کانون ، کانون توجه قرار گرفت

 

به جرات می توان گفت،  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، در فرهنگ سازی بستر جامعه با محوریت گروه سنی کودک و نوجوان ، ظرافتی است که جز با مدیریتی عالم و آگاه ، توفیق نمی یابد. چرا که هنوز جامعه به آن به عنوان موسسه ای صرفاً برای پر کردن اوقات فراغت و سرگرمی می نگرد. اما باید قویاً عنوان نمود که امر فرهنگی و ساختار فرهنگی آن بر حوزه های دیگری چون سیاست و اقتصاد برتریت دارد و این امر با توجه به نوع و نحوه فعالیت این نهاد می تواند پرکننده ی خلا آثار و محصولات فرهنگی برای این قشر سنی باشد تا رسالت عظیم پایه گذاری فرهنگ و تمدن جامعه پیش رو ، قرار گیرد.

اکنون اما و در این مقال مختصر به قصد اطاله مطلب و نگارش مقاله ای در نقش تاثیر گذار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیستم که این خود حکایتی است مفصل.

باید گفت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد در زمان تصدی جناب استاد  جلالی عزیز ، یکی از شکوفاترین و افتخارآمیزترین برنامه های فعالیتی خود را داشته است.

فعالیت های چشمگیر این مدیر آگاه و روشنفکر ، چنان قوی و سازنده و تاثیرگذار بود که نهادی چون حوزه هنری ،  بارها بنرهای تبلیغاتی خود را در جلسات و همایش های این کانون قرار می داد تا به عنوان آماری برای فعالیت خود ، استفاده نماید.

گستره این فعالیت ها از ساخت نمایش های موزیکال و سرودهای کودکان و قصه  خوانی و کتاب خوانی و تقدیر تا نقد آثار کودکان و مرتبط به کودکان و دعوت  از نویسندگان و برگزاری جلسات داستان نویسی تا زمینه تخصصی تر رمان ویژه مقاطع سنی بالاتر که بنده هم خود افتخار تدریس آن را داشتم، شامل می شد.

این ها نمونه فعالیت های بود که پای خانواده ها را به کانون باز کرد و کانون را به مسئولین نهادهای مرتبط و موازی شناساند.

این پتانسیل قوی که راه و دیدگاه نوینی را در کانون پایه گذاری نمود ، اکنون پس از گذشت دهه ای نیازمند مدیریتی توانمند و آگاه است .

خبر آمد که مسولیت کانون استان یزد به دست دُردانه هنر و هنرمند فعال یزدی آقای حسین پیغمبری سپرده شده است. گفتن از فعالیت ها و توانمندی های ایشان نه به سخن که به عمل خواهد آمد و تنها به همین نکته باید بسنده کرد که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد به اهلش سپرده شد.

وحید شیخ احمد صفاری

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا