پروژه مرمتی مجموعه دستکند زیرک بیده شهرستان میبد با حضور معاون میراث فرهنگی یزد و جمعی از مسئولان این شهرستان افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ مجموعه دستکند زیرک بیده شهرستان میبد شامل سه مسجد  زیرک، جامع بیده و امام حسن مجتبی می باشد که با مشارکت اداره میراث فرهنگی و پایگاه پژوهشی شهرتاریخی میبد، دهیاری روستای بیده و هیئت امنای این مساجد مرمت و ساماندهی شده است.

مرمت این مجموعه تاریخی در سه فاز که شامل: حذف الحاقات ، خواناسازی بدنه های قدیمی، پیداکردن کف اصلی، کفسازی، تراشیدن بدنه و دوخت و دوز دیوارها و سقفها، استحکام بخشی، اجرای ساباط، کلاف بندی چوبی، نماسازی وگچ بری بود انجام شد.

لازم به ذکر است: در فاز سوم مرمت این مجموعه، مسجد زیرک مرمت و ساماندهی گردید که این مسجد با شماره ۱۰۸۸۰ در دی ماه سال 1388در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

گفتنی است: روستای بیده میبد دارای فضاهای بوکنی پراکنده ای در میان ابنیه روستا می باشد، که یکی از شاخص ترین آن ها مسجد زیرک، بر لبه شمالی، رو به شهر است.در گذر از کوچه تودیه ساباطی طولانی قرار دارد که در دل بستر رسی آبادی حفر شده است و دیواره های آن که رد کلنگ بر آنهاست؛ نمایانگر دست کند بودن آن است که این فضاهای دستکند از لحاظ ساختار معماری، نوع و جنس و فرم مصالح معماری و فضاهای معماری در نوع خود کم نظیرند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا