اعضای شورای جهانی صنایع دستی در حاشیه سفر به استان یزد، به منظور بررسی پرونده ثبت جهانی زیلو از شهرستان میبد بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، اعضای شورای جهانی صنایع دستی در دومین روز از سفر خود به استان یزد، صبح دیروز 5 آبان ماه با حضور در شهرستان میبد از مجموعه های تاریخی نارین قلعه و کاروانسرای شاه عباسی این شهرستان بازدید نمودند.

 لازم به ذکر است: این گروه در ادامه سفر خود به میبد از تعدادی کارگاه زیلوبافی این شهرستان نیز بازدید داشتند که در این برنامه مدیر کل میراث فرهنگی و معاون صنایع دستی استان، فرماندار و جمعی از مسئولین شهرستان میبد آنها را همراهی نمودند.

"سید مصطفی فاطمی فیروزآبادی" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در خصوص حضور گروه ارزیاب شورای جهانی صنایع‌دستی جهت بررسی شرایط ثبت جهانی زیلوی میبد بیان داشت: این گروه ارزیاب به سرپرستی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه و یکی از کارشناسان شورای جهانی صنایع‌دستی جهت بررسی و ارزیابی پرونده ثبت جهانی زیلوی میبد وارد استان شده اند و امروز با حضور در شهرستان میبد از مراکز سنتی زیلوبافی این شهرستان بازدید و درنهایت یکشنبه دیداری با مسئولان استان خواهند داشت.

وی در ادامه افزود: پرونده ثبت جهانی زیلوی میبد توسط میراث فرهنگی استان تهیه و به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال و پس از بررسی‌های لازم از طرف سازمان جهت ثبت به شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال ‌شده تا پس از راستی آزمایی و بررسی پرونده مذکور و بررسی‌های لازم این دست بافته به ثبت جهانی برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با اشاره به اینکه با ثبت جهانی این دست بافته خلق ‌شده توسط میبدی‌ها دارای ارزش‌هایی می‌شود که دنیا می‌تواند این ارزش‌ ها را تأیید کند، ابراز داشت: در حال حاضر شورای جهانی صنایع‌دستی پذیرفته که این پرونده قابلیت ثبت جهانی‌شدن را دارد و ارزیابی مهم‌ترین قسمت کار در این راستا است. پس از ارزیابی، نظر کارشناسان مذکور به شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال ‌شده و پس از جمع‌بندی این ارزیابی این پرونده به روسای قاره‌ای شورای جهانی صنایع‌دستی فرستاده می‌شود تا آن‌ها نیز بررسی کنند که مدل مشابه یا ثبت‌ شده جهانی در منطقه آن‌ ها وجود دارد یا نه که پس‌ازآن این پرونده به همراه نظرات اصلاحی روسای قاره‌ای شورای جهانی صنایع‌دستی به مقر اصلی این شورا در انگلستان برگرداننده می‌شود. 

فاطمی ادامه داد: رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی نیز با توجه به نظرات مجموعه نظر نهایی خود را در این زمینه اعلام می‌کند که این پروسه در حدود سه ماه به طول می‌انجامد. 

وی در خصوص دستاوردهای ثبت جهانی زیلوی میبد اظهار داشت: بسیاری از کشورها دنبال تأیید اصالت‌های خودشان بوده و در واقع به نوعی دنبال هویت ‌سازی هستند. بسیار مهم است دست بافته‌ای که در میبد بافته‌ شده و قدمت دیرینه داشته و توسط مردم این منطقه ابداع ‌شده و به ‌عنوان اولین دست بافته‌ های بشری استفاده می‌شده به نام میبد و ایران ثبت جهانی شود. ما به دنبال این هستیم اصالت این فرهنگ به نام میبد ثبت ‌شده تا کسی بعد از آن نتواند ادعایی روی آن داشته باشد و این هنر صنعت برای میبد حفظ شود.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد همچنین عنوان کرد: تمام نقوش به‌کار رفته در زیلو، شیوه بافت و فناوری‌ های به‌ کار رفته در زیلو در پرونده ذکرشده و عنوان پرونده «ثبت جهانی میبد به‌ عنوان شهر جهانی زیلو» می باشد که حفظ اصالت و هویت فرهنگی مهم‌ترین دستاورد ثبت جهانی زیلوی میبد است.

فاطمی در پایان درباره اقدامات میراث فرهنگی در این زمینه خاطرنشان ساخت: ایجاد کارگاه‌های زیلوبافی و تجهیز آن‌ها، ساخت و ارائه دارهای زیلوبافی و مهم‌تر از همه تشکیل پرونده ثبت جهانی زیلوی میبد با همکاری شهرداری و فرمانداری میبد مهم‌ترین اقدامات میراث فرهنگی استان و شهرستان در این راستا بوده است.

خانم دکتر غاده هیجاوی رئیس منطقه‌ای شورای صنایع‌دستی آسیا و اقیانوسیه  پس از بازدید کارگاه های زیلوبافی گفت: مراحل تولید زیلو را از صفرتا صد در این بازدیدها دیدم و بسیار لذت بردم.

وی افزود: در تمام مراحل اشتیاق به تولید این محصول وجود داشت و بافندگان واقعاً از جان ‌و دل مایه می‌گذاشتند که نشان از پویایی و سازگاری این هنر صنعت داشت.

ایشان در مورد مراحل کار ثبت پرونده نیز گفت: بعد از این بازدید گزارشی آماده و به رئیس جهانی شورای صنایع‌ دستی داده می‌شود و رئیس نیز بررسی می‌کند و به اشتراک می‌گذارد و با روسای منطقه‌ای گزارش توسط آن‌ها خوانده می‌شود و آن موقع خبر قطعی اینکه میبد شهر جهانی زیلو می‌شود یا نه داده می‌شود.

گفتنی است: شورای جهانی صنایع‌دستی سازمان غیرانتفاعی و بین‌المللی است که برای ارتقای جایگاه صنایع‌دستی در جهان تأسیس‌ شده است. این سازمان هم‌اکنون 90 کشور جهان را تحت پوشش قرار داده و مقر آن در آمستردام در کشور هلند قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۵ شورای جهانی صنایع‌دستی دو شهر اصفهان و تبریز را به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و شهر فرش دست‌بافت ثبت نموده است.

لازم به ذکر است: زیلوبافی در شهر میبد یزد سابقه‌ای دیرینه دارد، برخی سابقه آن را به قرن هشتم هـ. ق و دوره مظفریان نسبت می‌دهند. قدیمی‌ترین و درعین‌حال نفیس‌ترین زیلوهای میبد، به قرن 12 هـ. ق تعلق دارد و بر روی آن بیست‌وچهار سجاده طراحی‌شده است.

شایان ذکر است: یکی از شاخص‌های مهمی که در خصوص جهانی‌شدن هنر صنعت زیلو در میبد مطرح می باشد، وجود کارگاه‌ها، بازارچه‌ها و درصد اشتغال مردم آن شهر در این هنر صنعت است. هنرمندان فعال زیلوبافی در این شهرستان در قالب 10 کارگاه تولیدی بزرگ با تعداد 70 نفر بافنده و تعداد 161 کارگاه تولیدی خانگی به صورت پراكنده مشغول فعاليت مي‌باشند.

طراحی المان زیلو دریکی از میدان‌های شهر، شرکت در نمایشگاه صنایع‌دستی اصفهان و معرفی زیلوی میبد، معرفی نقوش زیلو در صنعت کاشی، آشنایی دانش آموزان با هنر صنعت زیلو، احیاء کارگاه‌های زیلو و تدوین طرح ملی احیاء هنر صنعت زیلو از برنامه های عملیاتی انجام شده در راستای ثبت جهانی این هنر صنعت می باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا