*یادداشتی از حامد صدیقی؛ معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان یزد

شاید یادتان باشد دختر گوینده باسابقه تلویزیون، مرحوم افشار، در اواخر دهه شصت به دلیل انسداد مجاری تنفسی با پاک‌کن جان خود را از دست داد.

اگر چه گفتنش ناخوشایند است اما باید قبول کرد که حادثه رخ می‌دهد. حتی به‌عنوان یک تماشاچی نیز دیدن چیزی که جان انسان دیگری را تهدید می‌کند، برای انسان خاطره خوبی نخواهد بود.

اگر حادثه در منزل، محل کار یا در خیابان اتفاق بیفتد و شما به‌عنوان یک شاهد ماجرا باشید که هیچ کاری نمی‌کند، تنها اوضاع در حال بدتر شدن است و ممکن است فرد جانش را از دست بدهد. این حادثه ممکن است یک تصادف رانندگی یا گیرکردن غذا در گلو، شکستگی سر و هر اتفاق دیگری باشد.

کمک‌های اولیه به کمک سریع  گفته می‌شود که به فرد بیمار یا حادثه‌دیده ارایه می‌شود تا کمک‌های تخصصی از راه برسد. حتی ممکن است حادثه جسمی و فیزیکی نباشد و شامل حمایت‌های روانی باشد که به یک فرد که دچار شوک روانی ناشی از یک حادثه شده، ارایه می‌شود.  اینکه چرا دانستن کمک‌های اولیه مهم است، در ادامه ارایه می‌شود:   نخست اینکه دانستن کمک‌های اولیه مردم را قادر می‌سازد تا در لحظات بحرانی بتوانند یاری‌رسان باشند. تصادفات رانندگی نهمین عامل مرگ‌ومیر در جهان و نخستین عامل در ایران است.

دانستن کمک‌های اولیه باعث می‌شود تا آمدن آمبولانس و کمک‌های تخصصی بتوان در لحظات طلایی جان حادثه‌دیده یا بیمار را نجات داد یا از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کرد. اگر فردی دچار حمله قلبی شده یا زلزله‌ای اتفاق افتاده باشد، تماشاچی بدون آگاهی نه‌تنها موثر نخواهد بود حتی گاهی وضع را بدتر می‌کند و لذا آگاهی از کمک‌های اولیه می‌تواند بسیار موثر باشد. 

دوم اینکه کمک‌های اولیه باعث می‌شود تا اطمینان حاصل شود که روش‌های مناسب کمک‌های پزشکی ارایه شده است. دانستن اینکه برای کمک به یک فرد در شرایط اضطراری چه کاری باید انجام داد نیز بسیار مهم است. تنها ٦ دقیقه طول می‌کشد که مغز انسان به علت کمبود اکسیژن از بین برود.

به این ترتیب ناآگاهی و اطلاعات نادرست به کسی که نیاز به کمک پزشکی دارد، کمک زیادی نخواهد کرد. نکته سوم اینکه دانستن کمک‌های اولیه به خود فرد نیز کمک می‌کند. ممکن است فرد دچار حادثه شده باشد و یا عزیزان وی حادثه دیده باشند و آنگاه اطلاع از کمک‌های اولیه ارزش خود را نشان می‌دهد.

دانستن کمک‌های اولیه محدود به امدادگران هلال‌احمر یا مراکز درمانی نمی‌شود بلکه هر کسی باید در این زمینه آموزش ببیند. به‌عنوان مثال افرادی که در بخش صنعت مشغول به کارند، ممکن است به حوادث مختلف شغلی و صدمات ناشی از کار با دستگاه دچار شوند و تا زمانی که کمک درمانی برسد، باید در کارخانه افراد بتوانند کمک‌های اولیه را ارایه کنند. 

یا برای ورزشکاران و باشگاهداران زیاد پیش آمده که بر اثر حوادث ورزشی، شکستگی و خونریزی و ایست قلبی و دیگر شرایط اضطراری به وجود آمده و دانستن کمک‌های اولیه به باشگاه‌داران، مربیان و ورزشکاران شانس زندگی دوباره را می‌دهد. بسیاری از خانواده‌ها که به‌تازگی دارای فرزند شده‌اند، نمی‌دانند در صورت پریدن غذا در گلوی نوزاد چه باید بکنند و از آنجا که کمک‌های اولیه برای نوزاد متفاوت با بزرگسال است، یادگیری آن پراهمیت‌تر می‌شود. 

اگر بخواهیم به گروه‌هایی که به دانستن کمک‌های اولیه نیاز دارند، بپردازیم باید لیست بلند بالایی را آماده کنیم و بهتر است بگوییم همه مردم در همه سنین و هر شغل و صنف و قشری باید از کمک‌های اولیه آگاه باشند.

خوشبختانه منابع خوبی درخصوص کمک‌های اولیه وجود دارد و از طرف دیگر هلال‌احمر در تمامی شهرهای کشور شعبه دارد و مردم می‌توانند با مراجعه به شعب هلال‌احمر در کلاس‌های کمک‌های اولیه ثبت نام کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا