معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: تحصیل دانش آموزان در هنرستان های کاردانش و فنی حرفه ای، بسترساز مهارت آموزی برای ورود به بازار کار است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، "علی زرافشان " روز سه شنبه در جمع مدیران مدارس متوسطه دوره اول و دوم استان یزد اظهار داشت : دانش آموزان در کنار تحصیل باید به فراگیری مهارت ها نیز توجه کنند تا در آینده دغدغه نداشته و در بازار کار بتوانند فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه 38 درصد دانش آموزان دوره متوسطه در شاخه کار دانش و فنی حرفه ای تحصیل می کنند گفت: این دانش آموزان دغدغه ای برای شغل ندارند و همزمان با تحصیل، مهارت و حرفه می آموزند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه، تعداد دانش آموزان شاخه نظری را 550 هزار نفر بیان کرد و افزود: 120 هزار نفر از این تعداد تا پایه یازدهم ادامه تحصیل می دهند و بعد مدرسه را رها می کنند، آنها به علت نداشتن مهارت با مشکل شغل در جامعه روبرو می شوند.

زرافشان در ادامه به طرح کاشف اشاره کرد و گفت: موضوع این طرح، کارآفرینی است که دانش آموزان علاوه بر درس خواندن، یک مهارت فنی را کسب می کنند تا بتوانند در آینده برای خود شغلی ایجاد و زندگی خود را اداره کنند.

وی افزود: کارآفرینی، جایگزین نگاه کارمند پروری و پشت میز نشینی است و دانش آموزان را پویا و فعال می کند تا با نوآوری و خلاقیت برای خود درآمد کسب کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم آسیب های کنکور از بین برود باید کاری به موزات آن انجام دهیم که دانش آموزان برای زندگی کردن به آن نیاز داشته باشند که اجرای طرح کاشف یکی از این برنامه ها است.

وی در ادامه با اشاره به آیه‌ی مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُون، گفت: این آیه الهام‌بخش تغییر تحول در سند تحول است.

وی سرلوحه سند تحول را این آیه دانست و به معنی آیه پرداخت و افزود: کسی که عمل صالح انجام دهد و مؤمن باشد، ما او را به زندگی پاک و حیات طیبه زنده می‌گردانیم و دستیابی به حیات طیبه لازمه آن عمل صالح است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش مقدمه عمل کردن را مستلزم علم، آگاهی، دانایی و معرفت دانست و اظهار داشت: چنانچه فردی علم و معرفت نداشته باشد، عمل آن ممکن است او را به سرمنزل مقصود نرساند و رسیدن به سرمنزل مقصود، طی کردن مسیر علم و آگاهی است.

زرافشان با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق (ع) که می‌فرمایند: عمل‌کننده‌ای که بدون بصیرت، شناخت و آگاهی دست به عملی بزند، به‌مانند رونده‌ای است که درراه حرکت نمی‌کند و به بیراهه می‌رود و این فرد هر چه سرعت حرکت خود را افزایش دهد، این افزایش سرعت فاصله او را از مسیر دورتر می‌کند، ابراز داشت: در سند تحول یادگیرنده باید عامل، فاعل و اقدام کننده باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: هدف از نظام تعلیم و تربیت این است که دانش آموزان در مسیر، حرکت کردن را بیاموزند، بتوانند عمل صالح را انجام دهند و مؤمن باشند و در این صورت است که نظام تعلیم و تربیت توفیقی را به دست می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه ما باید در مدارس متوسطه پیش و بیش از هر چیز، انسان‌ساز باشیم، یادآور شد: رشد ابعاد انسانی یادگیرنده باید اولویت اول ما باشد و معلم باید تأثیر آن در شکل‌گیری شخصیت و جهت دادن به آینده زندگی بچه‌ها بسیار بیشتر باشد.

به گفته‌ی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش همه‌کسانی که در مدرسه فعال هستند، باید وجهه آن‌ها انسان‌سازی باشد و همچنین ما وظیفه تربیت را به عهده‌داریم و آموزش بخشی از تربیت است؛ لذا چنانچه تربیت به‌خوبی محقق نشود، آموزش نیز به‌خوبی تحقق پیدا نمی‌کند.

زرافشان بابیان اینکه جهت‌گیری تحولی که باید در تعلیم و تربیت ما اتفاق بیافتد، عمدتاً در مبانی نظری وجود دارد، اذعان داشت: چنانچه بخواهیم تعلیم و تربیت موفقی داشته باشیم، هدف اصلی در مدرسه را باید به تربیت، رشد همه‌جانبه و شکل‌گیری هویت دانش آموزان بگذاریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اجرای سند تحول به دست مدیران مدارس است، عنوان کرد: مبانی نظری را ببینید و آنچه را که در مدرسه قابل انجام است را به آن عمل کنید.

وی اضافه کرد: چند برنامه خاص در دوره متوسطه اول و دوم داریم و یکی از برنامه‌ها که در دوره اول متوسطه، در هشت استان کشور و در ۱۰ درصد دانش آموزان اجرا می‌شود، "ایران مهارت " است که کار مشترکی بین وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت کار و سازمان آموزش فنی حرفه‌ای است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه ایران مهارت درواقع فرهنگ کار کردن را در دوره اول متوسطه به دانش آموزان یاد می‌دهد، تصریح کرد: این کار آن‌ها را برای توانمند شدن برای کار کردن و البته به دانش آموزان برای شناخت استعدادهای خود کمک می‌کند.

زرافشان با اشاره به اینکه در سند تحول یکی از ویژگی‌های برای دانش آموزان علاوه بر مهارت کارآفرینی است، خاطرنشان کرد: برنامه تعالی را چنانچه آسیب‌شناسی و مراقبت نکنیم، از مسیر خود خارج می‌شود.

وی به طرح برنامه ویژه درسی در مدارس در دوره ابتدایی و متوسطه اول اشاره کرد و گفت: 10 تا 20 درصد برنامه های آموزشی باید به حرفه ها ، هنرها ، آیین رسوم منطقه ای و شرایط ویژه جغرافیایی استان اختصاص داده شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: این طرح کاملا مدرسه محور است و شورای مدرسه در مورد آن تصمیم گیری می کند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این گردهمایی افزود : اجرای سند تحول بنیادین مهم ترین مسئولیت و وظیفه ماست .

"عباسعلی دانافر" اظهار داشت : مهم ترین تکلیف ما در مقابل سند تحول بنیادین این است که در عرصه های مختلف، ارکان سند و مولفه های آن را اجرایی کنیم .

وی همچنین بر اصل مدرسه محوری در سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود : مدرسه، محور اصلی و جلوه عینی نظام تعلیم و تربیت است و درتحقق مدرسه محوری سه اصل اجرای طرح سنجش صلاحیت مدیران مدارس، تفویض اختیار و تضمین کیفیت باید رعایت شود.

گفتنی است در این مراسم از زحمات " محمود زارع" معاون سابق آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش با حضور علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تجلیل شد.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا