شمارش معکوس پایان خاموشی ها و پایداری برق

  پرینت
شناسه خبر : 145942 | تاریخ انتشار : 11 Mordad 1397 - 21:55 | 5279 بازدید | تعداد دیدگاه : 0 | ارسال توسط :

شمارش معکوس برای پایان خاموشی‌ها آغاز شد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که سهمیه خاموشی‌ها در بیشتر استان‌های کشور تحت‌تاثیر دو عامل «مدیریت مصرف» و «کاهش دما» کاهش یافته است. مطابق آمار، میزان اعمال خاموشی‌ها حدود ۴۷درصد نسبت به دو هفته گذشته و ۳۰درصد نسبت به هفته قبل کاسته شده است. متولیان نیرو با بیان اینکه وضعیت نسبتا بهتری در پایداری برق ایجاد شده است، از طرحی جدید برای برخورد با مشترکان پرمصرف برق و رایزنی با نمایندگان مجلس برای اجرای آن خبر داده و زمان پایان خاموشی‌ها را نیز اعلام کرده‌اند.

 

نیمه تابستان گرم امسال هم از راه رسید؛ تابستانی که تاکنون برای متولیان برق کشور سخت و با خاموشی‌های گسترده، احتمالی و البته نامنظم همراه بوده است. حال این سوال مطرح است که قطعی‌های سراسری برق در کشور تا چه زمان ادامه دارد و روند خاموشی‌ها در آینده چه مسیری را دنبال خواهد کرد؟ تصمیم‌سازان نیرو در دومین نشست خبری با اصحاب رسانه علاوه بر اینکه آخرین وضعیت مدیریت شبکه برق در کشور را بررسی کردند، خط پایان خاموشی‌ها را نیز نشانه‌گذاری کردند. به‌گفته آنان، خاموشی‌ها نهایتا تا ۲۰ مردادماه جاری به نقطه صفر خواهد رسید؛ کمااینکه ارزیابی‌ها حاکی از آن است که روند خاموشی‌‌های سراسری در دو هفته گذشته ۴۷ درصد و در یک هفته گذشته هم ۳۰ درصد کاهش داشته است. روند نزولی خاموشی‌ استان‌های کشور طی دو هفته گذشته در حالی به دو دلیل «مدیریت مصرف» و «کاهش دما» استمرار یافته که مطابق با بررسی‌ها، خاموشی استان‌های بوشهر، خوزستان، سیستان‌و‌بلوچستان به‌طور کامل قطع، جنوب ایلام با کاهش ۵۰ درصدی و استان‌های تهران و قم هم با قطعی‌های برق حداقلی روبه‌رو شده‌اند. اما برای اینکه خاموشی‌ها در سال‌های آینده سر و کله‌شان پیدا نشود، چه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است؟ متولیان نیرو افزایش تعرفه برق را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سازوکارهای محو خاموشی‌ها و در نتیجه پایداری شبکه برق در سال‌های آتی در دستورکار قرار داده‌اند. در همین راستا در حال حاضر افزایش تعرفه برق در کمیسیون‌های مختلف مجلس در حال نقد و بررسی است، اما هنوز تصمیم قطعی درمورد این تغییرات گرفته نشده است. البته بهارستان‌نشین‌ها مصرانه به دنبال اصلاح تعرفه برق مشترکان پرمصرف هستند؛ زیرا به اعتقاد آنها در حال حاضر شرایط خوبی در حوزه برق حاکم نیست و برای رفع موانع به‌وجود آمده باید تدابیری اتخاذ شود. با این حال رویکرد وزارت نیرو این است که پرمصرف‌ها در شرایط عادی قیمت تمام‌شده برق را پرداخت کنند، اما در زمان پیک این معادله با تغییراتی مواجه می‌شود؛ تغییراتی که پرمصرف‌ها را به دلیل ترس از جریمه، مجبور به کاهش مصرف برق خواهد کرد. از سوی دیگر برای مقابله با خاموشی برق در تابستان سال آینده برنامه‌ریزی شده است که ۵ هزار و ۳۸ مگاوات نیروگاه حرارتی تا شروع پیک سال ۹۸ وارد مدار شود.

روز گذشته محمودرضا حقی‌فام در دومین نشست خبری خود گزارشی از وضعیت شبکه سراسری برق کشور ارائه کرد. سخنگوی صنعت برق کشور در گام نخست، آمار خاموشی‌ها در ۱۵روز گذشته را تشریح کرد. به‌گفته وی، به‌رغم اینکه درجه حرارت کاهش زیادی پیدا نکرده، اما میزان خاموشی‌ها نسبت به دو هفته گذشته ۴۷درصد و نسبت به هفته اخیر ۳۰ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، پیک مصرف شبکه سراسری در حالی به ۵۷ هزار و ۹۷ مگاوات رسیده که از ۲۰ تیرماه با اعمال مدیریت مصرف میزان بار افزایش نیافته و مقدار آن کمتر از ۳ درصد پیک شبکه سراسری در سال گذشته بوده است. قطعی‌های برق در حالی روند نزولی را طی کرده که پیش‌بینی آقای سخنگو از روند خاموشی‌ها این است که نهایتا تا ۲۰ مردادماه جاری، خاموشی‌ها به نقطه صفر برسد. البته حقی‌فام این مساله را متاثر از برخی عوامل همچون درجه حرارت می‌داند.

تصویری از آمار برق

سخنگوی صنعت برق در ادامه این نشست برخی آمارها و داده‌های صنعت برق را به تصویر کشید. حقی‌فام با اشاره به اینکه میزان اتلاف برق در شبکه توزیع ۲/ ۱۱ درصد و در بخش انتقال ۲ درصد است، گفت: آمار اتلاف برق در کشور از میزان متوسط جهانی بسیار بالاتر نیست، چراکه جغرافیای ایران و پراکندگی باعث می‌شود، اتلاف در شبکه توزیع و انتقال رخ دهد اما تلاش ما این است که باز هم میزان اتلاف را کاهش دهیم. وی همچنین خبر داد که پیشنهادی به شورای اقتصاد ارسال کرده‌ایم که یک میلیون کولر گازی فرسوده در جنوب کشور جایگزین شود تا میزان مصرف برق در خوزستان و بوشهر کاهش یابد. سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه سیاست شرکت توانیر دادن افت ولتاژ نیست، گفت: افت ولتاژ شاید در برخی نقاط به خاطر مشکلات فنی رخ دهد. بنابراین تلاش ما این است که کالایی با کیفیت ارائه کنیم. حقی‌فام همچنین درمورد ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور گفت:‌ در حال حاضر ۶۰۲ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در کشور وجود دارد و ۴۹۰ مگاوات نیز که عمدتا نیروگاه‌های خورشیدی هستند در حال اجرا هستند که تا پیک تابستان سال آینده وارد مدار خواهند شد. وی افزود: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور نسبت به سایر کشورها و کشورهای توسعه‌یافته سهم ناچیزی دارد، اما یکی از دلایلی که انرژی‌های تجدیدپذیر گسترش پیدا نکرده‌اند، منابع مالی محدود است. وی ادامه داد: در سال جاری تنها ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان منابع مالی برای توسعه تجدیدپذیرها اختصاص یافته که این عدد بسیار ناچیزی است. سخنگوی برق کشور در بخش دیگری از اظهارت خود با تاکید بر اینکه در مقابل خسارات خاموشی تعهدی نداریم، گفت: طبق قانون در قراردادها با مشترکان مطرح شده است که در زمان‌هایی که قطعی برق داریم، اگر به دلیل این قطعی خساراتی به تولیدکننده وارد شود، برای جبران خسارات آن تعهدی نداریم و آنها باید برق اضطراری را جایگزین برق سراسری کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی که ظاهرا عربستان پیشنهاد فروش برق به عراق با یک‌چهارم قیمت را داده است، گفت: سیاست ما این است که صادرات برق در زمانی که نیازمند برق در کشور نیستیم، انجام شود. بنابراین برقی که به کشورهای همسایه می‌دهیم نرخ اقتصادی خوب و مناسبی است. وی افزود: بعید است در فضای اقتصادی کنونی کشوری بخواهد با یک‌چهارم قیمت ما برق به کشورهای دیگر بفروشد، بنابراین پیشنهادی که در برخی رسانه‌ها مبنی بر فروش برق عربستان با یک‌چهارم قیمت به عراق مطرح شده، تکذیب شده است.

 

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا
برچسب ها
اخبار مرتبط
ویدئو کنفرانس خبری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد با اصحاب رسانه
سفر یکروزه معاون وزیر نیرو به استان یزد
تابلوی برق سبز با نام «فولاژ» در بورس انرژی روشن شد
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • هیچ نظری موجود نیست