نشستی در راستای بررسی موانع و راهکارهای ثبت شهرستان میبد، به عنوان شهر جهانی زیلو با حضور "ویدا توحدی" کارشناس ارشد معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور، نماینده مردم شریف تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسئولین اداره کل میراث فرهنگی و مسئولان شهرستان میبد در فرمانداری این شهرستان تشکیل گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، این جلسه که به منظور رفع مغایرت های آیتم های ارزیابان سازمان یونسکو که در 5 آبان ماه 97 به منظور ثبت میبد، به عنوان شهر جهانی زیلو در این شهر حضور می یابند تشکیل گردید و مسائل و مشکلات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تمهیدات مناسب در این رابطه در نظر گرفته شد.

"سید مصطفی فاطمی" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در این نشست  ضمن تشکر از همه کسانی که در ارتباط با ثبت جهانی زیلو فعالیت نموده اند ، اظهار نمود: هنر صنعت زیلو که صنعتی سیار و به عنوان اقتصاد محلی کاملا پویا می باشد، عزم ملی می طلبد تا ثبت جهانی شود.

فاطمی در ادامه به واقعی نشان دادن هنر صنعت زیلو بافی و مردمی نمودن رویداد ثبت جهانی زیلو تاکید نمود و بیان کرد: نمود واقعی از زیلو و مردمی نمودن رویداد ثبت جهانی زیلو امری بسیار  مهم و قابل توجه  می باشد.

وی همچنین اشاره ای  به روندی که باید برای جهانی شدن زیلو طی شود، داشت و انجام تبلیغات در این حوزه از طریق نصب بیلبورد، المان، به راه انداختن کمپین های تبلیغاتی، تبلیغات در فضای مجازی، طراحی آرم، تعیین شعار برای کمپین تبلیغاتی، آماده سازی فضاهای فیزیکی و ساماندهی مسیر بازدید ارزیابان را ضروری شمرد.

در ادامه این جلسه "ویدا توحدی" مشاور معاونت صنایع دستی سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، موثرترین نقش آفرینی در راستای قرار گرفتن زیلوی میبد در مسیر تبت جهانی شدن را از سوی هنرمندان و صنعتگران در حوزه زیلو بافی عنوان نمود.

توحدی در نشست ثبت جهانی زیلو، ضمن تشکر از کسانی که در ثبت ملی زیلوی میبد نقش آفرین بوده اند، به طور ویژه از هنرمندان و صنعتگران فعال در این رشته قدردانی نمود  و در ادامه با تشریح فرآیند ثبت جهانی زیلو، کیفیت بافت زیلو و تعداد زیلوبافان در میبد را خوب توصیف نمود و افزود: ما باید به فضای بصری کارگاه زیلوبافی و سیمای شهر نیز توجه داشته باشیم. زیرا، جایی که زیلو باف با خلاقیت خود در آن کار  می کند، باید به گونه ای نشانگر ارزش نهادن به او باشد.

این مسئول تصریح نمود: فضای شهر و کارگاه های زیلوبافی باید زنده بودن این صنعت را نشان دهد، در و دیوار شهر باید همه سخن از زیلو در خود داشته باشند.

وی همچنین ، حک نمودن شعار صنایع دستی برسر درگاه ها و در و دیوار شهر و نیز بر محصولات به عنوان یک برند، برپا نمودن نمایشگاه های عکاسی و فراخوان دادن برای برگزاری مسابقات عکاسی در حوزه زیلو بافی ، برگزاری مراسم ها در راستای مورد توجه قرار دادن زیلو بافی،  حضور و ورود پیدا کردن زنان و دختران در رشته زیلو بافی ، ایجاد بازارچه فروش زیلو و توجه به معیشت و وضع زندگی هنرمندان و زیلوبافان را به عنوان راهکارهایی در راستای به ثمر رساندن ثبت جهانی زیلو عنوان نمود.

"حسین فلاح" فرماندار شهرستان میبد نیز در این نشست با اشاره به لزوم حضور و مشارکت عمومی در فرآیند جهانی شدن زیلو، از همه کسانی که در این حوزه دستی برآتش دارند و صاحب فن و هنر هستند درخواست نمود تا در مسیر ثبت جهانی زیلو همراهی و کمک نمایند.

فلاح همچنین در این نشست گفت: مبحث زیلو پروسه ای است که منحصر به دوره خاصی نبوده است و لازم است از زیلوبافان گرفته تا تمام کسانی که به گونه ای در احیا نمودن صنعت زیلو نقش داشته اند، تشکر و قدردانی نمود و دست تک تک آنها را بوسید.

وی با اشاره به اینکه ، باید از فرصت پیش آمده ، به طور مطلوب نهایت استفاده کرد ، اظهار امیدواری نمود: انشالله با یک کار بسیجی وار، همه در راستای  ثبت جهانی زیلو تلاش کنیم تا این مهم محقق شود و قطعا این کار به نام کسانی خواهد بود که این هنر را با تلاش و همت خود احیا نمودند.

وی در ادامه گفت: با تعریف و نوشتن یک شعار با معنا و کوتاه بر روی محصولات تولیدی زیلو بافی و نیز بر روی محصولات در حوزه صنایع دستی دیگر و نیز دیگر تولیدات صنعتی و بومی می توان ، به زیلو بافی میبد به گونه ای واقعی نمود بخشید.

گفتنی است: در حاشیه این نشست از ۱۵ کارگاه زیلوبافی گروهی و انفرادی، موزه و خانه زیلو بازدید به عمل آمد. 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا