در بررسی مطالعات بازاری طرح توجیهی احداث نیروگاه‌های خورشیدی، باید به سوالات زیر پاسخ داد:

- آیا برای ارائه محصول تولیدی، بازار مصرف مناسب و مطلوبی در داخل و یا خارج کشور وجود دارد؟
بله. چشم انداز آینده انرژی جهانی به سمت انرژی‌های نوین میباشد. جمهوری اسلامی ایران برای برنامه‌ی پنجم توسعه ۵۰۰۰ مگاوات انرژی تجدید پذیر را برنامه ریزی نموده است. در حالی که تاکنون تنها نزدیک به ۱۰۰ مگاوات نیروگاه برق تجدید پذبر اعم از بادی و خورشیدی در کشور نصب و راه اندازی شده است.

- نحوه ورود به این بازار چگونه است؟
ارایه طرح توجیهی، تامین بودجه و تایید توسط مراجع مربوطه جهت ساخت نیروگاه خورشیدی
کاهش منابع آبی در کشور مسئله‌ای جدی است و توجه به آن تنها در صرفه‌جویی مصارف خانگی خلاصه نمی‌شود بلکه برای تامین انرژی از جمله برق نیز باید منابع دیگری جایگزین آب شود که استفاده از «پنل‌های خورشیدی» می‌تواند در تامین برق راهگشا باشد.
ایران در بین مدار‌های ۲۵ تا ۴۰ درجه عرض شمالی قرار گرفته و در منطقه‌ای واقع شده که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد. میزان تابش انرژی خورشیدی در ایران بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین‌زده شده که البته بالاتر از میزان متوسط جهانی است. در ایران به‌طور متوسط سالانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی گزارش شده که بسیار قابل توجه است. این میزان نور خورشید در شهر‌های واقع در مرکز فلات ایران همچون یزد، کرمان، سمنان و اصفهان بیشتر قابل لمس است. از این‌رو همواره بر استفاده از این منبع خدادادی تاکید می‌شود.
هزینه احداث ۱۶۰۰ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی و شبکه مورد نیاز آن افزون‌بر ۶۴۵۰میلیارد تومان است که سالانه ۸۵۰میلیارد تومان آن متعلق به هزینه سوخت بدون احتساب هزینه راهبری است در صورتی که هزینه احداث نیروگاه خورشیدی با همان توان ۶۰۰۰میلیارد تومان است. مقایسه دو عدد ۶۰۰۰ و ۶۴۵۰میلیارد تومان حاکی از آن است که از نظر اقتصاد ملی، مولد خورشیدی در همان سال نخست ارزان‌تر از نیروگاه حرارتی متمرکز است.

- کیفیت و کمیت ارائه محصول به بازار مصرف بایستی دارای چه شرایطی باشد؟
برق AC قابل اتصال به شبکه انتقال برق شهری. پس از اتمام عملیات احداث نیروگاه خورشیدی، به شرکت توزیع برق برای نصب کنتور، بازدید نهایی و راه‌اندازی اطلاع داده می‌شود. این کنتور را شرکت خصوصی و با تائید وزارت نیرو به متقاضیان ارائه می‌دهد. قرارداد خرید تضمینی برق بین شرکت توزیع نیروی برق و متقاضی منعقد می‌شود و پس از صدور صورت حساب تولید برق، وزرات نیرو هزینه صورت حساب را در وجه متقاضی پرداخت می‌کند.


- چه پارامتر‌های در بازار مصرف محصول تأثیر گذار است؟
به مرور زمان میزان سوخت‌های فسیلی در حال تمام شدن می‌باشد و هر لحظه انرژی‌های خورشیدی در جهان بیشتر توسعه می‌یابد. پارامتر مهم دیگر محل و مختصات نیروگاه خورشیدی می‌باشد.

- ریسک ورود به بازار‌های داخلی و خارجی به چه میزان است؟
دارای ریسک بسیار پایین میباشد. در تمام دنیا تلاش می‌شود تا استفاده از این نوع انرژی‌ها در اولویت قرار بگیرد. در ایران هم بخش نامه‌ها و دولت همکاری بسیار ویژه‌ای با افراد مرتبط با این صنعت وجود دارد و در کشور کمتر سرمایه گذاری همچین بازدهی و تضمین را دارا می‌باشد.

- آیا در سال‌های آتی وضعیت بازار به همین منوال باقی خواهد ماند؟
خیر. بسیار بیشتر و پر تقاضا‌تر خواهد شد و بالطبع سود رسانی بیشتری را می‌توان پیش بینی نمود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا