توسعه سرمایه گذاری امروزه مهمترین دغدغه مسئولان اقتصادی، اجرایی و نمایندگان دولت در مناطق مختلف استان یزد می باشد و آنها در این رابطه تلاش هایی را انجام داده و در برنامه خود قرار داده اند.

 در راستای معرفی و بررسی فرصت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری استان یزد و فراهم کردن زمینه جذب سرمایه گذاری، نشست هایی با حضور فرمانداران و نمایندگان تام الاختیار مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در محل این مرکز برگزار شد.

در این نشست ها هر یک از فرمانداران استان ضمن ارائه فرصت های یاد شده و توانمندی های اقتصادی شهرستان ها، آمادگی خود را برای همکاری، همراهی و فراهم کردن زمینه حضور سرمایه گذاران در  استان اعلام کردند.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد گفت: طی دو ماه فرصت های سرمایه گذاری شهرستان های استان بررسی و قرار شد اقدامات لازم برای معرفی این ظرفیت ها به سرمایه گذاران داخلی و خارجی انجام شود.

"علی نمازی " با اشاره به رویکرد خوب مقامات ارشد اجرایی استان به این بخش، پتانسیل های سرمایه گذاری استان به خصوص در شهرستان های را خوب ارزیابی و بر شکوفایی آن تاکید کرد و گفت:  نیروی انسانی متخصص و جوانان، قرار گرفتن یزد در مرکز جغرافیایی ایران، کویر، جاذبه های میراث فرهنگی، طبیعی ، زیست محیطی و گردشگری، بخش های کشاورزی، امکانات بهداشتی و درمانی، صنعت، معدن، انرژی خورشیدی از مهمترین ظرفیت های سرمایه گذاری استان یزد می باشد.

وی از برگزاری 100 نشست نمایندگان تام الاختیار سرمایه گذاری خبر داد و گفت: در این نشست ها فرصت های بخش های مختلف مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد، خواستار آن شد تا دستگاهها و نهادهای مختلف فرصت های خود را در قالب های استاندارد ملی و بین المللی تدوین و به مرکز خدمات سرمایه گذاری ارسال کنند.

شهرستان بافق

فرماندار بافق، صنعت و معدن را اقتصاد اصلی شهرستان برشمرد و گفت: عمده محصولات کشاورزی بافق پسته و خرما می باشد.

"محمد زاده رحمانی " با بیان اینکه به دلیل وجود معادن سرب و روی و سنگ آهن، " بافق " به بهشت معادن فلات مرکزی ایران معروف شده است اظهار داشت: این شهرستان در پنج راه ریلی کشور قرار دارد و 32 درصد ترانزیت کشور از مسیر این شهرستان صورت می گیرد.

وی وجود امکانات برای توسعه صنایع جوار معدنی، پرورش ماهی، وجود مناطق حفاظت شده محیط زیست، گردشگری ، انرژی خورشیدی و قرار گرفتن در چهار راه مواصلاتی را از جمله ظرفیت های سرمایه گذاری بافق اعلام کرد.

فرماندار بافق از تکمیل چرخه فولاد در بافق خبر داد و گفت: با توجه به اینکه ماهی خاویار در شهرستان تولید می شود به منظور واقعی کردن قیمت ها و قطع  دست واسطه ها و دلالان خواستار آن هستیم تا این تولیدات در خود شهرستان مورد تائید قرار گیرد و وارد بازار شود.

وی خواستار هدایت بخشی از سرمایه های جذب شده استان به این شهرستان شد و ادامه داد: آماده هرگونه همکاری و حمایت از فعالان این بخش هستیم.

شهرستان میبد

فرماندار میبد، تولید " کاشی و سرامیک "را اقتصاد غالب شهرستان بیان کرد و گفت: هم اینک 30 تا 40 درصد کاشی و سرامیک کشور در میبد تولید می شود.

" حسین فلاح " با اشاره به تاریخی بودن میبد، گردشگری را از جمله فرصت های سرمایه گذاری این شهرستان برشمرد و گفت: طی سالهای اخیر اقدامات خوبی در زمینه مرمت بناها، راه اندازی بوم گردی، کمپ های گردشگری، رستوران های سنتی و  همچنین تلاش برای جذب گردشگر انجام شده است.

 وی واقع شدن در مسیر جاده ترانزیتی زمینی و ریلی شمال – جنوب کشور، صنایع دستی، زیلو بافی و سفال و سرامیک ، معادن سنگ آهن و سنگ های تزئینی و ساختمانی، مکان های حفاظت محیط زیست و مراکز تحقیقاتی بلدرچین را از جمله مزیت ها و فرصت های سرمایه گذاری میبد اعلام کرد.

فرماندار میبد گفت: احداث جاده ندوشن – ورزنه به عنوان بخشی از مسیر یزد - اصفهان که حدود 60 کیلومتر فاصله این دو استان را کاهش می دهد، ایجاد شهرک های صنایع دستی، راه اندازی فرودگاه میبد، منطقه ویژه اقتصادی، اجرای طرح فاضلاب شهری، ثبت جهانی زیلوی میبد، احداث مرکز فناوی تولید، ارائه خدمات بانک داری و تجارت الکترونیک، راه اندازی بازارهای قدیم، راه اندازی کارگاه ساخت و تعمیر واگن و  صدور مجوز پایانه صادراتی کاشی و سرامیک از جمله اولویت های سرمایه گذاری شهرستان می باشد.

وی  ادامه داد: در بخش معدنی ، کشاورزی، انرژی خورشیدی ، حمل و نقل  و سایر بخش های  نیز اقدامات موثری در دست اجرا می باشد.

شهرستان یزد

فرماندار سابق شهرستان یزد، وجود مراکز آموزش عالی، جهانی شدن بافت تاریخی یزد، گردشگری، بیابان گردی و کویر نوردی، وجود انرژی های خورشیدی، پتانسیل فناوری و دانش بنیان، خوشنامی تجار و بازرگانان، قطب درمان و سلامت، وجود صنایع و معادن و قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتی کشور را از جمله ظرفیت های سرمایه گذاری این شهرستان برشمرد.

" مصطفی سالاری " گفت: توسعه حوزه گردشگری، کویر نوردی، خدمات درمان وسلامت، برندسازی صنایع دستی و  فناوری و شهر هوشمند را از جمله برنامه های برای رونق سرمایه گذاری این شهرستان عنوان کرد و گفت: فناوری و شهر هوشمند از جمله صنایع پاک، کم آبخواه و دارای تولید ثروت بالا است و با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی یزد باید در استان یزد تقویت شود و ما آنها را در برنامه قرار داده ایم و حمایت می کنیم.

وی با اشاره به وجود بیش از دو هزار واحد تولیدی و صنعتی در شهرستان یزد و گستردگی بالای این واحدها، مساعدت واحدهای موفق، حمایت از از واحدهای نیازمند و مدیریت واحدهای مشکل دار را خواستار شد.

سالاری اضافه کرد: برای توسعه و رونق سرمایه گذاری در بخش کشاورزی علی رغم تلاش های صورت گرفته باید صنایع کم آب خواه، سیستم های نوین آبیاری، توسعه بسته بندی مواد عذایی ، توسعه کشت گلخانه ای ، اصلاح نژاد دام و غیره انجام شود.

شهرستان اشکذر

فرماندار اشکذرگفت: این شهرستان ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی در بخش های کشاورزی، صنعتی و گردشگری برای توسعه و رونق سرمایه گذاری دارد و تلاش برای شکوفایی آن از جمله برنامه های محوری مسئولان است.

" محمد علی شاه حسینی " افزود: در بخش کشاورزی، اشکذر بعد از شهرستان های ابرکوه و خاتم رتبه سوم تولید محصولات کشاورزی و با سه هزار و 500 هکتار رتبه دوم سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای استان را در اختیار دارد و انواع محصولات کشاورزی و دارو های گیاهی در این نوع شیوه کشت تولید می شود و قابلیت صادرات هم دارد.

وی ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی شهرستان با محوریت کشاورزی را از اقدامات صورت گرفته بیان کرد و از فعالیت چهار واحد و بزرگترین کشتارگاه طیور و دام استان در شهرستان خبر داد و تصریح کرد: سرمایه گذاری ها در اشکذر در راستای سیاست ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری بوده و در این راستای مشاغل خانگی ایجاد شده است.

شاه حسینی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری های بزرگی در صنعت شهرستان انجام شده است و بزرگترین کارخانه فولاد ایران در اشکذر فعالیت دارد تصریح کرد: به لحاظ وسعت و تعداد، بیشترین شهرک های صنعتی استان در این شهرستان قرار دارد.

وی با بیان اینکه 86 درصد برق استان در اشکذر تولید می شود؛ وجود صنایع آلاینده را از مشکلات و تلاش برای رفع آن را از برنامه ها بیان کرد و گفت: یکی از مطالبات مردم شهرستان جلوگیری از استقرار صنایع آلاینده است و در این راستا از صدور مجوز صنایع آلاینده جلوگیری شده است.

فرماندار شهرستان اشکذر خواستار آن شد که دستگاههای متولی واگذاری زمین به صنایع، ملاحظات و مطالبات شهرستان ها را مد نظر قرار دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: خواسته ما در شهرک صنعتی فولاد اشکذر، استقرار صنایع پائین دستی که آلایندگی کمتری دارد می باشد؛ اما متاسفانه شاهد استقرار صنایع آلاینده در این شهرک هستیم.

وی توسعه بخش گردشگری را از دیگر پتانسیل های سرمایه گذاری اشکذر برشمرد و گفت: نیمی از اسب اصیل عرب در کشور در این شهرستان پرورش یافته اند و بهترین باشگاه سوار کاری و پرورش اسب در این منطقه قرار دارد.

فرماندار اشکذر از فعالیت دهکده گردشگری با محوریت پرورش اسب در شهرستان خبر داد و گفت: قرار است اشکذر به قطب گردشگری استان با محوریت پرورش اسب تبدیل شود.

وی وجود بناهای تاریخی و منحصر به فرد از جمله باغ وزیر حجت آباد و سلطان بندرآباد را از دیگر ظرفیت های سرمایه گذاری در بخش گردشگری شهرستان نام برد و گفت: آماده واگذاری این بناها به بخش خصوصی برای رونق صنعت گردشگری هستیم.

شهرستان ابرکوه

فرماندار ابرکوه گفت: این شهرستان ظرفیت ها و پتانسیل های خوب سرمایه گذاری در بخش های کشاورزی، صنعتی و گردشگری دارد.

" محمد کاظمی نسب " داشتن جاذبه های تاریخی و گردشگری را از جمله مزیت های ابرکوه برشمرد  وگفت: تنها منزلگاه حضرت امام رضا (ع) در مسیر حرکت خود از مدینه تا خراسان، بناهای تاریخی چندین هزار ساله از جمله گنبد عالی و  ارگ شهراسب و سرو 4500 ساله به عنوان کهنسال ترین موجود زنده دنیا در ابرکوه قرار دارد.

وی با بیان اینکه ابرکوه از میان  یک هزار و 460 شهر به عنوان یکی از 14 شهر  نمونه گردشگری کشور انتخاب شد تصریح کرد: احداث راه آهن یزد- ابرکوه – اقلید، وجود معادن غنی سنگ های ساختمانی، قرارگرفتن در مسیر مواصلاتی یزد- اصفهان – شیراز، وجود بیش از400 بنای تاریخی، قرار گرفتن در مسیر خط سراسری گاز، وجود نواحی و شهرک های صنعتی، جانمایی منطقه ویژه اقتصادی، برخورداری واحدهای تولیدی از معافیت مالیاتی مناطق کمتر توسعه یافته، قطب کشاورزی استان و تولید محصولات منحصر به فرد  مانند  زردآلو، انار  و پیاز و وجود نیروهای جوان و تحصیل کرده را از جمله پتانسیل های سرمایه گذاری ابرکوه بیان کرد.

وی تکمیل طرح های فلزات اساسی، کاشی و سرامیک، فراورده های لبنی، واحد تولید سنگ های تزئینی، کارخانه خوراک دام، واحد تولید و بسته بندی صنایع غذایی، کشتارگاه صنعتی، شهرک گلخانه ای، سردخانه زیر صفر و بالای صفر، مجتمع های پرورش دام، مرغ تخم گذار و گاو شیری را  از جمله طرح های در دست شهرستان احداث برشمرد.

فرماندار ابرکوه با بیان اینکه ظرفیت های راکد سرمایه گذاری در بخش های مختلف در ابرکوه قرار دارد ادامه داد: تلاش برای استفاده از این ظرفیت ها از برنامه های شهرستان است.

وی تسریع در احداث راه آهن یزد – ابرکوه – اقلید، پیگیری ابرای استقرار منطقه ویژه اقتصادی، راه اندازی ایستگاه تحقیقاتی برای محصولات کشاورزی منحصر به فرد شهرستان، تامین زیرساخت مورد نیاز برای طرح های بزرگ خارج از نواحی و شهرک های صنعتی، ایجاد نواحی صنعتی روستایی، اختصاص اعتبار ویژه برای ساماندهی برخی آثار تاریخی و اعطای تسهیلات کم بهره برای طرح های گردشگری را از انتظارات شهرستان بیان کرد.

شهرستان بهاباد

فرماندار بهاباد، این شهرستان را دارای ظرفیت ها و پتانسیل های خوب سرمایه گذاری در بخش های مختلف به خصوص کشاورزی، صنعتی، معدنی، زیست محیطی و جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری دانست.

" محمد  مهدی خانی زاده " گفت: بهاباد به لحاظ کشاورزی دارای موقعیت جغرافیایی خوب و آب و خاک مناسب و سفر ه های آب زیر زمینی غنی است و برخی از محصولات زراعی و باغی آن در استان شاخص است.

وی برخورداری واحدهای تولیدی شهرستان از معافیت های مالیاتی و تسهیلات کم بهره مناطق کمتر توسعه بافته، قرار گرفتن در مسیر  حمل و نقل ریلی،  برخورداری از منابع و ذخایر زیر زمینی و خداد دادی را از دیگر پتانسیل های بهاباد عنوان کرد وافزود:  51 معدن از جمله زغال سنگ ، سنگ آهن، سرب و روی و فسفات و 35 واحد صنعتی در شهرستان وجود دارد و با توجه به این امر، موقعیت مناسبی برای احداث صنایع جوار معدنی در بهاباد وجود دارد.

فرماندار بهاباد، احداث کارخانه گندله سازی به ظرفیت 4/3 میلیون تن، واحد تولید فراوری خشکبار، واحد تولید شمش فولادی، احداث شهرک صنعتی، نیروگاه خورشیدی، تسریع در اجرای راه ارتباطی بهاباد – دربند که ترانزیت شرق و غرب کشور را پشتیبانی می کند، گاز رسانی به روستاها و تولید چهار میلیون تن کنسانتره سنگ آهن را از برنامه های در دست اجرا برشمرد.

خانی زاده گفت: سرمایه گذاری در بخش گردشگری روستایی، احداث کمپ گردشگری کویر، سردخانه نگهداری محصولات غذایی و کشاورزی، مجتمع های گلخانه ای، کارخانه فراوری مواد لبنی، کشتارگاه صنعتی طیور و تاسیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی از جمله طرح های پیشنهادی ما برای سرمایه گذاری در شهرستان می باشد.

او عدم وجود شهرک صنعتی، کمبود منابع درآمدی، عدم استقرار کامل ادارات، ثبت بی رویه معادن و تبعات زیست محیطی آن و عدم نقدینگی شرکت های صنعتی و معدنی  را از جمله چالش های پیش روی شهرستان عنوان کرد.

شهرستان خاتم

فرماندار خاتم، این شهرستان را دارای ظرفیت ها و پتانسیل های خوب سرمایه گذاری در بخش های مختلف به خصوص کشاورزی، دامپروری و جاذبه های زیست محیطی، تاریخی، طبیعی و گردشگری دانست.

" فرجام فاضلی  " گفت: اقتصاد حاکم بر خاتم، کشاورزی و دامپروری است و اغلب صنایع این شهرستان مرتبط با این دو صنعت می باشد.

وی وجود نیروی انسانی متخصص، وجود منابع غنی آب های زیر زمینی، موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدور شمال - جنوب و جنوب شرق - غرب کشور، برخورداری از محیط زیست سالم، وجود مناطق حیات وحش و گونه های جانوری گیاهی و نادر، قطب تولید محصولات کشاورزی، ایستگاه تحقیقاتی هوبره، جنگل های جنوب زاگرس، وجود دو ناحیه صنعتی در هرات و مروست را از ظرفیت های شهرستان اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر زیر ساخت های لازم برای توسعه صنعتی در نواحی و شهرک های صنعتی شهرستان فراهم است.

فرماندار خاتم، با بیان اینکه 30 واحد صنعتی در شهرستان فعال است گفت: هم اینک  15 معدن از جمله سنگ آهن، مرمریت و سنگ های چینی در این بخش از استان یزد وجود دارد که 13 معدن آن فعال است و 7 معدن نیز اخیر مجوز بهره برداری دریافت کرده اند.

وی واحدهای تولید تسمه، شمش فولاد، موزائیک، تولیدکربن و ایزوگام را از واحدهای در حال احداث و فعال شهرستان بیان کرد و گفت: احداث بیمارستان 96 تخت خوابی، ترمیم جاده هرات - هرابرجان، احداث سه مجتمع گلخانه ای و مجتمع های بین راهی، فاز دوم کارخانه تسمه و شمش فولاد از  واحدهای در حال احداث می باشد.

این مقام مسئول، احداث کارخانه تولید خمیر کاغذ با استفاده از ضایعات بخش کشاورزی، احداث نیروگاه برق خورشیدی،کارخانه تولید فراورده های گوشتی، پاستوریزه کردن و بسته بندی خشکبار، واحد پتروشمی، تولید داروهای گیاهی، صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی، ایجاد شبکه توزیع و فروش محصولات کشاورزی و شبکه نوین آبیاری را از طر ح های پیشنهادی و فرصت های سرمایه گذاری عنوان کرد.

فاضلی اضافه کرد: زیر ساخت های لازم برای سرمایه گذاری در این بخش ها فراهم است و آماده حضور و استقبال از فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در شهرستان هستیم.

وی ادامه داد: عدم شکل گیری صنایع بزرگ، خشکسالی، فرار سرمایه های انسانی و مادی، ضعیف بودن بازار فروش محصولات کشاورزی و دامی و نامناسب بودن بافت و مبلمان شهری از چالش های فراروی شهرستان خاتم می باشد.

شهرستان مهریز

فرماندار مهریز با اشاره به ظرفیت های خوب شهرستان به عنوان باغ شهر تاریخی استان، سرمایه گذاری در بخش گردشگری را اولویت برنامه های خود برشمرد و گفت: مهریز در این حوزه حرف برای گفتن دارد؛ چراکه دارای خانه باغ های تاریخی، قلعه ها، اکوتوریسم، اقامتگاهها و جاذبه های زیبا است که هر کدام قابلیت سرمایه گذاری بالایی دارد.

" سید محمد رستگاری " از پیگیری برای ثبت ملی مهریز به عنوان باغ شهر تاریخی استان خبر داد و گفت: تعداد بوم گردی های این شهرستان طی سالهای اخیر از 12 واحد به  60 واحد افزایش یافته است و علاوه بر خانه باغ های تاریخی تعداد 20 خانه باغ های دیگر شناسایی شده است

وی افزود: این شهرستان در بخش های کشاورزی، دامپروری و صنعت و معدن، خدمات و محیط زیست هم دارای ظرفیت ها و پتانسیل های خوب سرمایه گذاری می باشد.

فرماندار مهریز ادامه داد: اما بخش کشاورزی مهریز طی سالهای گذشته به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی، آسیب پذیر و بسیاری از باغات آن خشک شده است و به همین دلیل کشت های کم آب خواه نظیر زعفران و گل های محمدی جایگزین این باغات گردیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 70 هکتار کشت گلخانه ای در مهریز اجرا شده و 7 هکتار هم در حال احداث است از اجرای احداث واحد  فراوری زیتون در مهریز خبر داد.

وی بخش صنعت و معدن و وجود شهرک ها و نواحی صنعتی، واحدهای تولید فولاد، کاشی و سرامیک، فراورده های لبنی ، تولید کارتن و سیمان را از ظرفیت های اقتصادی منطقه برشمرد و گفت: هم اینک یک واحد خودروسازی در مهریز در حال فعالیت است و در آینده این صنعت توسعه و گسترش خواهد یافت.

وی مهریز را برخوردار از پتانسیل های تولید انرژی برق خورشیدی است دانست و گفت: هم اینک یک واحد 10 مگاواتی خورشیدی در مهریز در حال فعالیت است و عملیات اجرایی احداث یک واحد 30 مگاواتی هم آغاز شده و یک واحد 10 مگاواتی نیز در حال اخذ مجوز است.

فرماندار مهریز، وجود واحد معدنی سرب و روی مهدی آباد را از ظرفیت های اقتصادی بالای شهرستان توصیف کرد و گفت: با یک میلیارد دلار سرمایه گذاری برای تولید کنسانتره سرب و روی در این واحد، ظرفیت های لازم برای سرمایه گذاری در صنایع پائین دستی و کم اب  در مجاورت این معدن فراهم خواهد شد.

وی احداث کارخانه هواپیماسازی تحت لیسانس ایتالیا را از برنامه های آینده برشمرد و  مشارکت بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در این زمینه خواستار شد و گفت: در همین راستا، مجتمع فرودگاهی توسعه پرواز با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در زمینی به مساحت 100 هکتار در حال احداث می باشد.

شهرستان تفت

معاون برنامه ریزی فرماندار تفت، برخورداری از آب و هوای مناسب و نزدیکی به مرکز استان را از مزیت های شهرستان برشمرد و گفت: به همین دلیل، تفت و مناطق تابعه در روزهای تعطیل به خصوص آخر هفته، میزبان هزاران نفر از مردم و گردشگران است.

" ناصر دهقانی " محورهای توسعه شهرستان بر اساس چشم انداز و سند توسعه را گردشگری، کشاورزی، آموزش عالی و صنعت بیان کرد و آثار و بناهای تاریخی ارزشمند، مناطق طبیعی و گردشگری از جمله تفرجگاه درگاهان، چشمه تامهر، روستاهای ییلاقی و هدف گردشگری، باغ خانه ها و غیره در شهرستان وجود دارد و هم اینک زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری در این مکان ها فراهم است و آماده واگذاری به بخش های خصوصی می باشد.

وی کشاورزی را  محور دیگر توسعه تفت اعلام کرد و گفت: شهرستان تفت کانون تولید انار استان محسوب می شود و شرایط مناسب تولید گل رز و محصولات گلخانه ای را دارد و اقداماتی برای کشت و توسعه گیاهان کم آب خواه نظیر زعفران، زمینه پرورش شتر مرغ و اسب نیز در شهرستان فراهم است.

وی با بیان اینکه 300 واحد صنعتی از جمله فرش، نساجی، الکترونیک و کاشی و سرامیک در شهرستان فعال است اضافه کرد: شهرک صنعتی 2 تفت از امکانات زیرساختی خوبی برخوردار است و آماده همکاری با سرمایه گذاران برای واگذاری زمین هستیم.

معاون فرماندار تفت تصریح کرد: این شهرستان در زمینه ذخایر سنگ های ساختمانی رتبه دوم استان و مس رتبه چهارم کشور را داراست و معادن سنگ های ساختمانی، مرمر، مرمریت و چینی در منطقه فعال است.

به گفته دهقانی همچنین طرح های خوب سرمایه گذاری در بخش گردشگری و امکانات تفریحی در برنامه شهرداری تفت قرار دارد که آماده همکاری و مشارکت بخش خصوصی می باشد.

شهرستان اردکان

فرماندار اردکان، تولید محصولات فولادی، کاشی و سرامیک و محصولات گنجدی، پسته و انار را اقتصاد غالب شهرستان عنوان کرد و گفت: اردکان بیشترین میزان تولید پسته استان را دارد و به لحاظ تولید انار و روناس هم در جایگاه خوبی است.

" هادی مقیمی " اظهار داشت: همچنین محصولات گنجدی این شهرستان شهرت جهانی دارد و250 واحد سنتی و صنعتی در این بخش فعالیت دارند و چهار هزار نفر به طور مستقیم از این طریق امرار معاش می کنند.

وی قرار گرفتن در کریدور شمال – جنوب و شرق - غرب کشور به لحاظ حمل و نقل ریلی و زمینی را از مزیت های اردکان برشمرد و گفت: معادن سنگ های تزئینی و ساختمانی، سیلیس و خاک کاشی در اردکان فعال است و معدن سنگ آهن چادرملو  به عنوان قطب معادن کشور مطرح است.

وی با بیان اینکه 250 واحد صنعتی کوچک و بزرگ در اردکان فعالیت دارد؛ تولید شیشه و گندله سازی را از مهمترین واحدهای برشمرد و اظهار داشت: اردکان، بیشترین میزان مصرف برق و گاز صنعتی استان را دارد و این نشان از وضعیت خوب صنعت در شهرستان است.

فرماندار اردکان با بیان اینکه ظرفیت های سرمایه گذاری در بخش میراث فرهنگی و گردشگری اردکان وجود دارد گفت: مناطق حفاظت شده سیاه کوه، پارک ملی و حیات وحش، کویر و بیابان اردکان نیز دارای جاذبه های خوبی است.

وی از تلاش برای جذب سرمایه گذاری و انجام اقدامات زیرساختی در این زمینه خبر داد و کمبود منابع آبی، شوری آب، بالا بودن قیمت زمین، مشکلات برخی واحدهای تولید کاشی را از چالش های فراروی سرمایه گذاری در شهرستان اعلام کرد.

                                                                          روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا