کانون های وکلای دادگستری، بزرگترين و قديمی ترين نهاد مدنی و از جمله سرمايه های علمی كشور هستند كه به عنوان متولیان امر دفاع، نقش بی بديلی در حفظ حقوق شهروندی، تامين دادرسی عادلانه، ارتقاء مدنيت و توسعه همه جانبه كشور

۱۲۳ کارآموز وکالت استان از امروز وارد عرصه وکالت شدند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۷/۰۶/۱۴، در پنجمین دوره مراسم تحلیف کارآموزان وکالت استان یزد، ۱۲۳ نفر از کارآموزان کار خود را به عنوان وکیل پایه یک دادگستری آغاز کردند.
مسئول کمیسیون کارآموزی کانون وکلای دادگستری استان یزد در این مراسم گفت: وکلا امروز در تحلیف خود سوگند یاد می کنند که در راستای احقاق حق گام برداشته و همواره یاور مظلومین و مدافع حق باشند.
محمدرضا جعفری ندوشن اظهار داشت: در پنجمین دوره اختبار استان یزد، ۱۳۱ نفر از کارآموزان شرکت کردند که از این تعداد ۱۲۳ نفر پذیرفته شدند.
جعفری عنوان کرد: شغل وکالت در حالیکه بسیار شیرین است اما وظیفه ای بسیار سنگینی را بر دوش وکلا نهاده است.
وی با بیان اینکه حفظ شأن جایگاه وکالت، وظیفه فرد فرد وکلا است؛ از وکلای جدید و جوان خواست همواره دغدغه کشف حقیقت را داشته و طرفدار حق باشند.
پنجمین دوره مراسم تحلیف کارآموزان وکالت استان یزد با حضور پیشکسوتان عرصه وکالت و حقوق، قضات، وکلا، کارآموزان و خانواده هایشان در محل کانون وکلای دادگستری استان یزد برگزار گردید.
در پایان این مراسم ۱۲۳ نفر از کارآموزان وکالت با ادای سوگند، پروانه وکالت پایه یک خود را دریافت و به صورت رسمی کار خود را آغاز کردند.
گفتنی است تقدیر و تشکر از اساتید اختبار و اعضای کمیسیون کارآموزی و اجرای موسیقی سنتی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

وکلا و قضات باید به سوگند خود متعهد باشند

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان یزد وکلا را بازوی توانمندی در توسعه عدالت دانست و گفت: وکلا و قضات باید به سوگندنامه ای که در مراسم تحلیف خود امضا نموده اند، پایبند و متعهد باشند.
یوسف مسیبی در پنجمین مراسم تحلیف کارآموزان وکالت استان یزد افزود: یک وکیل خوب، ظلم ستیزی، دفاع از حقِ موکل و یاورِ مظلوم بودن را برای خود یک تکلیف می داند.
مسیبی با بیان اینکه یک وکیل می تواند نقش حیاتی در اجرای عدالت داشته باشد، اظهار داشت: وکلا برای اجرای عدالت و احقاق حقوق مردم باید به سوگند خود متعهد بوده و همواره تابع قانون باشند.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان یزد گفت: وکیل با توجه به نقش موثری که در کاهش اختلافات در جامعه می تواند ایفا کند، باید آرامش بخش موکل و خانواده بوده و همواره به دنبال صلح در امور خانواده ها باشد.
یوسف مسیبی اذعان داشت: به شما وکلای جوان و نوپا توصیه می کنم از پرسیدن و سؤال کردن نهراسید و هر چه را نمی دانید بپرسید تا بتوانید همواره رهرو حق باشید و در این زمینه، بهترین راه برای شما، خواندن زندگینامه بزرگان حقوقی دنیاست.
مسیبی اضافه کرد: داوری، وکالت، قضاوت و کارشناسی می تواند نقش مهمی در ساختن فردایی بهتر برای ایرانی امن و آبادتر داشته باشد.

وکلا بازرگانان اعتماد عمومی مردم هستند

رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد گفت: وکلا امین مردم و بازرگانان اعتماد عمومی هستند.
دکتر محمد حسین جعفری در پنجمین مراسم تحلیف کارآموزان وکالت استان یزد ضمن تشکر از کمیسیون کارآموزی و اساتید گرانقدر که در برگزاری اختبار کتبی و شفاهی بدون هیچ چشم داشتی و فقط با عشق قبول زحمت نمودند، افزود: مراسم امشب پس از یک ماراتن آزمون وکالت، ۱۸ ماه کارآموزی، شرکت در محاکم، کارگاه های آموزشی و عبور از اختبار کتبی و شفاهی، یک مراسم تشریفاتی نیست بلکه يك مراسم دينی و روحانی است كه پيمان ابدی بين وكيل و خداوند بزرگ است. وی اظهار داشت: کانون های وکلای دادگستری، بزرگترين و قديمی ترين نهاد مدنی و از جمله سرمايه های علمی كشور هستند كه به عنوان متولیان امر دفاع، نقش بی بديلی در حفظ حقوق شهروندی، تامين دادرسی عادلانه، ارتقاء مدنيت و توسعه همه جانبه كشور دارند. كانون وكلا به موجب لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری در سال ۱۳۳۱ به عنوان نهادی با شخصیت حقوقی و داراي استقلال راه اندازی شد. وی افزود: این نهاد خود گردان و خود سامان به همراهی و مشارکت وکلا با دَمی یا دِرَمی یا قدمی یا قلمی نیاز دارد و از سال ١٣٠٩ هم كه وابسته به وزارت عدليه بود با وجوه خود وكالت اداره می شد؛ به نوعی كه به عنوان يک نهاد مستقلِ ريشه دار، منقطع از كمک های مالی دولت، طی سال های متمادی توانسته است از پس مشكلات درونی خود و وكلا برآيد و به انسجامی قابل قبول برسد.
جعفری دادن پروانه‌ وکالت به داوطلبان واجد شرایط قانونی، اداره‌ امور راجع به وکالت دادگستری و نظارت بر اعمال وکلا، رسیدگی به تخلفات و تعقیب انتظامی وکلا، معاضدت قضایی و فراهم آوردن وسایل پیشرفت علمی و عملی وکلا از جمله وظایف کانون های وکلای دادگستری عنوان کرد.
رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد اضافه کرد: از آن جایی که فلسفه سوگند وكلا برای وصف امانت و اعتماد مردم است و وکلا امین مردم و پل ارتباطی میان مردم و دستگاه قضا هستند، با تخلفاتی که اعتماد عمومی مردم را سلب و مخدوش کند، تخلف از سوگند محسوب و به طور جدی با اينگونه متخلفين برخورد خواهیم کرد. 

محمد حسین جعفری همدلی، همگامی، همکاری و همزبانی بین وکلا و قضات را از اصلی ترین راه های احقاق حق و وصول به عدالت عنوان کرد. رئیس کانون وکلا تاکید نمود: وکلا در موضع دفاع، از احترام و تامینات شاغلین شغل قضا برخوردارند و اگر وکلا مورد تعرض قرار بگیرند، قدرت دفاعی مردم به خطر می افتد.
جعفری خاطر نشان کرد: کانون وکلای دادگستری استان پذیرای انتقادهای سازنده همراه با راهکارهای مناسب در رابطه با کار وکالت است.
رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد ضمن بیان خدمات کانون وکلای یزد از قبیل انتخابات الکترونیک، اتوماسیون اداری، مجله کلام وکیل و پیشرو بودن در مقابل هجمه ها، از اجرای طرح کدینگ پروانه های وکالت برای اولین بار در کشور در آبان ماه سال جاری و رونمايی از كتاب "معبر سرخ، روايتی از اسارت تا وكالت"، خاطرات جانباز و آزاده سرفراز وكيل رضا كارگر شوركی، خبر داد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا