در نشست علنی صبح امروز خانه ملت، اکبر رنجبرزاده ، عضو هیات رییسه مجلس گفت: با توجه به درخواست تعدادی از نمایندگان برای تشکیل جلسه ای با حضور صاحبنظران و کارشناسان معتقد و منتقد در خصوص موضوع FATF  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام کرد که در روز یکشنبه   15 مهر ساعت 16 جلسه ای با حضور نمایندگان ، صاحبنظران و کارشناسان در محل کمیسیون تلفیق برگزار می شود.
وی افزود: البته رییس کمیسیون امنیت ملی گفتند که چنانچه تعداد نمایندگان و صاحبنظران بیشتر شود این نشست در صحن مجلس برگزار خواهد شد.
علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس که ریاست جلسه علنی بر عهده داشت در ادامه گفت: البته این صحبت نیز هست که احتمالا این نشست از تلویزیون به طور مستقیم پخش شود.

در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نمایندگان با حذف تبصره ۲ ماده ۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مخالفت کردند.

طبق این ماده، بانک مرکزی موظف است برای پیشگیری و کنترل بازار مبادلات غیرمجاز ارز، اقدامات زیر را به عمل آورد:

«الف: تعیین و اعلام میزان ارز قابل نگهداری و مبادله در داخل کشور همراه مسافر، رانندگان عبوری و مواردی از این قبیل.

ب: ایجاد سامانه اطلاعات مالی صرافی‌ها و رصد و ارزیابی فعالیت آنها.

تبصره ۱: دولت مکلف است ارز مورد نیاز اشخاص را تأمین و در صورت عدم کفایت آن، بازارهای مبادله ارز را به گونه‌ای ایجاد کند که تقاضای اشخاص از قبیل ارز مسافری و عبوری از طرق قانونی تأمین شود.

تبصره ۲: عرضه و فروش ارز، خارج از واحدهای مجاز تعیین شده توسط دولت به وسیله اشخاص و واحدهای صنفی ممنوع است و با مرتکبین، مطابق قانون رفتار می‌شود.

تبصره ۳: دولت حدود و مقررات استفاده از ارز را تعیین می‌کند.»

به این ترتیب و با مخالفت نمایندگان مجلس با حذف تبصره دو این ماده، ساز و کار فعلی خرید و فروش ارز (از طریق صرافی‌ها) باقی ماند.

در پی درخواست قوه قضاییه، پس از بررسی 23 ماده از لایحه اصلاح  قانون مبارزه با قاچاق کالا  و ارز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نهایتا برای ارجاع ادامه بررسی این لایحه در صحن علنی امروز پارلمان رای گیری شد.

نهایتا نمایندگان برای اعمال نظر قوه قضاییه ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا  و ارز را به کمیسیون اقتصادی واگذار کردند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا