مدیر کل میراث فرهنگی یزد و جمعی از فعالان گردشگری و میراث فرهنگی استان در نشستی با متولی موقوفه باغ دولت آباد، بهبود فعالیتهای گردشگری در این باغ جهانی را بررسی نمودند.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، در این نشست که دیروز بیست و سوم مهرماه در محل باغ دولت آباد برگزار شد، راهکارهای مناسب جهت ساماندهی این باغ به منظور بهبود فعالیتهای گردشگری و افزایش مدت حضور گردشگر در آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست "سید مصطفی فاطمی" مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به اهمیت باغ جهانی دولت آباد در مجموعه بناهای تاریخی و اماکن گردشگری استان گفت: مسیرگردشگری در این باغ باید به گونه ای برنامه ریزی شود که گردشگر بهره بیشتری را از فضای آن ببرد و این باغ هرچه بهتر به گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود.

حجت الاسلام معزالدینی متولی موقوفات باغ جهانی دولت آباد نیز در این نشست به  اهمیت صنعت گردشگری و توسعه ی آن اشاره کرد و در ادامه نکاتی را درباره ضرورت مرمت و احیاء باغ مطرح نمود و افزود: لازم است در سه حوزه مرمت بنا، فضای سبز و نورپردازی باغ دولت آباد فعالیت های قابل توجه ای صورت پذیرد.

لازم به ذکر است: نظر سنجی از گردشگران، ایجاد دفتر اطلاع رسانی در باغ و استقرار راهنمای گردشگری، تبلیغات در خصوص مرمت بنا، طراحی فضای داخلی باغ، مبلمان باغ، رسیدگی به امور گردشگری و فراهم کردن امکانات بهتر آنگونه که در شأن یک باغ جهانی باشد، از جمله مباحثی بود که در این نشست مطرح شد.

گفتنی است: باغ دولت آباد از زیباترین نمونه‌های باغ‌سازی ایرانی به شمار می آید که در اواخر دوره افشاریه به دستور محمدتقی خان بافقی، حکمران و والی یزد ساخته شد. باغ از قناتی به همین نام که در سال 1161 هـ. ق به دستور محمدتقی خان به طول 60 کیلومتر ساخته شده آبیاری می‌شده که جریان آب در باغ اساس استخوان‌بندی و طراحی آن‌را تشکیل می‌دهد. طرح باغ دولت آباد یکی از اصیل‌ترین و بدیع‌ترین طرح‌های باغ رسمی ایرانی است. اصلی‌ترین عمارت باغ اندرونی "عمارت هشتی" یا "عمارت هشت" نام دارد که در انتهای محور اصلی باغ و متصل به دیوار جنوبی است. این عمارت کوشک اصلی باغ دولت‌آباد محسوب می‌شود و به سبب وجود بادگیر مرتفع آن (30متر و 80 سانتی‌متر) شهرت خاصی دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا