقع روز سه‌شنبه مردم آمریکا خواهند گفت که به مشی ترامپ رای داده‌اند یا نه.  

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که از میان ۲۳ کرسی مربوط به دموکرات‌ها آنها می‌توانند مجددا کرسی‌های خود را تصاحب کنند. همچنین به احتمال زیاد مجلس نمایندگان به‌دست دموکرات‌ها خواهد افتاد. در این میان جمهوری‌خواهان نیز تقلا می‌کنند که برتری نسبی خود را در سنا حفظ کنند. به همین منظور ترامپ در ایالت تنسی حضور پیدا کرد که یک ایالت مهم برای جمهوری‌خواهان به‌حساب می‌آید. در این شرایط ترامپ شمشیر را از رو برای مهاجران بسته است. برای ترامپ، حمله به مهاجران رمز پیروزی به‌حساب می‌آید. او در سخنرانی‌اش در تنسی گفت که اگر دموکرات‌ها انتخاب شوند، مهاجرانی که در میان آنها افراد بسیار بدی وجود دارد، وارد کشور خواهند شد. رئیس‌جمهوری آمریکا از همین شیوه در جورجیا استفاده و به دموکرات‌ها حمله کرد. او گفت: به این کاروان‌ها نگاه کنید. این یک اشغالگری محض است. او تصریح کرد این دموکرات‌ها هستند که به تقویت این هرج‌ومرج خواهند پرداخت.

رونا مک‌دانیل، سرشاخه کمیته ملی جمهوری‌خواهان روز یکشنبه به ای‌بی‌سی گفت: این هفته تصمیم کمیته این بود که شعارهای ضدمهاجرتی ترامپ تقویت شود و پس از آن به رشد اقتصادی و ایجاد مشاغل پرداخته شود. روز جمعه وزارت کار آمریکا گزارش داد که نرخ بیکاری در آمریکا به پایین‌ترین سطح خود در ۵۰ سال اخیر رسیده است. نرخ بیکاری در آمریکا هم‌اینک ۷/ ۳ درصد است. اما در ایندیانا، اوباما با متهم ساختن جمهوری‌خواهان به بهره‌برداری از موقعیت اقتصادی فعلی گفت: زیرساخت‌های این نوسازی اقتصادی در زمان ریاست‌جمهوری وی بنا شده است. او افزود: شما مدام می‌شنوید که جمهوری‌خواهان به موقعیت اقتصادی فعلی اشاره می‌کنند. اما سوال اصلی این است که این رشد اقتصادی از چه زمانی کلید خورده است؟ به‌رغم اینکه جدال بین دو رئیس‌جمهور در روز یکشنبه اوج گرفت اما دموکرات‌ها کار سختی برای کسب اکثریت سنا در پیش دارند. آنها درحالی امروز به تماشای رای مردم می نشینند که در ۱۰ ایالتی قصد رقابت دارند که در انتخابات ریاست‌جمهوری به دونالد ترامپ رای داده‌اند.

کریس ون هل، سناتور آمریکایی در کمیته تسلیحات می‌گوید که تلاش دموکرات‌ها در این هفته قابل‌توجه بوده، هر چند که رسیدن به اکثریت کنگره کار سختی است. برخی حضور مردم در رای‌گیری زودهنگام را یک نشانه مثبت برای دموکرات‌ها می‌دانند. تا روز یکشنبه صبح ۴/ ۳۴ میلیون نفر از حق رای‌گیری زودهنگام استفاده کردند و رای خود را به صندوق‌های آرا انداختند. این درحالی است که در انتخابات سال ۲۰۱۴، تنها ۵/ ۲۰ میلیون نفر از این حق استفاده کردند. راس دوتهات، یادداشت‌نویس نیویورک‌تایمز در یادداشتی نوشت: ترامپ به‌دنبال تضعیف لیبرالیسم است اما به‌نظر می‌رسد که او راه را برای یک گفت‌وگوی پرمایه آغاز کرده است. به اعتقاد او جنگ واقعی انتخابات این دوره بین کسانی است که به لیبرالیسم اعتقاد دارند و کسانی که به گفته‌های ترامپ باور دارند.  با بالا گرفتن درگیری‌ها بین این دو گروه مباحث مهمی همچون قوانین بهداشت و سلامت، سیاست خارجی و مهاجران جان دوباره‌ای گرفته است. لیبرال‌ها زمانی به باور جنگ رسیدند که در سال ۲۰۱۶، دونالد ترامپ توانست در یک کارزار ۱۵ماهه همه رقبای خود را کنار بزند و رئیس‌جمهور آمریکا شود. اما حالا در دو سال پس از انتخابات ریاست‌جمهوری مرد نارنجی، جدال بر سر لیبرالیسم جان دوباره‌ای گرفته است.

هر چند دوتهات اعتقاد دارد که لیبرال‌ها که عمدتا دموکرات هستند در این دوره توانسته‌اند جان دوباره بگیرند اما کریستوفر بوسکرک، نویسنده و یادداشت‌نویس دیگر نیویورک‌تایمز بر این باور است که پیش‌بینی برنده انتخابات روز سه‌شنبه کار عبثی است و واقعا نمی‌شود گفت که در روز سه‌شنبه چه اتفاقی خواهد افتاد. او می‌گوید: تنها چیزی که می‌شود با قاطعیت برای روز سه‌شنبه بیان کرد این است که آمریکا شاهد حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای خواهد بود. علت این امر نیز حضور موج آبی طرفدار دموکرات‌ها است که در سال ۲۰۱۶ غفلت کردند و ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شد.

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا