فرماندارمیبد از اهتمام به ثبت جهانی بافت تاریخی و هنر صنعت زیلوی این شهرستان خبر داد و تحقق آن‌ها را نیازمند عزم جدی مسئولان تمامی دستگاه‌های متولی دانست.
"حسین فلاح یخدانی" فرماندارمیبد در آستانه 16 مردادماه سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی و 17 مردادماه روز خبرنگار در بازدید از دفتر ایسنای یزد، از این رسانه به‌عنوان یک رسانه معتمد در بین مردم و مسئولان یادکرد و خواستار توجه رسانه‌ها به‌ویژه ایسنا به ظرفیت‌های شهرستان‌ها ازجمله شهرستان تاریخی میبد شد.

حسین فلاح در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های کمی و کیفی جاذبه‌های تاریخی شهرستان میبد در کنار پتانسیل‌های موجود در بخش صنایع‌دستی این شهرستان، اظهار کرد: قابلیت‌های بافت تاریخی 700 هکتاری شهر میبد اعم از بناها و خانه‌های تاریخی، آب‌انبارها و تعدد آسیاب‌های قدیمی این شهر که باوجود 22 آسیاب آن را به شهر آسیاب‌ها نیز شهره کرده، باعث شده است تا پس از ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد، موضوع ثبت جهانی بافت تاریخی میبد در دستور کار قرار گیرد.

فلاح به اهتمام و مشارکت خوب دستگاه‌های متولی این امر به‌ویژه میراث فرهنگی و شهرداری میبد دراین‌باره اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر اقدامات مناسبی ازجمله ساماندهی معابر و مسیرهای گردشگری در همین راستا در حال انجام است.

وی ثبت بافت تاریخی میبد به‌عنوان دومین بافت تاریخی بزرگ استان را نیازمند عزم جدی دانست و گفت: این امر قطعاً نیازمند توجه مسئولان استان و شهرستان و تمامی دستگاه‌های متولی در این رابطه است و خوشبختانه این احساس مشترک در بین مسئولان و نماینده شهرستان وجود دارد.

فرماندارمیبد با اشاره به ثبت ملی سفال به نام استان همدان باوجود ظرفیت‌های موجود در شهرستان میبد، تصریح کرد: این امر شاید به دلیل وجود این ظرفیت در شهرستان و نزدیکی استان همدان به پایتخت کمتر در مورد میبد موردتوجه قرار گرفت و نهایتاً منجر به ثبت این هنر صنعت در استان همدان شده است.

عالی‌ترین مقام اجرایی میبد از تلاش مسئولان استان و شهرستان برای ثبت میبد به‌عنوان شهر جهانی زیلو خبر داد و گفت: خوشبختانه در این مورد زیلوی میبد هم به لحاظ جغرافیایی و هم در بعد ملی به ثبت رسیده و اکنون در تلاش برای ثبت جهانی این هنر صنعت دستی هستیم.

حسین فلاح ازجمله اقدامات انجام‌شده در این راستا به فراهم کردن زیرساخت‌ها و اشتغال مناسب برای ثبت جهانی زیلو اشاره کرد و گفت: در این خصوص با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی و جهاد دانشگاهی استان که از مدت‌ها قبل در قالب خانه زیلو تلاش‌های زیادی برای احیای این هنر در شهرستان میبد انجام داده است، درصدد راه‌اندازی خوشه صنعتی زیلو در شهرستان هستیم.

ایشان همچنین از تدارک برگزاری جشنواره ملی زیلو در شهرستان در آذرماه امسال مصادف با هفته وحدت خبر داد و گفت: امیدواریم این جشنواره که با حضور مقامات کشوری و استانی برگزار خواهد شد زمینه‌ساز ثبت جهانی زیلوی میبد باشیم.

فرماندارمیبد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که میبد مهم‌ترین قطب تولید صنعت کاشی و سرامیک کشور باوجود فعالیت 30 واحد در این بخش است، اظهار کرد: با توجه به معضل کم‌آبی در استان و شهرستان در حال حاضر کاهش مصرف انرژی و آب در واحدهای تولید کاشی و سرامیک شهرستان با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید در دستور کار است که بر اساس آن تهیه دوغاب از روند تولید کاشی و سرامیک حذف و از این طریق کاهش مصرف آب اعمال می‌شود.

وی بابیان این‌که تاکنون دو واحد تولیدی کاشی شهرستان به این تکنولوژی تجهیز شده‌اند، ادامه داد: با توجه به هزینه‌بر بودن خرید این تکنولوژی‌ها، وجود تحریم‌ها، در حال حاضر خیلی از واحدهای فعال شهرستان در این حوزه از آب‌های غیرمتعارف و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی برای تأمین آب موردنیاز خود بهره می‌گیرند.

این مقام اجرایی در مورد مشکلات ساختار شهری میبد نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا نیز گفت: پراکندگی شهر میبد به دلیل محله محوری در این شهر که از 17 پارچه آبادی شکل‌گرفته و خدمات‌رسانی را با دشواری‌هایی مواجه کرده است، نبود ثبات مدیریت شهری در میبد به‌نحوی‌که چند سال اخیر این شهر چهره 5 شهردار را به خود دیده است و البته عدم پیگیری مطلوب مسئولان شهرستان، عمده عوامل بروز کاستی‌ها در این حوزه است.

فلاح بابیان این‌که نباید شهر میبد را به شهرهایی از اعتبارات به‌مراتب مناسب‌تری برخوردار هستند، مقایسه کرد، بیان کرد: البته اقدامات خوبی نیز در این سال‌ها صورت گرفته است و هم‌اکنون تأمین روشنایی 22 کیلومتر از شهر میبد تا پل خورشید با پیشرفت 80 درصدی در حال انجام است ولی نیاز است که برنامه‌ریزی مناسب‌تری از سوی مدیریت شهری با حمایت شورای شهر دراین‌باره صورت گیرد.

منبع: ایسنا


 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا