به گزارش میبد خبر، حصار شارستان میبد همانند دیگر شهرهای کهن ایرانی به وسیله‌ی برج و باروهایی ستبر و محکم، محدود و محصور و به طور کامل از چینه، خشت و گل ایجاد شده و تمام آن با شیب و تپوگرافی زمین تلفیق شده است به طوری که بخش‌های زیادی از پی و پایه باروی شهر از بستر سخت و رسی زمین تشکیل شده است.

البته با این که برج و باروهای شهر بر اساس نقشه‌ی متداول عصر ساسانی پی‌ریزی شده اما در جریان عملیات مرمت اضطراری مرمت آن از موقعیت‌های طبیعی زمین و ساخت و سازهای پیشین نیز بهرمند گرفته شده است.

کالبد ناموزون شهر به گونه‌ای ساخته شده که اولاً دفاع از آن میسر باشد و از طرفی بر اساس تجربه‌های تاریخی موجود از تل‌های سخت رسی در جنوب میبد به عنوان شالوده‌ی دیوار اصلی شهر و برای در امان ماندن از سیل‌های ویرانگر استفاده کرده‌اند.

ایجاد دیوار شهر از حصارهای پیرامون نارین قلعه آغاز شده که این قسمت چون ارگ شهر را در بر می‌گرفته استوارترین بخش باروی شهر محسوب می‌شده است.

بر پایه‌ی مطالعات میدانی صورت گرفته، حصار جبهه جنوبی شهر به دلیل ناامن بودن و هجوم بیشتر به این منطقه شهر و حفاظت بهتر از دژ نارین قلعه، دارای دو حصار بوده که امروزه اطلاعات زیادی از آن در دست نیست.

بخش شرقی حصار شهر تاریخی میبد در محدوده‌ی خندق شرقی نارین قلعه به طول حدودی 100 متر قرار داشته که در ساخت آن از بلوک‌های بزرگ چینه‌ای و خشت‌هایی با ابعاد 6×30×30، 5×28×28، 5×25×25 استفاده شده است.

«ساشا ریاحی مقدم» معاون ميراث فرهنگي استان و مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد در گفت‏و‏گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، با اشاره به عملیات اجرایی حفاظت، مرمت و استحکام بخشی دیوار شرقی شهر تاریخی میبد با اعتباری بالغ  بر 2.5 میلیارد ریال، اظهار کرد: فاز اول این عملیات اضطراری که به صورت مطالعه و مرمت دیوار شهر تاریخی میبد واقع در سمت شرقی شارستان و کهن‌دژ تاریخی نارین قلعه از خردادماه امسال آغاز و در حال حاضر به پایان رسیده است.

وی در این باره افزود: بلافاصله بعد از این فاز، فاز دوم این عملیات آغاز شده که تا اواخر آبان ماه ادامه خواهد داشت.

معاون میراث فرهنگی استان در ادامه دیوار شرقی شهر تاریخی میبد را یکی از بخش‌های مهم و منحصر به‌فرد شارستان قدیم عنوان و اظهار کرد: این دیوار تاریخی از ساخت مایه و مصالح متفاوت که همگی بر پایه خاک بوجود آمده تشکیل شده و در عملیات مرمت و استحکام بخشی آن نیز به طور کامل از مصالح خشت و گلی استفاده شده است.

وی از کشف نشانه‌های یک کتیبه گچی متعلق به دوران اولیه اسلامی در حین آواربرداری و استحکام بخشی نیز خبر داد و گفت: در محل نیم برج تخریب شده این دیوار، آثار و نشانه‌های یک کتیبه گچی متعق به دوران اولیه اسلام مشاهده شد که به احتمال زیاد هنگام مرمت‌های دوران گذشته به همراه آوار و نخاله‌های بنای تاریخی دیگر در نزدیکی حصار مورد استفاده قرار گرفته است.

ریاحی‏‌مقدم تاکید کرد: آن طور که مشخص شده است بقایای کتیبه گچی مربوط به قرون اولیه اسلامی، قطعاً مربوط به این بخش از حصار و برج نیست.

وی با اشاره به این که فرسودگی و آسیب‌های فراوان این بخش از دیوار به سنوات گذشته مربوط است، تصریح کرد: دیوار شرقی شهر تاریخی میبد به دلیل فاصله از نارین قلعه، کهن دژ تاریخی شهر و هم‌جواری با خندق آن کمتر مورد توجه و پژوهش قرار گرفته است.

این مسئول با بیان این که پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد در سال گذشته مطالعه، مستندسازی و مرمت این دیوار را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: خوشبختانه با تامین اعتبارات لازم در سال جاری، عملیات اجرایی آن در دو فاز آغاز شد که فاز اول در قالب عملیات رفع خطر، استحکام بخشی و مرمت فضاهای وابسته به حصار این دیوار صورت گرفت.

ریاحی‏‏‌مقدم در پایان اضافه کرد: فاز دوم نیز با توجه به ضرورت تداوم عملیات حفاظت و مرمت، منجر به مرمت و بازسازی بخش‌های دیگری از نیم‌برج های تخریب شده، لایه‌های فرسوده دیوار و پایه‌های مجاور باغات شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا