معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با اشاره به انجام تدابیر ویژه برای تامین لاستیک رانندگان استان یزد و به‌حق بودن مطالبات رانندگان در خصوص گرانی و کمبود لاستیک، گفت: وزارت صنعت باید به مطالبات به‌حق رانندگان در این زمینه پاسخ دهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد به نقل از خبرگزاری فارس، "‌معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار" ‌در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری با اشاره به مشکلات رانندگان یزدی، بیان کرد: در اعتراض چند ماه پیش رانندگان چند موضوع مدنظر آنها بود که از آن جمله می‌توان به افزایش کرایه حمل بار اشاره کرد و براساس آن رانندگان مدعی بودند با افزایش قیمت لوازم‌یدکی موردنیاز آنها، باید کرایه حمل بار نیز افزایش پیدا کند.
"‌محسن صادقیان" افزود: از سوی دیگر، رانندگان خواستار تغییر نرخ‌گذاری کرایه حمل بار و تبدیل آن به تن کیلومتر بودند ‌و در مباحث بیمه نیز رانندگان خواستار احیای بخشنامه‌ای بودند که در آن پرداخت رانندگان تا حد زیادی کاهش می‌یافت که خوشبختانه با تعامل خوبی که برقرار شد این مهم انجام ‌شد.
وی تأکید کرد: در موضوع افزایش کرایه حمل‌ونقل بار شاهد افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌ها بودیم و برای رانندگان نیز تا حد زیادی راضی‌کننده بود و در بحث تغییر روند نرخ‌گذاری کرایه و تبدیل آن بر اساس تن کیلومتر هم تاکنون جلسات متعددی با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و اتحادیه رانندگان تشکیل‌شده و نتایج آن اعلام خواهد شد.
صادقیان ‌ادامه داد: متأسفانه در ماه‌های اخیر به دلیل گران شدن لوازم‌ یدکی و مخصوصاً گرانی و کمبود لاستیک که کل کشور با آن روبروست رانندگان را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است و کارخانه‌های تولید لاستیک کشور توانایی تأمین نیاز بازار را به‌طور کامل ندارند و در این زمینه با کمبود مواجه هستیم.
معاون استاندار یزد گفت: پس از به وجود آمدن مشکلاتی درزمینهٔ تأمین لاستیک موردنیاز رانندگان استان از همان ابتدا تلاش کردیم با طراحی سامانه توزیع لاستیک در استان به روند توزیع لاستیک نظم بخشیده و از بروز التهاب در بازار جلوگیری کنیم که اکنون این سامانه در کل کشور نیز مورد استفاده قرار گرفته است.


واردات لاستیک برای حل کمبود لاستیک در یزد


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بیان کرد: تلاش داشتیم تا با طراحی این سامانه لاستیک را به دست متقاضی اصلی که همان رانندگان هستند برسانیم اما متاسفانه حواله‌هایی که صادر می‌شود تعداد آن بسیار کم است و به همه رانندگان نمی‌رسد.
وی اضافه کرد: رانندگان در این زمینه دغدغه و مطالباتی دارند که از نظر ما این مباحث به‌جاست و باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام شود و استاندار یزد نیز چندین مرتبه مکاتباتی با وزیر صنعت، معدن و تجارت در این ‌رابطه داشته است.
صادقیان در ادامه گفت: در دو هفته گذشته به یک راهکار رسیدیم که اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی‌تواند در زمینهٔ تأمین لاستیک موردنیاز رانندگان اقدامی انجام دهد خود استان‌هایی نظیر استان یزد که کارخانه‌ها و معادن آن با کشورهای خارجی مراودات مالی دارند می‌توانند از این کشورها اقدام به واردات لاستیک کنند.
این مقام مسئول تأکید کرد: در استان یزد متقاضی در این خصوص داشتیم که در سه بخش معدن، نمایندگی حمل‌ونقل و حوزه اتحادیه نمایندگی رانندگان بودند و همگی اذعان داشتند که می‌توانند لاستیک را از کشورهایی نظیر هند و چین وارد کنند.
معاون استاندار یزد تصریح کرد: این موضوع را در چند وقت اخیر پیگیری کردیم تا هفته گذشته که موفق شدیم و یکی از این متقاضیان موفق به اخذ کارت بازرگانی برای واردات شد و توانست در سامانه ثبت سفارش واردات، سفارش خود را ثبت کند.


‌پیگیر افزایش نرخ کرایه حمل بار هستیم


صادقیان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: این فرد اکنون در کشور چین است و قرار شده لاستیک‌های خریداری‌ شده را سریعاً وارد کشور و سپس استان کند تا مشکل رانندگان یزدی از این حیث تا حد زیادی مرتفع شود اما واقعیت این است که باز هم قیمت لاستیک زیاد است و رانندگان در حال حاضر درخواست افزایش نرخ کرایه حمل بار را دارند زیرا بیان می کنند همه‌چیز گران شده است و ما نیز با به‌حق دانستن این خواسته، ‌موارد را به تهران منتقل کردیم.
وی ادامه داد: از آن‌جهت که افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل موضوعی سراسری است و در کل کشور انجام می‌شود سازمان راهداری و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه باید اقدام کنند ‌و اگر از تهران این موضوع به تصویب برسد افزایش نرخ کرایه حمل بار را هم نیز در کشور خواهیم داشت.
این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: اکنون در بحث اعتراض رانندگان با مورد یا سوءاستفاده خاصی مواجه نیستیم و اعتراض رانندگان استان این است که نمی‌توانیم با شرایط کنونی بار را حمل کنیم و ما نیز به رانندگان فشاری در این جهت نمی‌آوریم که بدون لاستیک مناسب اقدام به بارگیری کنند.


فعال بودن روند حمل و نقل کالا در استان یزد


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تأکید کرد: اکنون روند حمل بار در استان ادامه دارد و با توجه به دسته‌بندی که در استان شده تعداد کامیون‌های فعال برای حمل کالاهای اولویت‌دار استان پاسخگو هستند، در بحث انتقال محموله‌های مواد غذایی، سوخت، نهاده‌های دامی که ضرورت هم دارد با مشکل خاصی مواجه نیستیم و روند انتقال آنها برقرار ‌است و در خصوص دیگر محموله‌ها که از اولویت برخوردار نیستند نیز رانندگان هرگاه خود صلاح دانستند می‌توانند اقدام به حمل این کالاها کنند.
وی تصریح کرد: اکنون نیز قرار شده که تعداد لاستیک در استان را به رانندگانی بدهیم که در این ایام در انتقال محموله‌ها با مجموعه استان همکاری می‌کنند، دولت باید موضوع کمبود و گرانی لاستیک را در کل کشور حل کند؛ ‌زیرا این موضوع در دست استاندار یا معاونان استاندار نیست بلکه موضوعی کشوری است و حتی اگر این مشکل در استانی نظیر یزد حل شود هنوز مشکل در مجموعه کشور وجود دارد.


وزارت صنعت، معدن و تجارت باید پاسخگوی رانندگان باشد


صادقیان گفت: بزرگ‌ترین مشکل امروز رانندگان لاستیک است و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید جوابگوی مردم و رانندگان باشد؛ استاندار یزد ‌در ماه‌های گذشته بر موضوع تشدید برخوردها با سوءاستفاده کنندگان از شرایط کنونی بازار تأکید داشته و خواستار تشدید نظارت‌ها شده است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید پاسخگو باشد ‌که در بحث لوازم‌ یدکی و لاستیک چرا با وجود تعداد محدود تولیدکنندگان لاستیک در کشور برای واردات این کالا برحسب نیاز کشور اقدام نشده و لاستیک‌های موردنیاز کشور مانند ماه‌های قبل تأمین نشده است.
معاون استاندار یزد بیان داشت: با نظارت‌های خوبی که در راه‌های استان شده و تیم‌های مستقر در راه‌های استان هیچ‌گونه مشکلی در محورهای مواصلاتی استان وجود ندارد و رانندگان بدون هیچ مشکلی می‌توانند در این مسیرها تردد کنند.
وی ادامه داد: یکی از درخواست‌های رانندگان در چند وقت اخیر تقویت سالن اعلام بار بوده که این موضوع را نیز دنبال کردیم و ساخت این سالن در دست اقدام است و در زمینهٔ برخورد با شرکت‌های حمل‌ونقل متخلف، در چند ماه گذشته بیش از یازده شرکت پلمپ شده است.
صادقیان تأکید کرد: می‌توان گفت متولیان حمل‌ونقل استان تا آنجا که توانایی داشتند در جهت حل مشکلات رانندگان تلاش کردند و رانندگان نیز از عملکرد این مجموعه راضی هستند.


ادامه شناسایی و برخورد با محتکران


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که با توجه به گرانی لاستیک در بازار با آن مواجه هستیم موضوع احتکار است که در این زمینه تلاش می‌کنیم با پیگیری بیشتر برخورد با این عناصر را در دستورکار قرار دهیم و  واقعیت این است که این درک از طرف ما وجود دارد که با توجه به افزایش هزینه‌های رانندگان افزایش کرایه منطقی است و در این زمینه مرتب با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ارتباط داریم تا نرخ معقول و منطقی را برای افزایش نرخ کرایه حمل بار در نظر بگیریم و واقعاً این حق رانندگان است.
این مقام مسئول ادامه داد: با وجود اینکه کمبود و گرانی لاستیک جلوی حرکت رانندگان را می‌گیرد اما باز هم از رانندگانی که می‌توانند اقدام به حمل بار کنند تقاضا داریم که در راستای حمل مایحتاج مردم اقدام کنند که بدون شک این اقدام حرکت در مسیر رضای خداست زیرا اختلال در روند حمل کالاهای موردنیاز مردم موجب متضرر شدن مردم و سپس خود رانندگان خواهد شد.


هیچ مشکلی در تأمین سوخت استان یزد وجود ندارد


معاون استاندار یزد در بخش پایانی سخنان خود در خصوص تأمین سوخت مورد نیاز استان نیز گفت: در این زمینه و از لحاظ تأمین سوخت هیچ مشکلی در استان وجود ندارد و تمام سوخت استان به‌خوبی تأمین شده و می‌شود.
وی اضافه کرد: مشکلی در این زمینه وجود ندارد و مردم نباید کوچک ترین نگرانی در این رابطه داشته باشند و هر موضوعی که نیاز به اطلاع‌رسانی به مردم داشته باشد را صادقانه با آنها مطرح می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا مشکلات کنونی را با کمک مردم حل کنیم.
صادقیان در پایان گفت: در زمینهٔ تامین اقلام اساسی و موردنیاز مردم هیچ مشکلی وجود ندارد و مردم از این‌جهت نگرانی نداشته باشند و در زمینهٔ تأمین لاستیک استان نیز در آینده‌ای نزدیک شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود که می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را حل کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا